امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه متاسفانه کلیت اقتصاد ایران در شرایط بحرانی است و مسئولان نیز هر روز با تصمیمات و صحبتهای خود بر دامنه بحران اضافه میکنند، گفت: قرار بود بازار خودرو به سامان برسد اما تصمیمات عجیب و غریب مانعی بر سر راه تحقق این وعده است. کاکایی با اشاره به اینکه […]
امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه متاسفانه کلیت اقتصاد ایران در شرایط بحرانی است و مسئولان نیز هر روز با تصمیمات و صحبتهای خود بر دامنه بحران اضافه میکنند، گفت: قرار بود بازار خودرو به سامان برسد اما تصمیمات عجیب و غریب مانعی بر سر راه تحقق این وعده است.
کاکایی با اشاره به اینکه متاسفانه با تصمیماتی که اتخاذ شده است، کارت ملی مادران مشمول دریافت خودرو به قیمت صد میلیون تومان خرید و فروش میشود. این رانت عظیم باید مورد توجه سیاستگذار قرار گیرد. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حمایت از فرزندآوری باید از محل بودجه دولت صورت گیرد، گفت: در حال حاضر این حمایت از جیب سهامدار صورت میگیرد و این یک مشکل بزرگ است. وی با اشاره به اینکه در آخرین طرح قرعهکشی بیش از ۹ میلیون نفر شرکت کردهاند، گفت: بالاخره شما یک لاتاری مفت و مجانی را دارید که بروید شرکت کنید و ببینید شانس برنده شدن پیدا میکنید یا خیر. وی در توضیح این مطلب ادامه داد: طبق آمارها یک چهارصدم این افراد موفق میشوند خودرو دریافت کنند اما خوب نه میلیون نفر صف میکشند تا در این قرعهکشی شرکت کنند و این جای تامل برای سیاستگذار دارد.
سه راه حل برای یک مشکل
کاکایی با اشاره به اینکه برای حل بحران بازار خودرو سه راهحل وجود دارد، گفت: راهحل اول این است که خودروساز به قیمت حاشیه بازار خودرویش را عرضه کند که به دلیل شرایط کشور چنین امکانی فراهم نیست. از سوی دیگر سالهاست که با طرح قیمتگذاری دستوری پیش رفتهایم و مشکلمان حل نشده اما همچنان اصرار داریم این طرح را ادامه دهیم در نتیجه راه دوم یعنی عبور از سیاست قیمتگذاری دستوری نیز مقدور نیست. راه سومی باقی میماند که البته راهی است که اختراع ایرانیهاست. وی گفت: این راه عرضه خودرو در بورس است که متاسفانه هر روز حرفی درباره آن میزنند و باعث میشوند تشنج جدید در بازار ایجاد شود.
کاکایی تاکید کرد: یک روز میگویند عرضه خودرو در بورس باعث حل مشکلات است، یک روز میگویند این راه غیرقانونی است. عرضه خودرو در بورس یکباره نمیتواند مشکل را حل کند اما برخی چون عادت دارند به جای مدیریت اقتصاد، رانت را مدیریت کنند، به تکاپو میافتند و هر روز علیه این ماجرا صحبت کنند. وی با اشاره به اینکه نمایندگانی که به رییس شورای رقابت درباره غیرقانونی بودن فروش خودرو در بورس نامه نوشتند، خودشان ترتیبات قانونی را رعایت نکردهاند، گفت: کاش این وکلای محترم پاسخ دهند در این سالهایی که وکیل بودهاند کدام مشکل را از سر راه زنجیره تولید خودرو در ایران برداشتهاند. وی گفت: تا قبل مشکل فقط مخصوص خودروساز بود اما حالا حتی در بخش لوازم یدکی و روغن و … مشکل داریم، پس معلوم است که ما درگیر بحرانی جدی هستیم که کل اقتصاد و زنجیره صنعت خودرو را نشانه رفته است . وی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس تنها راه کنونی است، گفت: همه خودروهای تولیدی باید در بورس عرضه شوند تا مشکل حل شود در حالی که هفتاد درصد تولیداتی مانند ۲۰۷ خارج از بورس عرضه میشود. کاکایی ادامه داد: هیچ کشوری خودروی چندنرخی ندارد. آقایان حاضر نیستند زیر بار روش بازار بروند و ترجیح میدهند روش چینی را برای مدیریت اقتصاد به کار بگیرند اما متاسفانه همان روش چینی را نیز درست به کار نمیگیرند. در نتیجه ما نه روش ژاپنی و کرهای که روش اقتصاد بازاری است را اجرا میکنیم و نه روش دولتی چین را درست اجرا میکنیم و این وسط نه مانند چین میشویم نه مانند ژاپن و کره .