ماهور مهراد / رييس سازمان برنامه و بودجه كشور به همراه وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت وتوسعه در سفر دو روزه به استان فارس از روند اجرايي آزادراه اصفهان- شيراز و آزادراه كنار گذر شرق اصفهان بازديد كرد. در این سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان در جریان بازدید از […]
ماهور مهراد /
رييس سازمان برنامه و بودجه كشور به همراه وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت وتوسعه در سفر دو روزه به استان فارس از روند اجرايي آزادراه اصفهان- شيراز و آزادراه كنار گذر شرق اصفهان بازديد كرد.
در این سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان در جریان بازدید از کنار گذر شرقی آزادراه اصفهان، با بیان اینکه این کنارگذر یکی از دو حلقه مفقوده آزادراهی کریدور شمال-جنوب است، گفت: تلاش بر این است که ۶۳ کیلومتر از این آزادراه در هفته دولت افتتاح شود. محمد اسلامی در ادامه حضور خود در استان فارس و بازدید از آزادراه اصفهان – شیراز به استان اصفهان سفر کرد.
محمد اسلامی اظهار داشت: این پروژه هم برای مردم اصفهان و هم برای تمام کسانی که میخواهند در کریدور شمال و جنوب به صورت آزادراهی تردد داشته باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: تمام تلاش در این مسیر است که در هفته دولت ۶٣ کیلومتر از کنارگذر شرقی اصفهان افتتاح شود.
اسلامی ادامه داد: این پروژه از زمره پروژه های جهش تولید وزارت راه و شهرسازی به حساب می آید. به همین خاطر بنا داریم با تامین منابع این پروژه را به افتتاح برسانیم.
وی افزود: به این شکل هموطنان به ویژه کسانی که در کریدور شمال – جنوب مسیر اصفهان به شیراز یا در حقیقت تهران به شیراز و جنوب کشور یا یزد و کرمان تردد دارند میتوانند از این مسیر استفاده کنند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: قطعه باقیمانده دیگر این پروژه قطعه سوم به طول ٣١ کیلومتر است.
وی افزود: بنا داریم این قطعه را در خرداد ماه آینده به بهره برداری برسانیم که تا سه راه مبارکه خواهد بود.
وزیرراه و شهرسازی در ادامه گفت: ما دو حلقه مفقوده در این مسیر اتوبانی از شمال تا جنوب کشور داریم که فعلا رفع این حلقه مفقوده تا شیراز مدنظر است.
وی گفت: به همین خاطر این موضوع در دستور کار قرار گرفت که پروژههای باقی مانده در این زمینه هرچه زودتر تعیین و تکلیف شود. یکی همین پروژه کنار گذر شرقی است که سال ها نیمه کاره مانده بود که با همت مسئولان استانی به ویژه استاندار اصفهان یک سرمایه گذار جدید برای آن انتخاب شد و به زودی آماده افتتاح می شود.
وی ادامه داد: ٣١ کیلومتر دیگر از این کنارگذر تا سه راه مبارکه می رود و از آنجا تا ایزدخواست ١١۶ کیلومتر است که برای آن فراخوان داده شده و در شرف انتخاب سرمایه گذار است تا خیلی زود عملیات آن در همین تابستان شروع شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: ادامه این مسیر از ایزدخواست تا شیراز ٢٢۴ کیلومتر بسیار مهم است که شاید بزرگترین پروژه آزادراهی کشور باشد که در سالیان گذشته ساخته شده است.
وی تصریح کرد: حسن این پروژه آزادراهی این است که ١٣٠ کیلومتر راه را کوتاه کرده و به لحاظ استفاده از سوخت باعث ١٣۶ میلیون لیتر در سال صرفهجویی می شود. همچنین این پروژه حدود ٢ ساعت زمان سفر را کاهش خواهد داد.
وی افزود: امیدواریم با توجه به قول دکتر نوبخت برای انجام تعهدات و تامین مالی، قطعه ۶ این آزادراه تا پایان سال و قطعه ۷ آن تا خرداد ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد. با تکمیل شدن این ٩۴ کیلومتر در شرق اصفهان و با شروع شدن آن ١١۶ کیلومتر و بهره برداری از آن می توان گفت که کل این مسیر شمال و جنوب را تعیین تکلیف کردهایم که بهره برداری شده و یا خواهد شد و یا با آغاز عملیات عملا هیچ موضوع حل نشده ای در دستور کار نخواهد ماند.
وی مبحث قطار سریع السیر را از دیگر پروژههای مهم این استان برشمرد و عنوان کرد: این پروژه را پس از یک دوره توقف، در سال گذشته فعال نمودیم که در حال حاضر به دلیل موضوع کرونا وقفهای در آن ایجاد شده و انشالله بهزودی عملیاتش مجدداً آغاز خواهد شد همچنین این پروژه تا کنون بالای ۷۰ درصد پیشرفت زیرسازی راه آهن تا قم را داشته است و امیدواریم در همین دولت بتوانیم ریلگذاری را انجام دهیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گریزی به افزایش قیمت مسکن و اجاه بها زد و در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در این حوزه بیان کرد: قیمت مسکن متاثر از حوزه مسکن و عرضه و تقاضا نیست بلکه از بازارهای موازی تاثیر میپذیرد لذا دولت با توجه به شرایط فعلی در این خصوص مداخله کرده و بستههای سیاستی و حمایتی طراحی نموده است که در صورت مصوب شدن آن، به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند.
