چرا در اقتصاد شما نمی‌توانید؟
چرا در اقتصاد شما نمی‌توانید؟
سید ابراهیم رییسی روز گذشته و در مراسم گرامی‌داشت روز ملی فن‌آوری هسته‌ای با بیان این‌که حضور در فضا قدرت‌آفرین و ثروت‌آفرین است، اظهار کرد: تلاش کردند با تحریم ایران را متوقف کرده و در انزوا قرار دهند اما دولت با یازده پرتاب انجام شده، تحریم‌ها و انزوای ایران را شکست داد.

گروه سیاسی جمله – سید ابراهیم رییسی روز گذشته و در مراسم گرامی‌داشت روز ملی فن‌آوری هسته‌ای با بیان این‌که حضور در فضا قدرت‌آفرین و ثروت‌آفرین است، اظهار کرد: تلاش کردند با تحریم ایران را متوقف کرده و در انزوا قرار دهند اما دولت با یازده پرتاب انجام شده، تحریم‌ها و انزوای ایران را شکست داد.
درخصوص این بخش از سخنان مفصل رییس دولت سیزدهم چند نکته را لازم به طرح می‌دانیم:
این‌که تکنولوژی هسته‌ای، دانش موشکی، پرتاب ماهواره و همچنین توسعه و تقویت توان دفاعی کشور، امری لازم است و دولت‌ها نباید از آن غفلت کنند، درست است و ما با جناب رییس‌جمهور موافق هستیم. اساساً توان نظامی هر کشوری چه برای حفظ امنیت در داخل و چه برای مقابله با دشمنان فرامرزی، در حکم یک نیروی بازدارنده عمل می‌کند و حتی دستِ دیپلمات‌های کشور را در مذاکرات باز و به توان آنان قوت می‌دهد و قدرت چانه‌زنی آنان را بالا می‌برد و در این زمینه ما نیز به دولت دست‌مریزاد می‌گوییم.
نکته مورد توجه ما در این تحلیل این است که دولت سیزدهم توفیقات بسیاری در حوزه‌های مختلف دیگر نیز داشته است اما چون اقتصاد و معیشت مردم را کاملاً فراموش کرده و در هر موضوع و ماجرایی، شاهد کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت بسیاری از اقلام ضروری مردم و همچنین مشکلات شدید در بخش مسکن و دارو و درمان هستیم، این دستاوردها مورد توجه افکار عمومی قرار نمی‌گیرد و مردم که رییس‌جمهور و معاون اول را پیدا نمی‌کنند که از وی بپرسند از هم می‌پرسند اگر شما می‌توانید چرا در اقتصاد نمی‌توانید و وضعیت معیشت مردم هر ماه بدتر از ماه قبل است ؟
تناقض مهم این است که یکی از برنامه‌های مهم و راهبردی دولت سیزدهم که البته پس از هشدارهای رهبر معظم انقلاب و اعلام خطر از سوی دستگاه‌های مسئول مانند سازمان ثبت احوال، مطرح شد برنامه‌ریزی برای مقابله با کاهش جمعیت است که به‌عنوان تهدیدی جدی در داخل کشور درنظر گرفته شده است و لازم است با برنامه‌های حمایتی چون تمهید مقدمات برای ازدواج جوانان، رفع مشکل مسکن، زایمان ارزان و تأمین شیرخشک برای نوزادان و در نهایت و مهم‌تر از همه، رونق کسب و کارها تدبیر شود و بی‌راه نیست اگر بگوییم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت همین موضوع است اما در عمل شاهد هستیم دولت در حوزه اقتصاد و معیشت، مسکن و برنامه‌های حمایتی برای ازدواج آسان، دقیقاً برعکس مسیری که برای خود هدف‌گذاری کرده است، می‌رود.
حوزه مسکن، کسب و کار، اقتصاد و معیشت مردم به گونه‌ای رها است و دولت به شکلی به آن بی‌توجه است که تقریباً داد و فغان همه دلسوزان نیز در آمده و گویا مردان اقتصادی رییسی هیچ توجهی به آن ندارند و هیچ گزارشی نمی‌دهند اما درخصوص ارسال ماهواره و برخی توانمندی‌های مشابه، ویژه‌برنامه برگزار می‌کنند و ادعا دارند که تحریم‌ها اثرگذار نبوده است و ما نیز ازین‌که تحریم‌های استکبار جهانی موثر واقع نشد، خرسندیم اما چرا دولت جهت توجه و تمرکز خود را به سمت و سوی اقتصاد نمی‌کنند تا این بخش هم سامان بگیرد و قاطبه مردم نیز متوجه شوند که شعار ما می‌توانیم در حوزه اقتصاد هم موثر بوده است.
گویا دولت متوجه نیست که شیرینی بسیاری از خدماتی که انجام داده ازجمله همین گزارشی که روز گذشته رییس دولت سیزدهم به‌درستی داد، فقط به دلیل تلخی‌های متعدد و پشت‌سرهمِ اقتصادی، اساساً احساس نمی‌شود.
توقع ما و همه مردم این است که دولت هم به مردم، جامعه نخبگان و همچنین نهادهایی چون مجلس که نقش ناظر بر کارهای اجرایی دارند تبیین کند که چه برنامه و طرحی دارد و همچنین آن طرح را اجرا کند و ازجمله بگوید سرانجام جراحی اقتصادی که ادعای آن را داشت و حتی جبهه رسانه‌ای طرفدار دولت مدعی بودند هیچ دولتی جرأت اجرای چنین جراحی را نداشت و سرانجام دولت سیزدهم، فداکاری کرد و آن را انجام داد چه شد ؟
اقتصاد به تعبیر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی «ستون فقرات» جامعه است و دولت نمی‌تواند نسبت یه این ستون فقرات بی‌توجه باشد اما از مردم توقع مقاومت داشته باشد.
نکته مهم بعدی در پیوند با مجموعه مطالب گفته شده این است که دولت سیزدهم، خود را دولت مردمی می‌داند اما صراحتاً نمی‌گوید که حقیقتاً سهم مردم از این دولت تا امروز چه بوده است؟

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی