کار اشتباه در زمان اشتباه‌تر!
کار اشتباه در زمان اشتباه‌تر!
همگان می‌دانند که یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروز نقل محافل مختلف است، مسئله‌ی سر و سامان گرفتن اتباع و پناهندگان در ایران، بالاخص برادران و خواهران افغانستانی است. دنبال‌کنندگان «جمله» نیز مستحضرند که بارها از ابعاد مختلف به این موضوع پرداختیم و اصلا صدای همین اعتراضات بود که به هیئت دولت هم رسید و در نهایت اعلام شد که این افراد سامان‌دهی خواهند شد. به گزارش انتخاب، «اسکندر مومنی» وزیر کشور گفت: ساماندهی اتباع خارجی به زودی آغاز می‌شود و مردم اطمینان داشته باشند که این طرح به شکل کامل، با یک برنامه مناسب و با در نظر گرفتن ملاحظات منطقه‌ای و همسایگی اجرا خواهد شد.

وزیر کشور بیان کرد: یکی از اولویت‌هایی که در مجلس اعلام کردیم، موضوع ساماندهی اتباع خارجی است و در همین زمینه یک دستور جامع در حال تدوین است و به زودی اجرایی می‌شود. نخستین گام در این زمینه، اخراج اتباع غیر قانونی و بدون مجوز است.
حال در این روزهایی که این مسئله پررنگ است و به نوعی جامعه روی آن حساس شده است، صدا و سیمای ملی دست به یک اقدام جالب توجه زده است و آن هم راه‌اندازی بخش خبری تحت عنوان «خبر اتباع» است. این اقدام بدون هیچ توضیحی در دستور کار این رسانه قرار گرفته و ناگهان این بخش خبری در یکی از بهترین بازه‌های زمانی، یعنی ساعت هشت و نیم شب به کنداکتور صدا و سیما افزوده شده است.
به گزارش خبرآنلاین، در این بخش خبری فقط به اخبار و گزارش‌های مربوط به اتباع افغانستانی پرداخته می‌شود. در پایان آن نیز یک گوینده افغانستانی نشانی صفحات این بخش خبری در فضای مجازی را می‌گوید. او همچنین نشانی صفحه ویژه افغانستان در «باشگاه خبرنگاران» خبرگزاری وابسته به صدا و سیما را می‌دهد که مخاطبان می‌توانند اخبار جزئی مربوط به اتباع افغانستان در ایران و این کشور را از این طریق دنبال کنند.
نکته قابل توجه در بخش خبری جدید شبکه خبر این است که برخی از گزارشگران این بخش خبری که از ایران گزارش می‌دهند، افغانستانی هستند.
مبرهن است که این متن هدف جهت‌گیری به سمت نژادپرستی و افغان‌ستیزی را ندارد اما به جهات گوناگون معتقدیم که این اقدام، امروز، اشتباه بزرگی بود. دلیل اول همان مسائلی که ابتدای مطلب پیش‌رو عنوان شد. در شرایطی که امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری روی این مسئله حساس است، نباید حساسیت را بیش از این برانگیخت. دلیل دیگر اینکه شاید بتوان گفت که جمعیت قابل توجه افغانستانی‌ها در این کشور باید تریبون داشته و صدایشان شنیده شود. اما حتی با این فرض هم نمی‌توان اختصاص بخش خبری به این قشر را پذیرفت به دو دلیل؛ اولین دلیل اینکه هنوز تکلیف قانونی بودن یا غیر قانونی بودن اتباع در این کشور مشخص نشده است. چه بسا پس از سامان‌دهی، جمعیت اتباع تا میزان زیادی کاهش پیدا کند. نکته دیگر اینکه واضح و روشن است که صدای تمام اقشار، گروه‌ها، احزاب و سلایق گوناگون ایرانی در رسانه ملی شنیده نمی‌شود و افراد بعضا به دلیل یک اظهار نظر مختلف، به راحتی حذف می‌شوند. پر واضح است که اگر لیستی از کسانی که لازم است صدایشان در صدا و سیما شنیده شود و نمی‌شود تهیه کنیم، جمعیت افغانستانی‌ها از حیث اولویت در منتهی‌الیه لیست خواهد بود.
آخرین نکته در خصوص منبع تامین بودجه صدا و سیماست. صدا و سیما از سه منبع مالیات‌های دریافتی از مردم، فروش کالاهایی چون نفت و آگهی‌های تبلیغاتی تامین می‌شود. مالیات را مردم ایران می‌پردازند. نفت و گاز و امثالهم سرمایه ملی مردم است و آگهی‌های تبلیغاتی هم مختص برندهایی است که پول خود را از هزینه کرد مردم ایران تامین می‌کنند. پس همه این‌ها مشخص می‌کند که این رسانه حق مردم ایران است و محل شنیده شدن صدای ایرانیان؛ اگر قرار است به فرض چنین بخش خبری هم به مردم کشورهای دیگر اختصاص یابد، حداقل مطالبه این است که ابتدا به امر، اتباع سامان‌دهی شوند؛ بعد به سراغ اختصاص امکانات ویژه به آن‌ها برویم.