وی در خصوص مالیات بر خانههای خالی گفت: سامانه ای طراحی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است که این سازمان متعهد هستند در همین فصل برگههای مالیات را برای مالکینی که واحد مسکونی خالی دارند ارسال کنند.
اسلامی افزود: در موازات این اقدام، موضوع مهم دیگر طرح اقدام ملی مسکن بود که مهمترین برنامه دولت است و بر این اساس با سرعت بالاتری در حال تکمیل و تحویل مسکن مهر به مردم هستیم و کمتر از ۷۰ هزار واحد در دست تکمیل است که این تعداد نیز تا آبان ماه سال جاری تکمیل و به متقاضیان تحویل می شود.
بزودي؛ بهرهبرداري از آزادراه كنارگذر شرق اصفهان
در ادامه همین بازدید، مديرعامل شركت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل نیز آزادراه اصفهان- شيراز را يكي از موثرترين پروژههاي راهسازي در كوتاه كردن مسافت، کاهش زمان سفر و مصرف سوخت اعلام كرد و گفت: در حال حاضر اين آزادراه ۸۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در صورت تامين اعتبار مورد نياز تا پايان سالجاري تكميل و آماده بهرهبرداري است.
خيراله خادمي اين آزادراه را از اولويتهاي سال جهش توليد دانست و افزود: اين آزادراه موجب تكميل كريدور شمال- جنوب كشور ميشود و نقش مهمي در حمل و نقل بار و مسافر استانهاي شمالي تهران، اصفهان، فارس و بوشهر دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با بهرهبرداري از اين آزادراه مسير تردد خودروهاي عبوري از شهر اصفهان كه از نيمه شمالي كشور به سمت استانهاي جنوبي و بالعكس در تردد هستند كوتاهتر ميشود.
خادمي پيشرفت روسازي بتني در اين آزادراه را حدود ۶۰ درصد اعلام كرد و گفت: ۵۴ كيلومتر از مسير آزادراه روسازي بتني ميشود كه در حال حاضر ۲۰ كيلومتر آن تكميل شده است و با توجه به توان فني و اجرايي و نيروهاي متخصص حاضر در اين پروژه، در صورت تامين اعتبار مورد نياز در زمان مقرر تكميل خواهد شد.
وي در خصوص اعتبار هزينه شده در اين پروژه توضيح داد و بيان كرد: اعتبار هزينه شده در اين پروژه تا امروز ١٧٠٠ميليارد تومان است كه ارزش روز آن معادل ۶ هزار ميليارد تومان تخمين زده ميشود. به منظور اتمام اين پروژه ۱۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه از اتمام عمليات اجرايي پل شهيد سليماني در اين آزادراه خبر داد و گفت: اين پل با ارتفاع ۱۱۰ متر به عنوان مرتفع ترین پل کشوركه ويژگيهاي فني و اجرايي خاصي دارد شناخته ميشود و در حال حاضر ۹۸ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
گفتني است: آزادراه اصفهان- شيراز به طول ۲۱۰ كيلومتر یکی از طولانیترین آزادراههای کشور محسوب میشود و مسير فعلي را ١٣٥كيلومتر كوتاهتر ميكند و زمان سفر را ٢ ساعت نسبت به مسير موجود كاهش مي دهد.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه از بازديد از كنارگذر شرق اصفهان خبر داد و گفت: بهرهبرداري از اين آزادراه سفر از استانهاي شمالي به بخش جنوبي اصفهان را ۱۵ كيلومتر كوتاهتر ميكند و زمان سفر نيز حدود ۶۰ دقيقه كوتاهتر ميشود. وي ادامه داد: اين آزادراه ۹۳ كيلومتر است و ۶۲ كيلومتر آن با پيشرفت فيزيكي بيش از ۸۷ درصد تابستان سالجاري به بهرهبرداري ميرسد. وي هزينه احداث كل آزادراه را به قيمت روز معادل ۲ هزار ميليارد ريال عنوان كرد.
گفتنی است که كاهش قابل توجه حجم ترافيك ورودي به شهر اصفهان و كمربنديهاي آن با بهرهبرداري از كنارگذر شرق اصفهان یکی از چندید مزیت افتتاح این آزادراه است که درباره تاثیرات مثبت دیگر آن در حوزه حمل ونقل جاده ای می توان به صرفهجويي در مصرف سوخت، كاهش زمان سفر، كاهش استهلاك و حجم سوانح جادهاي اشاره کرد.