مصاحبه صادق درودگر در برنامه فوتبال برتر احتمالا به پایان سکوت درباره اسپانسر جدید باشگاه استقلال خواهد انجامید. مدیر بخش بازاریابی سازمان لیگ دیشب در برنامه فوتبال برتر در شرایطی درباره موضوع تبلیغات محیطی و سهم باشگاه استقلال اقدام به گفت و گو با محمدحسین میثاقی کرد که در لابهلای صحبتهایش اشارهای به پشت […]
مصاحبه صادق درودگر در برنامه فوتبال برتر احتمالا به پایان سکوت درباره اسپانسر جدید باشگاه استقلال خواهد انجامید.
مدیر بخش بازاریابی سازمان لیگ دیشب در برنامه فوتبال برتر در شرایطی درباره موضوع تبلیغات محیطی و سهم باشگاه استقلال اقدام به گفت و گو با محمدحسین میثاقی کرد که در لابهلای صحبتهایش اشارهای به پشت پرده قرارداد باشگاه استقلال با شرکتی که به تازگی تعهد پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان در یکسال را داده، برزبان آورد.
به گفته صادق درودگر پیشنهادی که به باشگاه استقلال درباره عقد قرارداد با کارگزار تبلیغاتی برای دریافت حداقل ۵۰۰ میلیارد اعلام شده، به باشگاه پرسپولیس هم ارائه شده بود که این باشگاه به دلایل حضور یک فرد شناخته شده در پشت پرده این قرارداد از امضای آن خودداری کرده است.
فردی که صادق درودگر در گفت و گویش به آن اشاره میکرد، کارگزار سابق تبلیغاتی سازمان لیگ و پروژه ۳۰۹۰ در دوره مدیریت افتخاری و علی اکبر طاهری در استقلال و پرسپولیس است که ارتباطش با مصطفی آجورلو نیز به همان دوره برمیگردد. زمانی که آجورلو مدیریت باشگاه تراکتور را برعهده داشت.
نکته کلیدی صحبت های درودگر اشاره او به موضوع ارزش ۱۸۰ میلیارد تومانی کل تبلیغات محیطی لیگ بود. درودگر گفت: «ما مناقصهای به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان برای واگذاری کل تبلیغات محیطی لیگ برتر انجام دادیم که هیچ کس برای این موضوع داوطلب نشد و حالا برای من عجیب است که چطور یک شرکت تبلیغاتی حاضر شده فقط برای یک باشگاه ایران ۱۵۰ میلیارد تومان بپردازد.»
همچنین درودگر در صحبت هایش با اشاره به نحوه ثبت شرکت و مسائلی از این دست، اقدام استقلال برای عقد قرارداد با این شرکت تبلیغاتی را مخاطره آمیز توصیف کرد و آن را غیرمعقول دانست. او حتی تاکید کرد اگر اسپانسر استقلال حاضر باشد برای پرداخت مبالغ وعده داده شده،چک تضمین بدهد حاضر است کل تبلیغات محیطی لیگ را با قیمت مناسب به آنها واگذار کند.
جالب اینکه اگر باشگاه پرسپولیس نیز وارد معامله با این شرکت میشد قاعدتا مبلغ پرداختی برای تبلیغات محیطی به دو باشگاه به ۳۰۰ میلیارد تومان میرسید که این مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان بیش از ارزش کلی تبلیغات محیطی برای تمام مسابقات این فصل است، اما این کارگزار با سازمان لیگ پروندههای بازی دارد که به گفته درودگر به صدور رای نیز منجر شده و بنابراین امکان ندارد بین طرفین معامله جدید اتفاق بیفتد.
صحبت های درودگر بازتاب های متفاوتی را در میان هواداران استقلال داشته و حالا باشگاه استقلال در این باره شفاف سازی خواهد کرد و صد البته صادق درودگر از صحبت های نماینده یا کارگزار استقلال در امان نخواهد بود.
نکته مهم در شرایط حاضر شفافیت است و از آنجایی که طرفداران استقلال با عقد این قرارداد و اقدامات آجورلو به آینده امیدوار شده اند، فعلا از باشگاه حمایت میکنند اما به شرطی که این ماجرا مبدل به یک داستان حقوقی جدید برای این باشگاه نشود. کما اینکه درودگر در پایان حرفهایش درباره موضوع پرونده های مالی مربوط به تبلیغات به نکات مهمی اشاره کرد که تجربه آن باید مورد استفاده همه باشگاههای فوتبال ایران به خصوص پرطرفدارها قرار بگیرد.
سرخابیها بالاخره به حقوق خود میرسند؟
سازمان انحصارطلب لیگ!
مشخص است که قرارداد تبلیغات محیطی برای باشگاههای مختلف متفاوت است و بستگی به پارامترهای مختلفی از جمله قدرت تیمها، شرایط ورزشگاه و تعداد تابلوهای تبلیغاتی در کنار زمین دارد. مسلما باشگاههایی همچون منچستریونایتد، چلسی و لیورپول بسیار بیشتر از تیمهایی مثل ویگان یا سوانسی از این طریق درآمد دارند و به همین دلیل با توجه به اینکه تمامی باشگاهها دارای ورزشگاه خانگی هستند بهخوبی از این فرصت برای درآمدزایی استفاده میکنند.
