چو فردا شود فکر فردا کنیم
چو فردا شود فکر فردا کنیم
شیوه مدیریتی ایران بر پایه این ضرب‌المثل بنا شده است که: چو فردا شود فکر فردا کنیم. یکی از مصداق‌های مهم این نوع از حکم‌رانی، مواجهه دولت و ملت با مسئله انرژی است.

گروه اقتصادی جمله – شیوه مدیریتی ایران بر پایه این ضرب‌المثل بنا شده است که: چو فردا شود فکر فردا کنیم. یکی از مصداق‌های مهم این نوع از حکم‌رانی، مواجهه دولت و ملت با مسئله انرژی است. مردمی که کشورشان دارای بالاترین میزان ذخیره نفت و گاز جهان و بهترین موقعیت مکانی در دنیا برای جذب انرژی خورشیدی است، در آستانه تابستان باید استرس قطعی برق و در آستانه زمستان ترس قطعی گاز را داشته باشند و افتخار دولتمردانش این باشد که اجازه نداده‌اند در تابستان برق خانگی قطع شود، اما در عوض کمر تولید را با قطع انرژی شکسته‌اند. همین یک مثال کافیست تا به ناکارآمدی مدیریتی عمیق در ایران پی ببریم و بدانیم مشغول کفران نعمت هستیم.
گویا خداوند این نعمات و این حاکمیت را به ما داد تا درس عبرتی برای جهان باشیم و نشان دهیم چگونه می‌توان ظرفیت‌های بی نظیر را هدر داد و از کشوری بالقوه ثروتمند به مملکتی بالقوه بدبخت بدل شد.
به گزارش جمله هنوز نیمی از ماه نخست پاییز نگذشته که دغدغه‌ها در حوزه کمبود گاز آغاز شده است.
در نشست فعالان صنعت انرژی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به شرایط تولید و مصرف انرژی در کشور گفت: رفع ناترازی تولید و مصرف انرژی، حداکثرسازی تولید و صادرات نفت و گاز، تشکیل هاب و ایفای نقش در مبادلات و ترانزیت انرژی منطقه و افزایش ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، اهدافی هستند که باید در حوزه انرژی ملاک عمل قرار گیرد.
آرش نجفی افزود: در دوره قبل کمیسیون انرژی به استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ تاکید داشت و دراین‌باره نشست‌‎های تخصصی زیادی برگزار کرد. در این دوره هم باید به ظرفیت این ماده توجه شود.
او ادامه داد: ذخیره‌سازی انرژی در ساختمان، همکاری با بورس انرژی، رگولاتوری برق، اوراق سبز برای تجدیدپذیرها، استفاده از فناوری‌های نوین در تصفیه خانگی، گواهی‌نامه صلاحیت فنی و ایمنی پیمانکاران «HSE» جز مواردی بود که در چند سال گذشته در دستور کار بود و حالا هم این موارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.
نجفی تاکید کرد: باید در راستای مصرف بهینه انرژی، همه تشکل‌های این حوزه و کمیسیون انرژی اتاق ایران تلاش کنند و از همه ظرفیت‌های قانونی خود بهره بگیریم.
رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: ذی‌نفع نهایی همه فرآیندهای انرژی دولت است؛ موهبت کاهش مصرف انرژی متوجه دولت است و دولت باید بخش خصوصی را همراه و شریک خود در حوزه انرژی کند نه اینکه ما پیمانکار باشیم که با سخت‌گیری دولت، خصولتی‌ها رشد و نمو داشته باشد.
متاسفانه اتاق بازرگانی علیرغم ظرفیت بالای خود در تخصص و تعهد، به دلیل دخالت‌های دولت جدید عملا از عرصه رقابت خارج شده است و نقش موثری در تصمیم سازی‌ها ندارد. دولت سیزدهم از همان انتخابات ریاست اتاق نشان داد که قرار است از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در دست خود بگیرد و فعال مایشا باشد. نتیجه این سیاست البته روشن است. از گرانی‌های افسارگسیخته و شکستن رکورد تورم ۸۰ ساله تا بی‌سابقه ترین گ گسترده‌ترین اعتراضات مردمی، از آمارهای عجیب و بی‌ربط به زندگی روزمره تا سیاست خارجی بلاتکلیف. خلاصه اینکه زمستان امسال هم باید منتظر سرمای سخت اروپا و گرمای دلنشین ایران باشیم. خدا را شکر که ما برای گرم کردن خودمان نیاز به سوزاندن فضولات حیوانات نداریم، آنهم در حالیکه اروپایی‌ها دارنده بزرگترین منابع انرژی دنیا و ایرانی‌ها واردکننده انرژی هستند!!

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی