گرانی و کیفیت؛ خطوط موازی در خودروسازی ایران
گرانی و کیفیت؛ خطوط موازی در خودروسازی ایران
خودرو در ایران بی‌کیفیت و گران است، این حقیقتی است که اگر تمام روسای خودروسازان داخلی و مدیران دولتی آن را کتمان کنند، هرگز مورد قبول عامه مردم قرار نمی‌گیرد.

سرویس اقتصادی جمله- خودرو در ایران بی‌کیفیت و گران است، این حقیقتی است که اگر تمام روسای خودروسازان داخلی و مدیران دولتی آن را کتمان کنند، هرگز مورد قبول عامه مردم قرار نمی‌گیرد، زیرا ایرانیان تا ۵ سال قبل در خواب هم نمی‌دیدند که خودرویی بسیار عقب افتاده و بی کیفیت مثل تیبا از مرز ۲۰۰ میلیون تومان هم بگذرد، درحالی‌که به جای افزایش کیفیت، از کیفیتش کاسته شود.
ایرانی‌ها دیگر میلی به خودروهای داخلی ندارند و اگر از روی ناچاری محض نبود هرگز در شأن خود نمی‌دیدند که کشورهای همسایه سوار بهترین و به روزترین خودروهای دنیا شونده، اما ما همچنان درحال جابجا کردن اجزای مختلف پراید و ابداع نام‌های تازه باشیم.
به گزارش جمله، از تصادفات رانندگی و تعداد بالای جان باختگان گرفته تا بازار بی سروسامان لوازم یدکی، جان مردم را به لب رسانده است و مدام از خود می‌پرسند چطور کشوری که پیشتاز تولید خودرو در قاره آسیا بوده امروز به این حد از فلاکت رسیده است. هرچند این سوال مدام تکرار می‌شود و تقریبا اکثر مردم نیز پاسخ آن را می‌دانند، اما در میدان هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و خودروسازان بدون توجه به این پرسش و پاسخ مدعی هستند که محصولاتشان خیلی هم خوب است و در خارج از کشور نیز مشتری دارد.
حالا با همه این احوالات آخرین چیزی که ممکن است به ذهن برسد این است که خودروسازها دوباره درخواست افزایش قیمت بدهند.
اما اخبار موثق حاکی از آن است که دو خودروساز بزرگ کشور به دنبال این هستند تا بار دیگر مجوز افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را از شورای رقابت اخذ کنند، اما این درخواست با واکنش شورای رقابت مواجه شده است.
در واکنش به درخواست خودروسازها مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به هیچ عنوان قرار نیست هر سه ماه یک افزایش پیدا کند. سپهر دادجوی توکلی در حالی این سخنان را بیان کرد که به نظر می رسد دو خودروساز بزرگ کشور رایزنی برای افزایش قیمت محصولات خود در مبدا را با اعضای شورای رقابت آغاز کرده اند.
استدلال خودروسازان این است که با توجه به اینکه بر اساس صورت های مالی سال گذشته قیمت محصولات آنها در فروردین امسال افزایش یافته، اعضای شورای رقابت باید با توجه به انتشار صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری، قیمت خودرو را در مبدا بروز رسانی کنند.
بررسی قیمت خودرو هر سه ماه یکبار ایده ای بود که در دور دوم شورای رقابت مورد توجه اعضای وقت شورا قرار گرفت تا به کمک آن زیان تولید خودروسازان به حداقل برسد.
اما دادجوی توکلی بررسی سه ماهه قیمت کارخانه خودرو را رد کرد و گفت قرار نیست هر سه ماه یکبار قیمت خودرو در مبدا افزایش پیدا کند.
اما علیرغم تکذیب روابط عمومی شورای رقابت، در حال حاضر تعدادی از محصولات خودروسازی سایپا در لیست انتظار تعیین قیمت کارخانه ای توسط شورای رقابت قرار دارند و تا زمانی که قیمت این محصولات از سوی اعضای این شورا تعیین و به سایپا اعلام نشود امکان تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد.
با این حساب این تکذیبیه را هم مثل تمامی تکذیب ها در ایران نباید جدی گرفت، بلکه برعکس هروقت چیزی توسط دولت‌ها تکذیب می‌شود، باید خود را برای تأیید آن در دنیای واقعی آماده کنید. اتفاقی که کارشناسان معتقدند به زودی رخ خواهد داد و خودروسازان ایرانی بازهم اجازه افزایش قیمت را خواهند گرفت تا عملا خرید خودرو برای طبقات ضعیف و متوسط را غیرممکن کرده و فقط بر رونق بازار دلالان بیافزاید.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی