زهرا ایرانشاهی / سالی که گذشت، علاوه بر اقتصاد کل کشور برای بخش حمل ونقل نیز حوادث و نتایجی را به بار آورد که سیل های فروردین ماه و سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل خطای انسانی و دوباره سیل آخر سال، از جمله مهمترین آنها است. حوادثی که قلب هر بیننده و شنونده ای […]
زهرا ایرانشاهی /
سالی که گذشت، علاوه بر اقتصاد کل کشور برای بخش حمل ونقل نیز حوادث و نتایجی را به بار آورد که سیل های فروردین ماه و سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل خطای انسانی و دوباره سیل آخر سال، از جمله مهمترین آنها است. حوادثی که قلب هر بیننده و شنونده ای را به درد آورد و برای بخش حمل ونقل نیز خسارات مالی فراوانی به بار آورد.
این در حالی است که شیوع جهانیِ ویروس کرونا که نخست در همه کشورها از جمله کشور ما با دید نه چندان مهم و جدی به آن نگاه شد، منجر شده تا آینده کوتاه مدت اقتصاد کشورهای درگیر در هاله ای از ابهام فرو رود. اگرچه گمانه زنی های علمی حاکی از این است که این ویروس در اکثر کشورها با ورود به فصل تابستان، از بین خواهد رفت اما دانشمندان معتقدند که این تنها یک احتمال امیدوارکننده است که ممکن است نقض آن نیز در عمل ثابت شود.
بنابراین حالا علاوه بر اینکه شرایط کوتاه مدت اقتصادی در کشور ما مانند همه جهان قابل پیش بینی نیست، ما در این سوی دنیا با مساله تحریم ها نیز دست و پنجه نرم می کنیم و طبق پیش بینی اقتصاددانان، اگر شرایط تغییر نکند، امسال سال سختی برای اقتصاد کشور خواهد بود.
سالی که با شیوع یک میهمان ناخوانده شروع شده اما شاید به رغم بار و هزینه منفی که بر دوش مردم دارد، بتواند پیام آور یک نکته باشد و آن اینکه بیش از آنچه که فکر میکنیم منافعمان به یکدیگر- اعم از هموطن و غیرهموطن- گره خورده است و چه بهتر که در این شرایط بحرانیِ سلامت و اقتصاد، به ایجاد یک زبان مشترک با ایجاد شرایطِ برد-برد بیاندیشیم.
امید که سال جدید، سال رونق بخشیِ راستین به اقتصاد کشور در سایه رشد واقعیِ حضور بخش خصوصیِ واقعی و همچنین رشد نهادهای مدنی در همه بخش های خرده نظام اقتصادی و اجتماعی کشور باشد تا منافع حاصل از این رشد و تعادل قوا، به همه برسد.
اما امسال با وجود شیوع کوید۱۹ این بازار سفرهای نوروزی بود که کاهش بسیار چشمگیری را تحمل کرد. به طور کلی میزان سفرهای نوروزیِ جاده ای کاهش ۷۵ درصدی داشت، میزان سفرهای هوایی تا ۷۰ درصد کاهش مسافر را تجربه کرد و همچنین از میزان سفرهای ریلی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان ۹۴ درصد کاسته شد.
بنابر این اتفاق، بهتر است دولت برای جبران خسارت ناشی از کاهش سفر در ایام پیک سفر به شرکت های حمل ونقلی به هر شیوه تشویقی که در نظر دارد، کمک کند. چراکه صرف وجود تحریم ها، فعالیت اقتصادی شرکت ها را با مشکل مواجه کرده است و اگر شرکت ها نتوانند به درستی کار خود را انجام دهند، با خطر ورشکستگی مواجه خواهند شد که به نفع کشور نیست.
اما از این مورد که بگذریم، منحنی رشد سفرهای نوروزی با همین درصد کم در روزهای آخر بیش از روزهای نخست نوروز است.
بر همین اساس رییس سازمان راهداری در روزهای پایانیِ نوروز، از انجام روزانه ۴۷۴ هزار تردد غیرضروری در جاده های کشور در شرایط کرونایی خبر داد. عبدالهاشم حسن نیا درباره ترددهای انجام شده در جادهها در تعطیلات نوروزی امسال اظهار داشت: در فاصله زمانی ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۱ فروردین ۹۹ شاهد کاهش ۶۲ درصدی «تردد بین استانی» بودهایم.
