در حالی که روز به روز بر قیمت خودرو در بازار داخلی افزوده میشود، برخی کارشناسان این صنعت عرضه کم و نارست را علت افزایش قیمتها میدانند اما خودروسازان و انجمن آنها با اتکا بر آمارهای تولید ماهانه این موضوع را رد میکنند گزارش زیر به این موضوع از چند منظر میپردازد. سعید موتمنی- […]
در حالی که روز به روز بر قیمت خودرو در بازار داخلی افزوده میشود، برخی کارشناسان این صنعت عرضه کم و نارست را علت افزایش قیمتها میدانند اما خودروسازان و انجمن آنها با اتکا بر آمارهای تولید ماهانه این موضوع را رد میکنند گزارش زیر به این موضوع از چند منظر میپردازد.
سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران – درباره دلیل گران شدن روزانه خودرو اظهار کرد: زمانی که بازار جذاب میشود، صف تشکیل شده که علاوه بر آنکه به افزایش قیمتها دامن میزند، کیفیت را کاهش میدهد. زمانی که حتی این کالا با کاهش کیفیت هم مجددا مشتری دارد و خریدار برای خرید مشتاق است، تولیدکننده با کنترل عرضه، قیمت بازار را در اختیار میگیرد؛ بنابراین به طور طبیعی قیمتها افزایش مییابد.
وی با بیان اختلاف ۲۰ تا ۴۵ میلیون تومانی تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای پرتیراژ کمتر ۱۰۰ میلیون تومان، یادآور شد: هر زمان که به هر دلیل عرضه به بازار کم شد، قیمتها افزایش یافت. سال گذشته در همین ایام تصمیم گرفتند که با فروش پنج درصد زیر حاشیه بازار، قیمتها را متعادل کرده و از افزایش قیمت جلوگیری کنند اما واقعا با این شیوه، قیمت خودرو متعادل و ارزان شد؟ آیا فاصله قیمت کارخانه و بازار از بین رفت یا بیشتر شد؟
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه علاوه بر عرضه کم، نوسان قیمت ارز نیز موجب بهم ریختگی بازار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر خرید و فروش در بازار به دلیل نوسان نرخ ارز بسیار کم شده و دیگر نه فروشندگان چندان میل به فروش دارند و نه خریدار واقعی ریسک خرید را میپذیرد.
این در حالی است که فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو – نیز با اتکا بر آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تولید خودروسازان در ماه اخیر که رشد بیسابقهای داشته و توانسته خود را نجات دهد، موضوع کاهش عرضه به بازار را رد کرده و گفت: چرا باید خودروساز تولید کند اما نگذارد که خودرو به بازار تحویل داده شود. ضمن اینکه ما طرحهایی همچون تحویل در روزهای تعطیل را هم برای مشتریان از درب کارخانه قرار دادهایم تا هرچه سریعتر خودرو به دست مردم برسد. روزانه جلساتی برگزار میکنیم تا حتی اگر یک روز هم شده خودرو زودتر به دست مشتری برسد.
علاوه براین ناصر غریبنواز- مدیر تحویل و لجستیک معاونت بازاریابی و فروش ایرانخودرو – نیز با تاکید بر اینکه از ابتدای بهمن ماه سال جاری تاکنون بالغ بر ۴۰ هزار دستگاه خودروهای ایرانخودرو تحویل نمایندگی و مشتریان داده شده است گفت: به طور میانگین و بدون احتساب روزهای تعطیل روزانه بیش از ۲۶۰۰ دستگاه از محصولات ایرانخودرو تحویل داده شده است. این آمار نشان میدهد که روند تحویل خودرو به بازار به درستی و به میزان کافی صورت گرفته که این حاوی این پیام به مردم و بازار است که متناسب با تقاضاها خودرو تحویل بازار و مشتریان میشود اما برخی سوداگران که تنها به سود خود میاندیشند، بازار را ملتهب میکنند.
وی افزود: اظهاراتی مبنی بر اینکه کاهش عرضه به بازار سبب افزایش قیمتها شده، کاملا نادرست و شایعهای بیش نیست که تنها سود دلالان را افزایش میدهد. باتوجه به بازار شب عید قاعدتا میزان تقاضا در بازار بیشتر میشود اما در حال حاضر متناسب با این تقاضاها حتی در روزهای تحویل و از درب کارخانهها نیز خودرو به مشتریان تحویل داده میشود.