کاهش سن اعتیاد و افزایش زنان معتاد در سایه فقر و ناامیدی
کاهش سن اعتیاد و افزایش زنان معتاد در سایه فقر و ناامیدی
فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه آمار کشفیات ما در جهان همانندی ندارد گفت: سالانه نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۱۳۰۰ تن کشفیات مواد مخدر داریم.

سرویس جامعه جمله – فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه آمار کشفیات ما در جهان همانندی ندارد گفت: سالانه نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۱۳۰۰ تن کشفیات مواد مخدر داریم، یعنی میانگین روزانه ۳ تن و این کشفیات همه در یک عملیات به دست نمی‌آید گاهاً در یک روز ۸۰ تا ۹۰ عملیات انجام می‌شود تا سه تن آورده داشته باشد.
به گزارش جمله اظهارات رادان اگرچه امیدوارکننده و مؤید تلاش‌های نیروی انتظامی است اما از سوی دیگر نشان دهنده وضعیت بغرنج قاچاق و مصرف مواد مخدر در ایران است.ایران وجود مرزهای طولانی ایران با کشور افغانستان و پاکستان در زمره پرخطرترین مناطق جهان از جهت ترانزیت مواد مخدر است، بخشی از این ترانزیت از طریق ترکیه یا عراق به اروپا می‌رسد و بخشی نیز به مصرف داخلی می‌رسد. بر اساس آخرین آمارها بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر در کشور وجود دارد که با بُعد خانوار آنان، حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت روزمره دغدغه و نگرانی در عرصه موادمخدر دارند.به گفته رادان در افغانستان سالانه هفت هزار تن مواد تولید می‌شود و این یعنی یک جنگ تمام عیار و زمانی که آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند نه تنها کشت مواد مخدر کمتر نشد بلکه حدوداً ۵۰ برابر بیشتر هم شد که این هم هدیه آمریکایی‌ها بود.
رادان با بیان اینکه افغانستان غیر از تولید و کشت هفت هزار تن تریاک در یک سال یکی از بزرگترین تولید کنندگان شیشه نیز به شمار می رود، افزود: در حقیقت و با انصاف اگر بخواهم بگویم باید اعتراف کنم جمهوری اسلامی خود را سپر اکثر کشورها علی الخصوص اروپایی‌ها و غربی‌ها کرده است.به گزارش جمله همسایگی با افغانستان یکی از دلایل اصلی مصرف بالای مواد مخدر در ایران است اما این آمار نگران کننده دلایل فراوان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد.عواملی همچون تفریح، جلب توجه، اختلال افسردگی و اضطراب، اختلال خواب، اختلالات جنسی از جمله عوامل مصرف مواد در جمعیت عمومی کشور است که در عرصه پیشگیری باید برای هر کدام از این عوامل برنامه‌ریزی هوشمندانه کرد.بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی پژوهشگران اعتیاد شیوع مصرف مواد در نوجوانان در دهه ۸۰ نیم درصد و در دهه ۹۰ به ۲.۱ درصد رسیده که عواملی همچون لذت‌طلبی افراطی، تفریح، اباحه گری در خانواده، عدم نظارت والدین، ضعف مهارت‌های خودکنترلی، عدم تاب‌آوری و ضعف دانش در مورد عوارض و تبعات مصرف مواد را از جمله موارد جدی در افزایش شیوع مصرف مواد در نوجوانان است.نکته تاسف بار دیگر افزایش چشمگیر مصرف مواد مخدر در میان زنان ایرانی است. در سال‌های اخیر نرخ اعتیاد در میان زنان به دلایل مختلف از جمله ارزان شدن، در دسترس بودن و فاصله طبقاتی و میزان تحصیلات افزایش‌یافته است.آخرین بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که میزان مصرف مواد مخدر در میان زنان ایرانی نسبت به دهه ۶۰ دوبرابر شده است.
زنان و دختران در جامعه امروز در کلان شهرها به نحوی تمایل دارند که کلیشه‌های جنسیتی را بشکنند و تمایزهای خود را با مردان از بین ببرند و از بین بردن این نوع تمایزها را با انجام رفتارهایی که در گذشته خصوصیات مردانه محسوب می‌شد، نشان می‌دهند.همچنین می‌توان به نابسامانی‌های جامعه و تاثیرات آنها بر زندگی جوانان هم اشاره کرد.برای مثال نابسامانی‌هایی مانند تورم، فقر و محرومیت، بیکاری و… همه سبب می‌شود زندگی افراد و خصوصا جوانان دچار اختلال شود. برای مثال بیکار شوند و یا در ازدواج آنها تاخیر صورت بگیرد و در نتیجه چنین سرخوردگی‌ها و ناکامی‌هایی در زندگی سبب شود به اعتیاد دچار شوند.بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد زنان متاهلی که معتاد هستند، بیشتر از مجردین است.
بنابراین یکی از دلایل اعتیاد زنان، فقدان روابط عاطفی بین زوجین و افسردگی‌های ناشی از آن است که در دل زندگی اتفاق می‌افتد. تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰۰ هزار زن معتاد در کشور وجود داشته باشد که طبق بررسی‌های پراکنده صورت گرفته، سرعت رشد اعتیاد در زنان و جوامع زنانه رو به افزایش است.به گزارش جمله و بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور میانگین سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال است در تقسیم بندی کلی مواد صنعتی و سنتی در کشور ما، ۷۵ تا ۸۰ درصد استفاده به صورت سنتی و ۲۰ تا ۲۵ درصد به صورت صنعتی است که در این بین، مصرف تریاک رتبه اول را دارد.
تابحال برنامه‌های زیادی در راستای مبارزه با هیولای اعتیاد در ایران اجرا شده است، از روش‌های تند و چکشی خلخالی تا شیوه‌های نوین اجتماعی که معتادان را بیمار می‌داند، اما افزایش چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ایران تقریبا تمامی این راه‌حل ها را ناکام گذشته است. مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد که افزایش ناامیدی نسبت به آینده و رشد فزاینده فقر مهمترین دلایل افزایش کمی و کیفی اعتیاد در ایران است. بنابراین راه‌حل یگانه ای وجود ندارد، بلکه مجموعه ای از راه حل‌های مختلف باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوان حداقل سیر صعودی مصرف و قاچاق مواد مخدر در کشور را کاهش داد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس جامعه