وی درباره کل ترددها در جادهها نیز گفت: در این فاصله زمانی (۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۱ فروردین ۹۹) ۷۰ میلیون و ۱۷۰ هزار وسیل نقلیه در جادههای سراسر کشور تردد داشتهاند این در حالی است که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته (۲۵ اسفند ۹۷ تا ۱۱ فروردین ۹۸) ۱۴ میلیون و ۱۳۰ هزار خودرو در جادهها تردد کردهاند که نشان دهنده کاهش ۴۹ درصدی تردد در جادهها در نوروز امسال است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: با توجه به اینکه مراکز تفریحی، زیارتی، اقامتی، هتلها، مراکز خرید و گردشگری تعطیل بوده، عمده سفرها برای دید و بازدید اقوام انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این در حالی است که بطور کلی مردم رعایت کرده اند و مثلا در تاریخ (۱۱ فروردین ۹۹) نسبت به زمان مشابه (۱۱ فروردین ۹۸) ۶۸ درصد کاهش تردد داشتهایم و ۶۲۰ هزار تردد ثبت شده است.
وی میانگین تردد روزانه خودروها در نوروز امسال را ۶۲۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین دانست و گفت: روز گذشته (۱۱ فروردین ۹۹) ۶۲۰ هزار و ۲۹۸ تردد در جادهها ثبت شد که ۴۷۷ هزار دستگاه آن سواری شخصی و ۱۴۵ هزار و ۱۴۶ دستگاه نیز وسایل نقلیه سنگین و کامیون بوده است.
حسن نیا تصریح کرد: تردد کامیونها در جادههای کشور در نوروز ۹۹ نسبت به سال قبل، افزایش ۱۰ درصدی داشته که علت آن، کم شدن تردد وسایل نقلیه سبک و امکان فعالیت بیشتر کامیونها برای حمل بار و کالای اساسی با هدف توزیع ارزاق عمومی در شرایط کرونایی است.
وی در خصوص ترددهای بین استانی نیز خاطرنشان کرد: از ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۱ فروردین امسال ۱۳ میلیون و ۷۳۱ هزار تردد بین استانی به ثبت رسیده که ۱۱ میلیون و ۱۷۴ هزار تردد را خودورهای سواری و سبک و ۲ میلیون و ۵۳۳ هزار تردد را کامیونها و خودروهای سنگین انجام دادهاند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، متأسفانه هنوز هم بخش اعظم ترددهای بین شهری و بین استانی را خودروهای سواری شخصی با اهداف غیر ضروری انجام میدهند که اکثراً نیازی به تردد ندارند؛ به طور متوسط روزانه ۴۷۴ هزار خودروی سواری شخصی (بدون احتساب خودروهای پلاک «ع») در جادهها تردد غیر ضروری داشتند.
این در حالی است که بر اساس آمار سازمان راهداری، در تاریخ ۱۳ فروردین مصادف با روز طبیعت، بر اساس آخرين اطلاعات دريافتی از دو هزار و ۳۱۸ ترددشمار فعال در محورهای برونشهری، میزان تردد برون شهری نسبتبه روز قبل خود ۳۸.۹ درصد کاهش داشته است. سهم وسايل نقليه سنگين در این بین، ۱۵.۶درصد، اوج تردد بين ساعتهای ۱۹ الی ۲۰ و كمترين تردد بين ساعات ۴ الی ۵ در تاریخ ۱۳ فروردین جاری، صورت پذيرفته است.
اما طبق آخرين اطلاعات دريافتی از ۲۳۱۱ ترددشمار فعال در محورهای برونشهری در تاریخ ۱۵ فروردین، نسبت به روز قبل خود، ۱۱۵ درصد افزایش تردد را نشان میدهد که سهم وسايل نقليه سنگين ۱۳.۱درصد، اوج تردد بين ساعات ۱۸ الی ۱۹ و كمترين تردد بين ساعات ۴ الی ۵ صورت پذيرفته است.
بنابراین می توان گفت که ۸۰ درصد مردم توصیه های پزشکی و قوانین منع رفت و آمد را جدی گرفته اند و سازمان های ذی ربط در امر حمل ونقل مسافر نیز قوانین و بهداشت را بطور کامل و جدی رعایت کرده اند و حالا رشد خدمات پزشکی برای کادر گرانقدرِ پزشکی و همچنین کمبود محلولهای الکلی و ضدعفونی کننده و دستکش و ماسک در داروخانه ها مساله مهمی است که برای رفع آن دولت باید هر اقدامی که لازم است را انجام دهد تا حداقل در روزهای خانه نشینی، مردم دغدغه و اضطراب تامین خدمات را نداشته باشند.