چشم بیروت به‌  حمايت دیپلماتیک منطقه
چشم بیروت به‌  حمايت دیپلماتیک منطقه
دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان خبر داد که تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس لبنان در چند ساعت گذشته شدت گرفته و تماس‌های میان ایالات متحده و فرانسه برای احیای پیشنهاد آتش‌بس میان حزب‌الله و اسرائیل ادامه دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی او در نشست ماه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه‌ای را مطرح کردند. اسرائیل سه روز پس از این پیشنهاد، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله را ترور کرد و حملات شدیدی علیه این گروه انجام داد که باعث به هم خوردن مذاکرات شد.
نتانیاهو علناً قبل از ترور آتش‌بس را رد کرد. چشم‌انداز برقراری آتش‌بس پس از این که ایران در هفته گذشته تعدادی موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد، بیشتر کاهش یافت.
دفتر میقاتی در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از نخست‌وزیر اعلام کرد: «تماس‌هایی بین ایالات متحده و فرانسه با هدف احیای اعلام آتش‌بس برای یک دوره مشخص به منظور ازسرگیری جستجوی راه‌حل‌های سیاسی، در حال انجام است».
میقاتی گفت دولتش آماده است تا قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در سال ۲۰۰۶ را که خواستار آتش‌بس دائمی و پایان خصومت‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل بود، اجرا کند. این قطعنامه همچنین تصریح می‌کند که نیروهای حزب‌الله باید به شمال رودخانه لیتانی در لبنان عقب‌نشینی کنند و تنها ارتش لبنان باید در منطقه مرزی مواضع داشته باشد.
نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله در روز سه‌شنبه گفت که گروهش از تلاش‌های آتش‌بس که توسط هم‌پیمانان شیعه در داخل لبنان هدایت می‌شود، حمایت می‌کند.
نعیم قاسم افزود: «ما تحرک سیاسی نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان تحت عنوان آتش‌بس را تایید می‌کنیم. قبل از آتش‌بس درباره هیچ چیزی نمی‌شود بحث کرد.» وی گفت: «ما به رهبری برادر بزرگمان نبیه بری اعتماد کامل داریم. او در نظر دبیرکل حزب‌الله و در نظر تمام حزب‌الله برادر بزرگ‌تر بوده است. حزب‌الله و جنبش امل در خوشی و سختی متحد هستند و چه کسی از فرزندان امام موسی صدر جز این انتظار دارد؟» معاون دبیرکل حزب‌الله گفت: «حمله به ضاحیه و البقاع و الجبل بسیار دردناک بود. اسرائیل اهداف خود را محقق نخواهد کرد و شکست خواهد خورد. دشمن متحمل تلفات بزرگ خواهد شد و چه بسا این تلفات مقدمه‌ پایان جنگ باشد.
این نخستین‌بار بود که این گروه به‌طور علنی از آتش‌بس حمایت کرده و آن را مشروط به توقف جنگ در غزه نکرده است.
وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله زمینی اسرائیل به لبنان، اقدام غیرقانونی برای تهاجم و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است. این حمله باید هر چه زودتر پایان یابد و سربازان اسرائیلی باید از خاک لبنان خارج شوند. در نتیجه این تلاش خطرناک برای تهاجم، به احتمال بسیار زیاد موج جدیدی از مهاجرت پدیدار خواهد شد و افراط‌گرایان در سرتاسر جهان جایگاه خود را به‌دست خواهند آورد. ما نباید فراموش کنیم که این تحولات بر کشورهایی که از اسرائیل حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‎کنند، تاثیر خواهد گذاشت. کورتولموش، رئیس مجلس نمایندگان ترکیه در پاسخ به این سوال که «از خطر سرایت حملات اسرائیل به مرز ترکیه از طریق سوریه سخن به میان آورده می‌شود. آیا ترکیه اتخاذ موضع فعال در سطح دیپلماتیک، اقتصادی و سیاست بین‌المللی برای متوقف کردن حملات اسرائیل را بررسی می‌کند؟» تاکید کرد: «ابتدا باید حملات اسرائیل متوقف شود. اسرائیل راه حرف‌زدن را نمی‌فهمد. تمام سازوکارهای بین‌المللی را هم رد می‌کند. به تصمیمات سازمان ملل و دیوان دادگستری بین‌المللی اهمیت نمی‎‌دهد. ما نشست‎های این سازمان‌ها را از ابتدا به‌عنوان مجلس نمایندگان پیگیری می‌کنیم. ترکیه هم به دیوان دادگستری بین‌المللی مراجعه کرد. باید این سیاست تهاجمی اسرائیلی به‌درستی تفهیم شود
از سوی دیگر تلاش‌های ايران نیز برای آتش بس افزایش یافته است. سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در بیروت در خصوص پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی گفت: امروز رایزنی‌ها و تبادل نظر بسیار خوب و مفیدی با جناب آقای میقاتی نخست وزیر محترم و جناب آقای نبیه بری رئیس مجلس محترم لبنان در خصوص تحولات اخیر لبنان داشتم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: شرایط لبنان یک شرایط عادی نیست که سفر من یک سفر عادی باشد. من با مسئولین لبنانی در مورد آتش بس صحبت کردم و با دیگر کشورها در تماس هستیم تا آتش بس برقرار شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما از تلاش هایی که برای آتش بس صورت میگیرد حمایت میکنیم به شرط اینکه اولا حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیا این آتش بس همزمان با آتش بس غزه باشد. همچنین خارجه ایران درباره اهداف سفر به عربستان گفت: هدف سفر من رایزنی درباره مسائل منطقه و تحولاتی که در منطقه، در غزه و لبنان در حال صورت‌گرفتن است و جنایاتی که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود.
او همچنین به مسئله آوارگان در لبنان و نحوه کمک‌رسانی به آن‌ها نیز اشاره کرد.
عراقچی با تاکید بر این موضوع که «بحث مسائل منطقه‌ای هدف اصلی سفر است» گفت: مسائل دوجانبه حتما در سفر دیگری انجام خواهد شد و امیدواریم این رایزنی‌ها بتواند به شرایط منطقه برای فلسطین، لبنان و صلح منطقه منجر شود.