کمیّت و کیفیت جاده‌های جنوب کرمان خوب نیست؛ کمبود اعتبارات!
کمیّت و کیفیت جاده‌های جنوب کرمان خوب نیست؛ کمبود اعتبارات!

هفت شهرستانی که در جنوب استان کرمان قرار دارد مساحتی را تحت پوشش قرار داده که اگر یک استان مستقل بودند در رتبه سیزدهم کشوری قرار می‌گرفتند. در این گستره وسیع ۲۲۰ کیلومتر بزرگراه فعال، ۷۵۱ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۵۱ کیلومتر راه فرعی، نزدیک به هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و بالغ بر […]

هفت شهرستانی که در جنوب استان کرمان قرار دارد مساحتی را تحت پوشش قرار داده که اگر یک استان مستقل بودند در رتبه سیزدهم کشوری قرار می‌گرفتند.
در این گستره وسیع ۲۲۰ کیلومتر بزرگراه فعال، ۷۵۱ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۵۱ کیلومتر راه فرعی، نزدیک به هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و بالغ بر هفت هزار کیلومتر جاده خاکی و شوسه روستایی قرار دارد.
جاده‌ها در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و در کشوری مانند ایران که ۹۰ درصد حمل و نقل آن توسط جاده انجام می‌شود جاده نقش حیاتی و کلیدی به عهده دارد و تا توسعه‌ای در زمینه جادها اتفاق نیفتد چرخ اقتصاد نخواهد چرخید.
از سوی دیگر در استانی مانند کرمان که سالانه تعداد زیادی از انسان‌ها جان خود را در تلفات جاده‌ا‌‌ی از دست می‌دهند وجود جاده‌هایی با عرض مناسب، داشتن خط‌‌کشی مناسب، نصب علایم هشدار دهنده، نصب تابلو، داشتن آسفالت خوب و به عبارتی نگهداری، ایمن‌سازی و استانداردسازی جاده‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
جاده‌های جنوب استان کرمان از نظر کمیت و کیفیت در وضعیت خوبی قرار ندارند؛ سالانه و به ویژه در فصل برداشت محصول کشاورزی تعداد زیادی خودروی سبک و سنگین در این جاده‌ها تردد می‌کند و مردم جنوب استان از عرض کم جاده‌ها و کیفیت آن گلایه دارند.
یکی از کشاورزان این منطقه با اشاره به اینکه در فصل برداشت محصول برای انتقال آن با مشکل مواجه هستیم گفت: بسیاری از روستاهای جنوب استان کرمان جاده آسفالته ندارند و تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در جاده‌های خاکی روستاها عمدتا مشکل‌ساز شده است.
مسعود جمیلی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان با قبول اینکه جاده‌های ما در جنوب استان کرمان کیفیت و کمیت لازم را ندارند اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع این است که در جنوب استان کرمان به تازگی بسیاری از شهرها و بخش‌ها به شهرستان تبدیل شدند و به دلیل کمبود اعتبارات، جاده‌های این مناطق نتوانستند همزمان و متناسب با این تغییرات ارتقا پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در جنوب استان کرمان، ۸۵۰ کیلومتر راه بین شهرستانی وجود دارد گفت: از این میزان تنها ۱۵۵ کیلومتر آن تبدیل به راه اصلی شدند نه بزرگراه و ۱۶۰ کیلومتر آن هم در حال بهسازی است و یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که تا رسیدن به سقف ۸۵۰ کیلومتر فاصله زیادی داریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان افزود: هر چند نگهداری این راه‌ها برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است اما وظیفه ما در جنوب استان صرف نگهداری، روکش، تامین علائم و … نیست و در نقاطی مجبوریم که ساخت راه‌ها را هم انجام دهیم و اعتبارات محدود ما به ناچار در جاهایی هزینه تعریض جاده‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه جاده‌ها سرمایه ملی هستند و نگهداری از این جاده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است عنوان کرد: در دنیا سالانه ۲ تا ۶ درصد هزینه ساخت جاده، برای نگهداری از آن هزینه می‌شود و به این کار اختصاص پیدا می‌کند.
جمیلی با اشاره به اینکه ۴۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال ارزش جاده‌های جنوب استان کرمان تخمین زده شده است گفت: اگر به طور میانگین سالانه ۴ درصد برای نگهداری از این جاده‌ها در نظر بگیریم در سال چیزی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان صرفا برای نگهداری از جاده‌های فعلی در جنوب استان نیاز است. وی با بیان اینکه سالانه چیزی در حدود ۵۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار ما قرار گرفته که یک چهارم نیاز ماست تصریح کرد: در سال‌های گذشته اعتبار اختصاص داده شده برای نگهداری از جاده‌ها در جنوب استان کرمان کافی نبوده و مقایسه این دو عدد به وضوح بیانگر دلایل نقص و کیفیت پایین جاده‌های ماست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه این مسئله سبب شده تا کیفیت جاده‌های ما در جنوب استان کرمان در حد مطلوبی نباشد گفت: این مسئله یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که در راه‌های جنوب استان با آن روبه‌رو هستیم. وی با بیان اینکه اگر در زمان مناسب هزینه‌های لازم برای نگهداری از جاده‌ها انجام نشود، عمر جاده به سرعت و به شکل تساعدی کوتاه‌تر می‌شود افزود: تمام تلاش ما این بوده که در حد بضاعت خود با اقدامات کوتاه‌مدت و پربازده بیشترین بازده را از منابع و اعتبارات موجود داشته باشیم/تسنیم.