گردشگری ایران در مرز مرگ
گردشگری ایران در مرز مرگ

بیش از ۱۵ ماه از شیوع کرونا در سراسر دنیا می گذرد و آسیب های حاصل از این بیماری گریبان همه صنایع از جمله صنعت گردشگری را نیز گرفته است. در دوران همه گیری کرونا و به خصوص ماه های ابتدایی تعداد مسافرت ها به حداقل رسید و گردشگران خارجی که ارزآوری و زیادی نیز […]

بیش از ۱۵ ماه از شیوع کرونا در سراسر دنیا می گذرد و آسیب های حاصل از این بیماری گریبان همه صنایع از جمله صنعت گردشگری را نیز گرفته است. در دوران همه گیری کرونا و به خصوص ماه های ابتدایی تعداد مسافرت ها به حداقل رسید و گردشگران خارجی که ارزآوری و زیادی نیز برای کشور داشتند امکان سفر به ایران و البته هیچ نقطه دیگری را نداشتند. اگر چه با شروع واکسیسناسیون علیه کرونا در برخی کشورها مانند انگلستان، افرادی که دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند امکان سفر به این کشور را دارند. با این وجود در کشورما با شروع پیک چهارم و سپس پنجم کرونا امکان ورود مسافران خارجی بسیار سخت و دشوار است.
علی صدرنیا، کارشناس حوزه گردشگری در تشریح آسیب های ناشی از شیوع کرونا به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اظهار داشت: آسیب کرونا به حوزه گردشگری در حد ۱۰۰ درصدی بوده است. به عنوان مثال بسیاری از هتل ها نیازمند هستند تا ۳۰ یا ۴۰ درصد از ظرفیت شان اشغال باشد، این در حالی است که در دوران کرونا با ضریب اشغال ۲، ۳ یا ۵ و ۱۰ درصدی اشغال هتل ها روبرو هستیم. این در حالی است که بخش هتل ها یکی از بهترین بخش های حوزه گردشگری از نظر آسیب ناپذیر بودن است. با این حال در بخش آژانس های مسافرتی و به خصوص در آژانس های ورودی که کلاً تعطیل شدند، آسیب های جدی وارد شده است.
وی در مورد آسیب های نشای از شیوع کرونا در گردشگری ادامه داد: بدترین آسیب ها به حوزه راهنماهای گردشگری وارد شده است. زیرا آستانه تحمل راهنمایان از سایر بخش ها کمتر است، آن ها درآمدی دارند که حداکثر تا ۶ ماه هزینه های زندگی شان را کفاف می کند. راهنمایان از نظر اقتصادی با تخریب کامل مواجه شدند، اکنون بسیاری از فعالان حوزه گردشگری نیز در بخش راهنمایان از کار خود خارج شده اند. افرادی نیز از این بخش به سایر مشاغل پناه برده اند و ممکن است با کسب درآمد دیگر به این شغل علی رغم تجاربی که کسب کردند، باز نگردند.

تعدیل نیرو و مهاجرت فعالان حوزه گردشگری
رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی درباره حمایت از حوزه گردشگری در دوران همه گیری کرونا در کشور اظهار داشت: هر کشوری برای حوزه های مختلف خود در روز مبادا، بودجه ای اختصاص داده است، کرونا در بخش های کشاورزی، پوشاک، صنایع غذایی و امثالهم آسیب هایی زده است اما این آسیب ها با گران شدن تولیدات، جبران می شود. این در حالی است که منبعی برای جبران خسارت های وارد شده به گردشگری در نظر گرفته نشده است.
صدرنیا به تعدیل نیرو و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: کارمندی که در بخش گردشگری به عنوان بازاریاب، مسئول عملیات و امثالهم کار می کند، قابلیت و توانایی زیادی داشته و مسئولیتی پیچیده را اجرا می کند. باید توجه داشت که یک بازاریاب باید به خوبی به زبان خارجی مسلط باشد و با فرهنگ نطقه مورد هدف نیز آشنایی کامل داشته باشد. بنابراین کارمندان بسیاری از آژانس ها علی رغم توان ارائه خدمات منحصر به فرد به مردم، از محل کار خود مرخصی گرفته اند و به شغل های دیگر مشغول شده اند. تعدادی از آژانس ها نیز نیروهای خود را به خانه فرستادند.
صدرنیا در مورد آینده حوزه گردشگری و چالش های موجود در آن گفت: حوزه گردشگری بخشی فراسازمانی است و نیازمند عزمی جدی برای رشد و پیشرفت است. اکنون نیروی انتظامی، پلیس، سازمان هواپیمایی، وزارت راه و… باید با هماهنگی یکدیگر در جهت رشد و ارتقای حوزه گردشگری تلاش کنند.
این فعال حوزه گردشگری به لزوم توجه به واکسیناسیون کرونا در بین فعالان حوزه گردشگری و مدیریت مسافران خارجی که قصد مسافرت به ایران را دارند اشاره کرد و گفت: لازم است تا فعالان بخش گردشگری سریع تر واکسینه شوند، زیرا این حوزه در حال مردن است. باید به حوزه گردشگری به عنوان بخشی استراتژیک و مهم توجه کرد. اکنون انگلستان اعلام کرده است کسانی که ۲ دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند می توانند وارد این کشور شوند، این اقدامی درست است و توسط سازمان جهانی بهداشت نیز تایید شده است. حال آن که ما به کسانی که واکسن دریافت کرده اند هم اجازه ورود به ایران را نمی دهیم.
علی صدرنیا در پایان تاکید کرد: مدیران و مسئولان باید توجه داشته باشند که حوزه گردشگری، حرفه ای تخصصی است. همانطور که نمی توان از متخصصان و فعالان حوزه های دیگر در بخش گردشگری استفاده کرد، از بخش گردشگری نیز نمی توان برای مدیریت بخشی مثل بهداشت و درمان استفاده کرد.