کمین دلالان برای خرید کارت ملی مردم
کمین دلالان برای خرید کارت ملی مردم
گرچه هنوز سازوکار واردات خودرو به صورت دقیق مشخص نشده است، اما گشتی در فضای مجازی نشان می‌دهد فرصت‌طلبان در این بستر مشغول خرید و فروش کارت ملی برای واردات خودرو هستند.

آنگونه که اکو ایران گزارش کرده است در کانال‌های تلگرامی، صفحه‌های اینستاگرامی و گروه‌های مختلف افرادی هستند که خواستار دریافت امتیاز کارت ملی افراد هستند. این افراد مبالغ مختلفی را برای خرید کارت ملی مردم پیشنهاد می‌دهند. در حال حاضر این مبالغ از ۱۵ میلیون تومان شروع شده و تا ۶۰۰ میلیون هم می‌رسد.
در این میان برخی از این خریداران شرایط خاصی را برای واریز ۴۵۰ میلیون تومان در ازای دریافت امتیاز کارت ملی افراد مطرح می‌کنند: افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند و پلاک فعال ندارند، ابتدا ۳۷۷ هزار تومان برای ثبت‌نام واریز و سپس عکس فیش واریزی را همراه با عکس کارت ملی، شماره شبا و شماره تماس را برای ادمین ارسال کنند. پس از احراز هویت فروشندگان، این دلالان برای هماهنگی نوبت حضوری دفترخانه در هر استانی یک روز معین نماینده ارسال می‌کنند تا مبلغ ۴۵۰ میلیون را به حساب واریز شود.
یک کانال تلگرامی دیگر هم که مدعی شده کارت ملی ۲۰۰ نفر را به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان خریداری کرده است، شرط واریز ۱۰۰ تتر را برای خرید کارت ملی‌ها مطرح می‌کند. آن‌ها می‌گویند ابتدا باید ۱۰۰ تتر (قیمت امروز هر تتر به ۵۷ هزار و ۹۶۰ تومان رسیده است) به کیف پول ادمین واریز کنند. پس از واریز ۱۰۰ تتر است که تازه فرآیند خرید کارت ملی فرد آغاز می‌شود؛ ادمین از فروشنده شماره شبا می‌گیرد و پس از آن آدرس و زمان حضور در محضر مشخص را ارسال می‌کند.
برخی از این کانال‌ها نیز برای جلب اعتماد بیشتر ویدیوهایی به اشتراک می‌گذارند، اما با نگاهی دقیق‌تر به این ویدیوها می‌توان فهمید که در محل‌های متفاوت و غیرمرتبط فیلم‌برداری شده است.خرید و فروش کارت ملی در بازار سیاه خودرو موضوعی تازه نیست و بارها در بازه‌های زمانی متفاوت این مساله مشاهده شده است. برای مثال، در زمان برگزاری طرح فروش خودرو به مادران، برخی از افراد واجد شرایط کارت ملی خود را در بازار به فروش می‌گذاشتند. در سایر طرح‌های فروش خودرو هم که توسط خودروسازان برگزار می‌شد بحث خرید و فروش کارت ملی واجدان شرایط داغ شده بود.
روزگار خودرو نیز فروردین ماه در همین رابطه نوشته بود: گویا فروش کارت ملی برای ثبت نام خودرو برای بسیاری از افراد سود خوبی دارد و در این میان افرادی هم که توان خرید خودروی وارداتی ندارند کارت ملی خود را به فروش می‌گذارند.
در فضای مجازی هنوز هم آگهی‌های فروش کارت ملی برای واردات خودرو به چشم می‌خورد.
فروشندگان مبلغ ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان برای کارت‌های ملی خود اعلام می‌کنند.
با تمام این وجود به نظر می‌رسد که فروش کد ملی همچنان ادامه دارد و نظارت لازم صورت نگرفته است.
اسفندماه سال گذشته نیز وزارت صنعت معدن و تجارت پیرامون خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، نسبت به هرگونه واگذاری کد ملی سایر مدارک مرتبط به شخص ثالث هشدار داده و این امر را تخلف خوانده بود.
پس از طرح این موضوع، مسئولان در واکنش به این موضوع با اعلام اینکه خرید و فروش کارت ملی مشمول مالیات خواهد شد، با ترساندن افراد نسبت به پرداخت مالیات، سعی در نهی از این کار کردند، اما در شب گذشته (شنبه شب)، وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به این موضوع واکنش جدی‌تری نشان داده و ضمن تاکید بر ممنوعیت این امر را تخلف خوانده است.
وزارت صمت در اطلاعیه خود اعلام کرده است: با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی پیرامون خرید و فروش کد ملی (اسناد سجلی) اشخاص حقیقی جهت موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، بدین وسیله ضمن تاکید بر عدم وجاهت قانونی چنین اقداماتی، به اطلاع عموم می‌رساند که هرگونه واگذاری (فروش) کد ملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث جهت موضوعاتی نظیر ثبت‌نام خودرو تخلف و در صورت اطلاع این وزارت، موجب سلب اولویت خواهد بود.
در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است که ضمناً بر رفتار افراد هنجارشکن که مبادرت به سوءاستفاده از کد ملی سایرین می‌کنند، مسئولیت حقوقی و کیفری جاری خواهد بود؛ لذا ضرورت دارد شهروندان با هوشیاری و اطلاع‌رسانی به دیگران، مانع از هرگونه سوء‌استفاده در این رابطه شوند.
گفتنی است، پیش از این، اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز هرگونه خرید و فروش کدملی اشخاص تحت هر عنوان و قراردادی به شخص ثالث را به منزله حقیقی تخلف عنوان کرده که عواقب سنگین حقوقی، کیفری و مالیاتی در پی خواهد داشت.