چرا تجارت اسپرم اسب اندازه پرونده چای دبش مهم است؟
چرا تجارت اسپرم اسب اندازه پرونده چای دبش مهم است؟
افشای فساد مالی گسترده توسط چای دبش، باعث تشویش گسترده اذهان عمومی شد و به طبع، جامعه خواستار رسیدگی سریع و خارج از نوبت به ابعاد مختلف این پرونده در مجلس شورای اسلامی است؛ چرا که ماجرا فقط به سادگی این‌که یک کارخانه به دلیل فساد مالی گسترده توبیخ شود نیست.

سایه برین روزنامه نگار – افشای فساد مالی گسترده توسط چای دبش، باعث تشویش گسترده اذهان عمومی شد و به طبع، جامعه خواستار رسیدگی سریع و خارج از نوبت به ابعاد مختلف این پرونده در مجلس شورای اسلامی است؛ چرا که ماجرا فقط به سادگی این‌که یک کارخانه به دلیل فساد مالی گسترده توبیخ شود نیست و مسلما تمام افراد و مراکز ذی‌ربط در روند این فساد گسترده باید بازخواست شوند و عملکردشان به شکل جدی مورد رسیدگی قرار بگیرد. همچنین جامعه انتظار دارد که نام تمام افراد دخیل در این فساد را بشنود و مسلم است که نیل به این اسامی، مجازات و معرفی آنان، کار راحتی نیست که نیازمند یک یا دو ساعت باشد؛ بلکه دقت و بررسی مداوم و شبانه‌روزی می‌خواهد و این همان چیزی است که مردم امروز از مجلس شورای اسلامی توقع دارند.
حال در خبرگزاری‌ها موضوع اخیر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که بررسی عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران در خصوص واردات اسب و اسپرم منجمد شده و گزارشی از عملکرد شرکت سیاحتی همدان در خصوص غارعلیصدر بود، بازتاب فراوانی داشته‌است. پر بازدیدترین واکنش به این بررسی، از جانب «معین‌الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار مطرح شد.
وی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص اولویت‌های مجلس شورای اسلامی در شرایط کنونی گفت: «احساس می‌کنیم در این شرایط کشور اولویت‌هایی وجود دارد که باید در مجلس روی آن بحث شود؛ اما گاهاً مشاهده می‌کنیم مباحثی در قالب طرح‌های تحقیق و تفحص عنوان می‌شود که شاید چالش فعلی کشور نباشد. امروز با این اتفاق تلخی که رخ داده و بحث اختصاص ارز برای واردات چای دبش که بخشی از اعتماد مردم به پایانه‌های سیستم اجرایی را لرزانده است، علی‌القاعده اولویت مجلس با توجه به شرایط و اوضاع کشور همین موضوع باید باشد. اینکه واقعا چه اتفاقی افتاده و در چه قالب و شکلی این اختلاس را شکل داده‌اند. اما در چنین شرایطی ما امروز شاهد بودیم در مجلس در خصوص ۲ تحقیق و تفحص بحث شد که یکی عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران در خصوص واردات اسب و اسپرم منجمد شده و دیگری گزارشی از عملکرد شرکت سیاحتی همدان در خصوص غار علیصدر بود.»
وی تاکید کرد: «این موارد هم مهم است اما نسبتی با اولویت‌های کشور و نگرانی‌های حال حاضر مردم ندارد. حتی اگر ماه‌ها از بیان این تحقیق و تفحص گذشته باشد، لزومی ندارد امروز در این شرایط بیایند آن را عنوان کنند. این از شئون نظارتی نیست و امیدوارم با درک نگرانی‌های جدی مردم، مسائل و اولویت‌های آنان مطرح شود.»
سعیدی گفت: «البته مجلس پیش از این در خصوص نگرانی‌های معیشتی و اقتصادی مردم طرح‌ها و لوایحی داشت اما امروز هرکجا می‌رویم موضوع و بحث، نگرانی از اختلاس اخیر است. مجلس هم قاعدتاً باید در این خصوص جلسه تشکیل می‌داد.»