در همین آغاز فصل جدید رقابتهای لیگ خلیج فارس و در هفته نخست این مسابقات، اتفاقات عجیب و حواشی جالب فوتبال ایران باز هم رقم خورد تا شاهد رویارویی باشگاهها و سازمان لیگ درباره برخی قوانین منحصر به فرد این نهاد فوتبالی باشیم. داستان از جایی آغاز شد که باشگاه استقلال اعلام کرد که با یک کارگزار جدید به توافق رسیده و قرار است پول خوبی از این قرارداد جدید به حساب باشگاه واریز شود، البته بهشرطی که شرکت مورد نظر تبلیغات محیطی دیدارهای خانگی آبیها را نیز در اختیار داشته باشد. با این حال پیش از دیدار روز گذشته استقلال برابر هوادار، در هفته نخست لیگ، وقتی نمایندگان این باشگاه بهدنبال اجرای این تبلیغات بودند، مسئولان ورزشگاه مانع از ورود بنرهای تبلیغاتی به ورزشگاه شدند و سازمان لیگ هم اعلام کرد که براساس قوانین، تبلیغات محیطی در اختیار این نهاد است و باشگاهها نمیتوانند از این حق خود استفاده کنند. اما آیا در سایر لیگهای معتبر دنیا نیز چنین قانونی حاکم است؟
در لیگهای معتبر مدتهاست که این اختیار به باشگاهها داده شده تا در دیدارهای خانگی خود تبلیغات مدنظرشان را در کنار زمین به نمایش گذاشته و از این مزیت برای درآمدزایی خود بهره ببرند. استفاده از بنرهای تبلیغاتی در کنار زمین قدمتی تقریبا به اندازه خود فوتبال دارد و از اوایل قرن گذشته میلادی در برخی ورزشگاههای فوتبال در انگلیس، تاجران و صاحبان صنایع به تبلیغ محصولات خود مشغول بودند. البته در آن زمان بهجای بنرهای مرسوم کنونی، لوگوی شرکتهای مختلف در کنار زمین قرار داده میشد و به این ترتیب تبلیغات صورت میگرفت. از حدود دهه ۳۰ میلادی شکل این تبلیغها تغییر کرد و استفاده از فضای خالی روی پیراهن و همچنین بنرهای تبلیغاتی در کنار زمین مرسوم شد. از دهه ۶۰ و با افزایش پوشش رسانهای مسابقات فوتبال و همچنین پخش تلویزیونی بازیها که باعث افزایش دیده شدن این تبلیغات شد، ارزش آن هم بهمراتب بیشتر شد. حالا باشگاهها تمرکز بیشتری روی استفاده از این تبلیغات داشتند و تلاش میکردند تا از این طریق درآمدهای خود را افزایش دهند.
باشگاهها بهتدریج به این نتیجه رسیدند که این تبلیغات را بهصورت پکیجهای سالیانه به فروش برسانند و بخشی از مخارج خود در طول فصل را از این طریق تامین کنند. رئالمادرید در فصل ۹۵-۱۹۹۴ نخستین باشگاهی بود که تبلیغات کنار زمین خود را بهصورت LED عرضه کرد و تغییری مهم در این زمینه ایجاد کرد. بهتدریج این تبلیغات بهصورت متحرک و با جذابیت بیشتری ارائه شدند تا از لحاظ بصری، زیبایی بیشتری داشته باشد. در سالهای اخیر نیز پیشرفت تکنولوژی به کمک این صنعت آمده و باعثشده تا دست شرکتهای تبلیغاتی برای ارائه ایدههای نوین در این زمینه بازتر شود. بهتازگی باشگاه کراسنودار روسیه از طرح ورزشگاه جدید خود رونمایی کرده که نخستین صفحه نمایش ۳۶۰ درجه در فوتبال را در آنجا نصب خواهد کرد تا شاهد نوع جدیدی از تبلیغات در این ورزشگاه باشیم.
مشخص است که قرارداد تبلیغات محیطی برای باشگاههای مختلف متفاوت است و بستگی به پارامترهای مختلفی از جمله قدرت تیمها، شرایط ورزشگاه و تعداد تابلوهای تبلیغاتی در کنار زمین دارد. مسلما باشگاههایی همچون منچستریونایتد، چلسی و لیورپول بسیار بیشتر از تیمهایی مثل ویگان یا سوانسی از این طریق درآمد دارند و به همین دلیل با توجه به اینکه تمامی باشگاهها دارای ورزشگاه خانگی هستند بهخوبی از این فرصت برای درآمدزایی استفاده میکنند. اتفاقی که در فوتبال ایران هنوز رخ نداده و سازمان لیگ علاقه زیاردی دارد تا نهتنها بلیتفروشی بازیهای تیمها را شخصا انجام دهد، بلکه در بحث تبلیغات محیطی که حق مسلم باشگاهها هست نیز همچنان بهدنبال انحصار است. شاید کمکم زمانش رسیده که باشگاهها خصوصا سرخابیها حق خود را از فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و البته صداوسیما بگیرند. حداقل بخشی از حق خود را!
مشکل خارجیهای استقلال برای هفته دوم حل شد
با حل مشکل مربی و بازیکن خارجی استقلال، آبی پوشان میتوانند از هفته دوم از نیروهای خارجی خود استفاده کنند.
تیم فوتبال استقلال در حالی هفته نخست رقابتهای لیگ برتر را پشت سر گذاشت که به دلیل برخی مشکلات اداری نتوانست از «گابریله پین» مربی و «کوین یامگا» بازیکن خارجی خودش استفاده کند.
باشگاه استقلال با ارائه ضمانتنامههای مالی لازم به منظور به کارگیری نیروهای خارجی، مشکل گابریله پین و کوین یامگا را حل کرد تا آبی پوشان از هفته دوم قادر به استفاده از نیروهای خارجی شان باشند.
تیم فوتبال استقلال در هفته دوم رقابتهای لیگ برتر میهمان ذوب آهن اصفهان است که این دیدار از ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۳ آبان در اصفهان برگزار میشود.