کارت واکسن؛ تنها شرط سفرهای دریایی
کارت واکسن؛ تنها شرط سفرهای دریایی

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی جزئیات از سرگیری و پروتکل‌های لازم برای سفرهای دریایی را اعلام کرد. حسین عباس‌نژاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سفرهای دریای راه‌اندازی شده و پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به دقت در آن رعایت می‌شود. وی افزود: با […]

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی جزئیات از سرگیری و پروتکل‌های لازم برای سفرهای دریایی را اعلام کرد.
حسین عباس‌نژاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سفرهای دریای راه‌اندازی شده و پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به دقت در آن رعایت می‌شود.
وی افزود: با توجه به شرایط کشور از نظر واکسیناسیون عمومی و بهبود شیوع ویروس کرونا، در تعطیلات پیش رو با پیک مسافر در بنادر کشور مواجه خواهیم بود،  بنابراین تمهیدات لازم را برای از سرگیری سفرهای دریایی مانند پیش بینی تعداد صندلی‌ها، ایمنی و ناوگان اندیشیده شده است. به عنوان مثال بسیاری از شناورها که تاکنون در دوران شیوع ویروس کرونا غیر فعال شده بودند، نیاز به اورهال دارند و آماده‌ایم از طریق وجوه اداره شده به آن‌ها تسهیلات ارائه کنیم.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بر اساس پروتکل‌های ابلاغ شده مسافران تنها با تزریق دو دز واکسن و ارائه کارت واکسن می‌توانند سفرهای دریایی را انجام داده و از شناورها استفاده کنند. البته اگر پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه تغییر پیدا کند، به سرعت آن را اجرا خواهیم کرد.
عباس نژاد تاکید کرد: برای نظارت بر رعایت دقیق و درست پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ناظران مسئول در همه بنادر حضور دارند و در تمام مراحل پذیرش مسافران نظارت خواهند کرد و اگر شکایتی وجود داشته باشد مسافران می‌توانند با آن‌ها در میان بگذارند تا با متخلفان برخورد کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که سفرهای دریایی خارجی نیز از سر گرفته خواهد شد یا خیر، گفت: راه‌اندازی مجدد سفرهای خارجی بستگی به طرف مقابل دارد که البته وزارت امور خارجه در حال رایزنی با کشورهای مختلفی است که پیش از این سفرهای دریایی به آن مقاصد انجام می شد. البته در ماه‌های گذشته سفرهای خارجی دریایی به برخی کشورها مانند کویت به صورت موردی انجام می شد و در حال از سرگیری آن‌ها بودیم اما با افزایش پیک کرونا مجدداً این سفر ها محدود شد. امیدواریم با توجه به بهبود وضعیت کشور از نظر شیوع ویروس کرونا این سفر ها دوباره آغاز شود.
عوامل مختلفی در سوانح نقش دارد
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با مهر با اشاره به پرداخت دیه متوفیان سانحه نفتکش سانچی گفت:تنها کسانی که انحصار وراثت نکرده یا مدعی زنده بودن دریانوردان هستند، دیه نگرفتند.
حسین عباس نژاد درباره سوانح دریایی اظهار کرد: عوامل مختلفی در سوانح نقش دارد که شامل عوامل محیطی مانند شرایط آب و هوایی، سطح آب، فاکتورهای مرتبط با سازه شناور، عوامل انسانی و نحوه عملیات و کار عملیاتی که قرار است انجام شود، می شود.
وی افزود: ۸۰ درصد سوانح دریایی به عامل انسانی برمی گردد؛ این موضوع صرفاً مربوط به ایران نیست و در تمام دنیا هم این نسبت وجود دارد. ضمن اینکه خود فاکتور عامل انسانی هم می تواند ابعاد گسترده ای را شامل شود که به خستگی از انواع مختلف آن اعم از روحی، جسمی و هر عامل دیگری که بر اساس گاید لاین آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) در خصوص آیتم fatigue به معنی خستگی آمده، برمی گردد. همچنین فاکتور نقش نیروی انسانی در سوانح دریایی می تواند به موضوع نبود آموزش برای پرسنل دریایی چه دریانوردان و کادر روی شناورها و چه پرسنل مستقر در بندر و پشتیبانی تردد شناورها برگردد.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان های بین المللی دریایی در دنیا آیین نامه های مختلفی را تدوین کرده و مرتباً آن را اصلاح می کنند تا سهم نیروی انسانی در سوانح دریایی کاهش یابد؛ همچنین به سمت هوشمندسازی در حرکت است تا نقش نیروی انسانی کاهش یافته و از سامانه های فناور برای هدایت کشتی ها بهره مند شوند و شناورها خودران شوند.

سوانح دریایی در ایران به دلیل کوچک بودن شناورها، بیشتر از نُرم جهانی است
وی درباره سوانح دریایی در کشور ما خاطرنشان کرد: در کشور ما شناورهای کوچکتری تردد دارند که ریسک خطر را بالا می برد؛ همچنین برای شناورهای چوبی، شرایط متفاوت تری حاکم است؛ ما با شناورهایی مواجهیم که اساساً سازه آن چوب است و اگرچه از نظر آب بندی و همچنین سخت گیری نسبت به استانداردهای آتش سوزی، در بالاترین سطح هستیم، اما به هر حال اگر شرایط آتش سوزی رخ دهد، دیگر از کنترل خارج می شود.
عباس نژاد درباره افزایش سوانح دریایی خصوصاً آتش سوزی شناورها در دوره شیوع کرونا گفت: به دلیل شیوع کرونا، شناورها در بنادر بیشتر تجمع می کردند که با اتش گرفتن یک شناور چوبی، با سرعت زیادی این آتش یه سایر شناورها نیز سرایت می کرد.

دستگاه‌های آب پاش در بنادر برای اطفای حریق شناورهای چوبی نصب کرده‌ایم
وی یادآور شد: تجهیزاتی اخیراً در بنادر برای آب پاشی به شناورهای آتش گرفته خریداری کرده ایم که سبب شده از حجم های گسترده آتش سوزی که قبلاً رخ می داد کم شود و نیروی انسانی کمتر آسیب ببیند.

بیشتر سوانحی که برای شناورهای ایرانی رخ می‌دهد، در مسیر برگشت به بنادر کشورمان است
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برخی سوانح شناورهای دریایی به ضعف مدیریت بنادر جنوب خلیج فارس باز می گردد که در بارگیری دقت لازم انجام نشده است؛ از همین رو است که عمده شناورهایی که دچار سانحه می شوند، در مسیر برگشت برایشان این اتفاقات رخ می دهد.

هیچ شناور غیر استانداردی نداریم
عباس نژاد با تأکید بر اینکه اصلاً شناور غیر استاندارد نداریم گفت: استانداردهای شناورها بسته به نوع شناور متفاوت است حتی آیین نامه استانداردهای فنی شناورهای مسافری که در داخل تدوین شده، از استانداردهای بین المللی هم فراتر است. برای شناورهای تفریحی، چوبی و لندینگ کرافت (خودروبر) به طور مجزا آیین نامه های مستقل داخلی داریم اما برای شناورهای بزرگ تر و بالای ۵۰۰ تن علاوه بر مقررات داخلی، مقررات و استانداردهای بین‌المللی به طور همزمان اعمال می شود.