یک اتفاق جالب توجه دیگر که بر اهمیت گفته‌های سعیدی صحه می‌گذارد، اظهارات «علی‌اصغر باقرزاده»، نماینده بابلسر در مجلس شورای اسلامی است. او متذکر شد که نمونه فساد چای دبش در صنعت برنج نیز در حال وقوع است که اگر ادعای درستی باشد، بسیار تکان‌دهنده خواهد بود. به گزارش ایلنا، وی با اشاره به موضوع واردات برنج، اظهار داشت: «درخواست دارم گشت ارشاد خود را به موضوع واردات برنج اختصاص دهید که البته بنده معتقدم شبیه موضوع چای دبش در موضوع واردات برنج هم صورت گرفته‌است. آقای رئیس جمهور! وقتی تا ۳ میلیون تن برنج تولید کردیم، چرا ۲ میلیون تن برنج وارد شده‌است؟ موضوع این است که این دو میلیون تن برنج را چه کسی وارد کرده‌است؟ آیا نیاز کشور ما ۲ میلیون تن برنج است که وارد شود؟ آقای رئیس جمهور! این دو میلیون تن برنج با چه ارزی وارد شده‌است در حالی که ما امروز برای واردات دارو دچار مشکل تامین ارز هستیم؟ لذا از دستگاه‌های نظارتی درخواست دارم در این موضوع واردات برنج و ارزهای تعلق یافته ورود پیدا کنند.»
هیچکس نمی‌تواند منکر اهمیت رسیدگی به این پرونده‎های فساد باشد و ما نیز تا این قسمت مطلب بارها بر آن تاکید کردیم اما ذکر یک نکته بسیار مهم، خالی از لطف نیست. در بحث تجارت اسپرم اسب در ایران و واردات اسپرم منجمد شده، صحبت از سود و زیان میلیاردی مطرح است و شاید عنوان صنعت که تجارت اسپرم اسب است در مقام مقایسه با اختلاس چای دبش و احتمالا صنعت برنج، مناسب تیترهای رسانه‌ای باشد اما مسئله رسیدگی به رقم‌های نجومی و میلیاردی این حوزه که بخشی از جامعه حتی از آن اطلاع ندارند، از سال ۱۴۰۰ پررنگ شده و اعداد و ارقام و سود و زیان‌های میلیاردی، توجه‌ها را به خود جلب کرده‌است. واضح و مبرهن است که رسیدگی به پرونده چای دبش، خواست قاطبه مردم است و هیچ بهانه‌ای برای به تعویق انداختن آن قابل پذیرش نیست، اما آنچه امروز اسم این کارخانه تولید چای را صدر اخبار کرده‌است، اهمال‌کاری‌های احتمالی یا عدم بررسی‌هایی است که روزی باید در مجلس شورای اسلامی یا سایر نهادهای نظارتی کشور انجام می‌شد و نشد. پشت درخواست مردم برای رسیدگی به این فساد، بی‌شک یک درخواست پنهان وجود دارد و آن جلوگیری از تکرار چنین پرونده‌هایی است. از مسئله چای دبش در کشور مهم‌تر وجود ندارد اما هیچکدام دوست نداریم که چند سال دیگر پرونده فساد مالی گسترده در تجارت اسپرم اسب یا هر تجارت دیگری، موضوع بحث روز باشد. متن کامل گزارش نهایی تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری در خبرگزاری‌ها قابل دسترسی است اما نگاهی به جمع‌بندی آن، اهمیت موضوع را روشن‌تر می‌کند.
۱- مشارکت در فساد و دوپینگ و جلوگیری از ارسال نمونه دوپینگ اسب‌های افراد شاخص به آزمایشگاه و تغییر نتایج مسابقات به نحو دلخواه
۲- خروج حدود ۱۳۵ هزار دلار از منابع ارزی به بهانه بررسی نمونه‌های ارسالی از کشور که در این خصوص اخذ غیرقانونی ارز و وجه هزینه ارسال به خارج از کشور به صورت غیرواقعی محرز می‌باشد.
۳- عدم تسویه بدهی با فدراسیون جهانی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ هزار دلار حق عضویت با وجود دریافت ارز لازم با تأیید وزارت ورزش و جوانان از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هزینه‌کرد آن در محل‌های دیگر که سبب ضررهای فراوان به فدراسیون شده است.
۴- تنظیم موارد متعدد گزارش خلاف واقع به مراجع رسمی با هدف در نظر گرفتن منافع غیرقانونی یک فرد معین که با مسئولین ذی‌ربط در فدراسیون دارای منافع شخصی مشترک بوده است.
۵- عدم رعایت قانون نظام جامع دامپروری مصوب مجلس شورای اسلامی و ورود غیرمجاز میکروچیپ‌ها
۶- عدم رعایت قانون در انعقاد قراردادها با شرکت‌های خاص در تعیین نژاد اسب‌ها
۷- مشارکت و فساد در واردات اسب‌های نامرغوب از خارج از کشور با تغییر آیین‌نامه واردات به نفع اشخاص خاص
۸- تبانی و تحصیل اموال نامشروع با تنظیم گواهی تأیید نژاد اسب ترکمن و خرید و فروش اسب با قیمت‌های گزاف
۹- ضرر و زیان جبران‌ ناپذیر به اصالت نژادی اسب‌های ملی که موجب اختلاط نژادی و تبارنامه‌ای

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین