گربه میهن در پناه سپاه شیران
گربه میهن در پناه سپاه شیران

جمله /گروه سیاسی: افزایش تهدیدهای خارجی علیه جمهوری اسلامی به بهانه های مختلف و تاکیدات چندباره رهبری بر هوشیاری همه مسئولان به ویژه مسئولان نظامی کشور، اهمیت دفاع باقدرت از مرزهای ایران را دیگر بار یادآور می شود. در شرایط فعلی که ایالات متحده آمریکا بودجه نظامی خود را مثل هرسال افزایش داده و در […]

جمله /گروه سیاسی: افزایش تهدیدهای خارجی علیه جمهوری اسلامی به بهانه های مختلف و تاکیدات چندباره رهبری بر هوشیاری همه مسئولان به ویژه مسئولان نظامی کشور، اهمیت دفاع باقدرت از مرزهای ایران را دیگر بار یادآور می شود. در شرایط فعلی که ایالات متحده آمریکا بودجه نظامی خود را مثل هرسال افزایش داده و در اسرائیل نیز جناح تندرو بر سر کار آمده است، افزایش بودجه نهادهای نظامی و دفاعی کشور در سال ۱۴۰۲ کاملا طبیعی است و باید بیش از گذشته بر خودکفایی در این زمینه متمرکز شد. همانگونه که رهبری در دیدار با سپاهیان تاکید کردند که از سپاه راضی است اما قانع نه! این به معنای افق هایی است که مد نظر رهبری است و نهادهای نظامی به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیل به این افق ها نقشی تعیین کننده دارند. به همین بهانه مروری کرده ایم بر ساختار سازمانی سپاه پاسداران که برخلاف روزهای نخست جنگ تنها محدود به نیروی زمینی نیست و در تمامی رده ها تشکیلاتی پرقدرت دارد که پیشرفت های موشکی و پهپادی و افزایش توان رزمی در دریا از جمله آنهاست.
با حضور یوزهای سبزپوش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خیال گربه وطن آرام است و این آرامش مدیون تلاش های شبانه روزی تمامی نیروهای نظامی و انتظامی کشور است. از ارتش و سپاه تا نیروی انتظامی که با مرزبانی امنیتی و نظامی خود، ایران را در این منطقه پر آشوب به جزیره ای امن بدل کرده اند.
به گزارش جمله؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است متشکل از ستاد کل، حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، نیروی زمینی، هوایی، دریایی، مقاومت بسیج و قدس و سازمان‌های وابسته به آن اساسنامه‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۱۵ شهریور ۱۳۶۱ش در ۴۹ بند و ۱۶ تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسید. در این اساسنامه محدوده وظایف و مأموریت‌های این سازمان نظامی تعیین شده است.بنا بر اصل ۱۵۰ قانون اساسی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی انقلاب تشکیل شد برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پا برجا می‌ماند
طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی عزل و نصب و قبول استعفای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اختیارات و وظایف رهبری محسوب می‌شود. فرماندهی کل سپاه پاسداران هم‌اکنون (۱۴۰۰ش) به‌عهده حسین سلامی است. سلامی در ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ش با حکم سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب شددر تقویم ایران، روز سوم شعبان مصادف با سالروز ولادت امام حسین (ع) به‌عنوان روز پاسدار تعیین شده است. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

نیروی زمینی
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام مستعار «نزسا» از نیروهای پنجگانه سپاه است که به طور رسمی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴ش به فرماندهی یحیی صفوی آغاز کرده است. لشکر و تیپ‌های این نیرو به موازات ارتش در استان‌های مختلف تشکیل شده استفرماندهی این نیرو هم‌اکنون به عهده محمد پاکپور-هفتمین فرمانده این نیرو-است. پاکپور در ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ش با حکم رهبر ایران به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شد.
نیروی دریایی
نیروی دریایی سپاه با نام مستعار «ندسا» در سال ۱۳۶۴ش و در اثنای جنگ ایران و عراق فعالیت خود را به فرماندهی حسین علایی آغاز کرده است.[۲۲] از جمله مأموریت‌های این نیرو، صیانت و دفاع از مرزهای آبی کشور در برابر هجوم بیگانگان استفرماندهی این نیرو به‌عهده علیرضا تنگسیری است. او در ۱ شهریور ۱۳۹۷ش از سوی رهبر ایران به فرماندهی این نیرو منصوب شد

هوا‌فضا
نیروی هوایی سپاه پاسداران فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴ش آغاز کرد و با افزودن بخش فضایی به بخش هوایی در سال ۱۳۸۸ش، نیروی هوافضای سپاه تشکیل شد. این نیرو با نام مستعار «نهسا» علاوه بر عملیات و فعالیت‌های هوایی، مأموریت‌های موشکی و فضایی سپاه را نیز بر عهده دارد. فرماندهی این نیرو هم‌اکنون به عهده امیرعلی حاجی‌زاده است. او در سال ۱۳۸۸ش با حکم رهبر ایران به این سمت منصوب شد.

نیروی قدس سپاه پاسداران
نیروی قدس سپاه پاسداران معروف به سپاه قدس با هدف افزایش فعالیت‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۹ش، به فرماندهی احمد وحیدی و به دستور سید علی خامنه‌ای شکل گرفت. فرماندهی این نیرو هم‌اکنون به عهده اسماعیل قاآنی است. او با حکم رهبر ایران در ۱۳ دی ۱۳۹۸ش پس از شهادت قاسم سلیمانی، به فرماندهی این نیرو منصوب شدبرخی از مهمترین فعالیت‌های برون مرزی این نیرو عبارتند از: ایجاد، ساماندهی و تقویت هسته‌های مقاومت در منطقه مانند حزب‌الله لبنان، حشد الشعبی در عراق، فاطمیون افغانستان و انصارالله یمن حضور مستشاری و نظامی در بوسنی و هرزگوین برای کمک به مسلمانان این کشور در سال ۱۹۹۲میلادی، حضور در افغانستان پس از حمله شوروی به این کشور در ۱۹۸۰، کمک به حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ و حضور در سوریه و عراق برای نبرد با داعش و گروه‌های تکفیری.

سازمان بسیج مستضعفین
نهادی شبه‌نظامی و زیرمجموعه سپاه، تحت‌فرماندهی رهبری ایران که به‌هدف نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن در ۵ آذر ۱۳۵۸ش به دستور امام خمینی تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی‌ماه ۱۳۵۹ش به صورت قانونی رسمیت یافت.نیروی مقاومت بسیج در سال ۱۳۶۹ش از سوی سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به سپاه پاسداران ملحق شد. در ۱۲ مهر ۱۳۸۸ش نام بسیج از «نیروی مقاومت بسیج» به «سازمان بسیج مستضعفین» تغییر یافت.

فعالیت‌های اطلاعاتی
فعالیت‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران در سازمانی با عنوان «سازمان اطلاعات سپاه» صورت می‌گیرد.واحد اطلاعات سپاه پاسداران همزمان با تشکیل این نهاد با عنوان معاونت اطلاعات و تحقیقات سپاه، فعالیت خود را آغاز کرد و وظیفه برخورد با گروهک‌های ضدانقلاب را بر عهده گرفت. در سال ۱۳۶۳ش و با تشکیل وزارت اطلاعات، نیروهای واحد اطلاعات سپاه نیز به این وزاتخانه می‌روند و معاونت اطلاعات سپاه کار جمع‌آروی اطلاعات نظامی را بر عهده می‌گیرد و عملاً تبدیل به واحد اطلاعات و عملیات می‌شود.
در اواسط دهه ۱۳۷۰ شمسی این نیرو علاوه بر مأموریت‌های نظامی، مأموریت‌های امنیتی را تحت‌عنوان «معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه» به عهده می‌گیرد و در سال ۱۳۸۸ش معاونت اطلاعات به سازمان اطلاعات سپاه و به فرماندهی حسین طائب
ارتقا می‌یابد.
گفته می‌شود این سازمان تحت تبعیت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و فعالیت‌هایی نظیر شناسایی، پیگیری، مقابله و خنثی‌سازی طرح‌ها و فعالیت‌هایی که منجر به براندازی، جاسوسی، خرابکاری در کشور و همچنین اختلال در مأموریت سپاه و مقابله با نفوذ جریانات انحرافی در درون سپاه است را بر عهده دارد.
برای تشکل این ساختار پیچیده و کارآمد تنها ۳۰ سال زمان نیاز بود. مدت زنان کمی که موید توانایی و هوش ایرانی است. اگر این توانایی در تمامی عرصه ها به کار گرفته شود می توان به آینده جمهوری اسلامی بیش از گذشته امیدوار بود و این کشور را همچنان امن ترین جغرافیای غرب
آسیا نامید.