زهرا ایرانشاهی / فرودگاه امام خمینی (ره) در طول سال های گذشته کارنامه مختلف و پرباری را ازخود به جای گذاشته است. از افزایش پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه، در دو سال گذشته تا پیوستنش به مناطق آزاد، نشان دهنده تلاش شبانه روزی کارکنان این مجموعه دارد. این در حالی است که […]
زهرا ایرانشاهی /
فرودگاه امام خمینی (ره) در طول سال های گذشته کارنامه مختلف و پرباری را ازخود به جای گذاشته است. از افزایش پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه، در دو سال گذشته تا پیوستنش به مناطق آزاد، نشان دهنده تلاش شبانه روزی کارکنان این مجموعه دارد. این در حالی است که به زعم برخی از صاحب نظران زیرساختهای جذب سرمایهگذار در این فرودگاه هنوز به طور کامل فراهم نشده است. اما پس از این انتقادات، شهر فرودگاهی در یک سال گذشته توانست در اراضی اطراف فرودگاه که بیابان بودند، سرمایهگذاری انجام و فرودگاه را توسعه دهد.
بنابراین با تکمیل ساختمانها و ساماندهی فضای فرودگاهی، این منطقه اقتصادی موفق به جذب سرمایهگذار شد؛ به طوری که در حال حاضر ۹۰ درخواست سرمایهگذاری برای فرودگاه امام وجود دارد که اغلب آن از سوی شرکتهای داخلی است. حدود ۵۰ شرکت بازرگانی و تجاری خارجی نیز در مجموعه شهر فرودگاهی حضرت امام ثبت شده و یا در حال ثبت هستند. این در حالی است که طبق نظرسنجیها میزان رضایتمندی مسافران در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در سال ۹۷ ۵۵ درصد بود که در سال ۹۸ به ۷۰ درصد رسید.
این در حالی است که اگر پروژه های نیمه کاره این شهر فرودگاهی و صنعتی تکمیل شود قطعا در افزایش درآمد این بنگاه بزرگ اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود اما با شیوع کوید۱۹ و کاهش چشمگیر، گسترده و ادامه دار پروازها و در زمانی که هنوز پروژه های این مجموعه تکمیل نشده و فشار تحریم ها نیز وجود دارد، حالا این فرودگاه با کاهش۶۰ درصدی درآمدهای خود مواجه شده است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در نشست هفته گذشته با معاون اول رئیسجمهور از کاهش ۶۰درصدی درآمدهای این شرکت در اسفند سال ۹۸ نسبت به اسفند سال گذشته خبر داد.
محمد مهدی کربلایی به مقایسه عملکرد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در اسفند ۹۷ و ۹۸ پرداخت و گفت: در اسفند سال ۹۸ نسبت به اسفند سال قبل از آن تعداد پروازها ۷۰ درصد کاهش یافت. همچنین در مدت مشابه ۷۷ درصد تعداد مسافران و ۶۰ درصد نیز کاهش درآمدها را داشتیم.
کربلایی آماری در خصوص سال جاری نیز ارایه کرد و گفت: در فروردین سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد پروازها ۹۱ درصد و تعداد مسافران نیز ۹۷ درصد کاهش داشته است. همچنین در همین مدت ۸۸ درصد از درآمدهای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی نیز (ره) کاهش یافته است.
وی با بیان این که حدود ۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در شهر فرودگاهی شاغل هستند، گفت: از این تعداد ۳ هزار نفر در کل منطقه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مشاغل مرتبط با خدمات فرودگاهی دارند. علی رغم این که ما اجارههای اماکن متعلق به شرکت را به مدت ۲ ماه بخشیدیم، این خطر وجود دارد که با ادامه شرایط فعلی حدود ۳ هزار نفر نیروی انسانی را از دست بدهیم.
این در حالی است که این بنگاه بزرگ اقتصادی با هدف هوشمند سازی خدمات و بهینه سازی و نوسازی سامانه های این مجموعه، آخرین روزهای سال گذشته تفاهم نامه ای را در حوزه های پژوهشی، آموزشی و فناوری با دانشگاه صنعتی مالک اشتر منعقد کرده است اما کاهش درآمد می تواند بسیاری از پروژه های تحقیقاتی را نیز با خطر تعلیق زمانی مواجه سازد.
کربلایی در ادامه توضیحاتی درباره برنامهریزیهای انجام شده برای مقابله و پیشگیری با ویروس کرونا پرداخت و گفت: تشکیل ستاد مبارزه با کرونا، ابلاغ و اجرای ضوابط طرح فاصله اجتماعی با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا،تمرکز ورود و خروج مسافران از یک ترمینال به منظور اعمال نظارت و کنترل بیشتر، ابلاغ مصوبات ستاد ملی و نظارت بر حسن اجرا، تخصیص منابع و اعتبارات جهت تامین اقلام بهداشتی، تامین و توزیع اقلام بهداشتی( ماسک، دستکش، تجهیزات و مواد ضدعفونی ) برای کارکنان عملیاتی و بخش اداری از جمله کارهای انجام شده در این زمینه است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره اقدامهای انجام شده در حوزه بار و مسافر نیز گفت: غربالگری تمام مسافران ورودی و خروجی با همکاری تیم بهداشت مرزی،اجرای پروتکل وزارت بهداشت در پذیرش مسافرین مسیرهای خاص ( چین – ایتالیا – آمریکا-اسپانیا – انگلیس و آلمان(، تهیه و استقرار گیتهای ضدعفونی هوشمند مسافر و بار با همکاری شرکتهای دانش بنیان، نظارت بر عملیات ضدعفونی و گندزدایی تمام هواپیماها و تجهیزات مرتبط با مسافرو بار، جمع آوری و انتقال پسماندهای آلوده به محل تعیین شده توسط سازمان محیط زیست با نظارت وزارت بهداشت از جمله مواردی است که در این خصوص انجام شده است.
لازم به توضیح است که شهر فرودگاهی ناحیه شهری است که در آن طرحها زیربنایی و اقتصاد با محوریت فرودگاه هستند که به عنوان یک مرکز تجاری آن را در فرمهای سنتی شهر که دارای یک شهر مرکزی تجاری در هسته و رفتوآمد- مرتبط با حومه- است را میتوان دید. بنابراین وقتی از کاهش درآمد چنین مجموعه ای سخن می گوییم، حجم خسارت نیز در ذهن ما عدد بزرگی خواهد بود که برای اقتصاد کل کشور نیز خبر خوبی نیست.
امتیازات سرمایه گذاری در این منطقه نیز شامل ارائه تسهیلات و تامین زیرساخت ها و تاسیسات مورد نیاز مشتریان جهت تولیدات و خدمات با کیفیت و در سطح بین المللی، ایجاد دسترسی به بازار مصرف و رشد تعاملات بنگاه های اقتصادی بین المللی با گسترش سریع ارتباطات با سرزمین اصلی، ارائه مزایا و مشوق های سرمایه گذاری مشابه مناطق آزاد بین المللی و فراهم کردن محیط کاری امن، ایمن، پویا، لذت بخش و بین المللی به شمار می روند.
حال با توجه به برنامه ۵ ساله توسعه شهر فرودگاهی و از سوی دیگر بر اساس مصوبات مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور با تاکید بر رشد و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران از طریق توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی، فرصتی منحصر به فرد جهت سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های هوایی و فرودگاهی و ایجاد کسب و کارهای مرتبط در قالب مشارکت عمومی خصوصی و یا اجاره اراضی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ایجاد شده است که اگر این بخش فعال شود و بسته های حمایتی نیز به این مجموعه تزریق شود، شاید با خطر کمتری بتوان از این روزهای بحرانی عبور کرد.