ماهور مهراد/ مدتی است که با افزایش نرخ- نه چندان بالای- بلیت هواپیما اعتراضاتی از سوی مسافران صورت گرفته است. این در حالی است که اگرچه بهای بلیت ها به اندازه نرخ تورم فعلی افازیش نیافته اما همین مقدار افزایش هم برای بسیاری از مردمی که مانند ایرلاین ها و کل نظام اقتصادی کشور […]
ماهور مهراد/
مدتی است که با افزایش نرخ- نه چندان بالای- بلیت هواپیما اعتراضاتی از سوی مسافران صورت گرفته است. این در حالی است که اگرچه بهای بلیت ها به اندازه نرخ تورم فعلی افازیش نیافته اما همین مقدار افزایش هم برای بسیاری از مردمی که مانند ایرلاین ها و کل نظام اقتصادی کشور گرفتاری اقتصادی دارند، زیاد است. یکی از مهمترین دلایل این اتفاق را دریافت نرخ بالای عوارض از سوی شهرداری دانسته اند.
بر همین اساس حالا رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رایزنی با رئیس مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح قوانین مربوط به دریافت عوارض از شرکتهای هواپیمایی خبر داد و اظهار کرد که ما با اخذ عوارض بدین گونه که هست موافق نیستیم.
تورج دهقانی زنگنه درباره اخذ عوارض شهرداریها که از شرکتهای هواپیمایی در شهرستانهای مختلف دریافت میشود، عنوان کرد: شهرداریها بر اساس قانون این عوارض را دریافت میکنند و امکان حذف آن وجود ندارد.
وی گفت: عوارضها درآمد پایدار شهر هستند و بر همین مبنا، شهرداریها موظف هستند که مطابق قانون این عوارض را از شرکتهای هواپیمایی اخذ کنند.
زنگنه اظهار کرد: مشکل این است که هماکنون این قانون وجود دارد و برای هرگونه تغییر، باید این خواسته طی لایحهای تقدیم مجلس شود و نمایندگان مجلس نیز پس از بررسی، نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رایزنی با رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران انجمن ایرلاینهای کشور خبر داد و تصریح کرد: طی این دیدار مشکلات ایرلاینهای کشور مطرح شد و این موضوع مورد تأکید قرار گرفت که این اشکال مربوط به قانون است و باید اصلاح شود.
زنگنه افزود: یکی از اشکالاتی که در این خصوص مطرح میشود این است که مطابق قانون، شهرداری از شهری که در آن بلیت صادر شده است، میتواند عوارض دریافت کند؛ این در حالی است که ممکن است یک نفر از خانهاش بلیت خریداری کرده باشد و بعد به منطقه دیگری برود و از آنجا سوار هواپیما بشود؛ بنابراین شهرداریها نباید از دو محل عوارض دریافت کنند.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری با اخذ عوارض بدینگونه موافق نیست،خاطرنشان کرد: باید این قانون بهگونهای اصلاح شود که طی آن محل سوار شدن مسافر ملاک عمل قرار گیرد.
خسارت ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ناشی از کرونا به شرکتهای هواپیمایی
این افزایش نرخ ها در روزهای گذشته منجربه برگزاری نشست خبری انجمن ایرلاین های کشور با اصحاب رسانه شد. در این نشست، رئیس انجمن ایرلاینهای کشور از خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی ناشی از کرونا شرکتهای هواپیمایی در نیمه نخست امسال خبر داد و اظهار کرد که با وجود این خسارتها، هماکنون شهرداریها خواستار عوارض از این شرکتها هستند.
۲۲ دیماه، نشست خبری یونس دقیقکیا، رئیس انجمن ایرلاینهای کشور به همراه مقصود اسعدی سامانی، دبیر این انجمن با اصحاب رسانه در سالن CIP ترمینال یک فرودگاه مهرآباد برگزار شد. در ابتدای این نشست، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به انتخابات انجام شده از سوی انجمن ایرلاینهای کشور، به معرفی اعضای هیات مدیره جدید پرداخت و اظهار کرد: آقایان یونس دقیقکیا بهعنوان رئیس هیات مدیره، علیرضا برخور بهعنوان نایبرئیس هیات مدیره، محمدصادق رسول پور منصفی بهعنوان خزانهدار و عضو هیات مدیره و سید محمد میرسمیعی و رضا حدادیان بهعنوان اعضای هیات مدیره و مقصود اسعدی سامانی بهعنوان دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی انتخاب شدند.
اسعدی سامانی بابیان اینکه هیات مدیره جدید تصمیم دارد تا بهطور مرتب نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کند، افزود: ارتباط با رسانهها باعث میشود تا هم صدای مردم به گوش مدیران ایرلاینها برسد و هم اینکه صدای این مدیران به اطلاع مسئولان کشوری رسانده شود.
وی تأکید کرد: اکنون بیشترین فشار بر روی صنعت هوانوردی است و در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی همهجانبه علیه کشورمان راه انداخته است، کرونا نیز مزید بر مشکلات شده و بر شدت تحریمها و فشارها افزوده است.
در ادامه، یونس دقیق کیا، رئیس انجمن ایرلاینهای کشور نیز به تشریح مشکلات شرکتهای هواپیمایی پرداخت و اظهار کرد: در سال ۹۸، ایرلاینها ۱۷۶ هزار و ۳۸۹ پرواز داخلی داشتند و ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ مسافر جابهجا کردهاند. همچنین از سوی این شرکتها ۳۴ هزار و ۶۵۶ پرواز خارجی انجام شده و پنج میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر جابهجا شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: این در حالی است که در ۶ ماهه نخست سال ۹۹، نسبت به سال قبل تعداد پروازها ۳۵ درصد کاهش داشته است و تعداد مسافران پروازهای داخلی نیز ۴۷ درصد کاهش پیدا کردهاند که این موضوع نشانگر این است که طی این مدت هواپیماها بهرغم هزینههای موتور و نگهداری و سایر موارد، خالی تردد کردهاند.
وی گفت: امسال به دلیل کرونا ۹۶ درصد کاهش مسافر پروازهای خارجی داشتیم درحالیکه ۶۲ تا ۶۹ درصد از هزینه ایرلاینها به صورت ارزی انجام میشود.
دقیق کیا با بیان اینکه ایرلاینهای ایران علاوه بر مشکلات کرونا، همچنین با مشکلات داخلی نیز درگیر بودهاند، افزود: در تمامی کشورها، دولتها کمک بلاعوض به شرکتهای هواپیمایی داشتهاند؛ اما ایرلاینهای ایران تاکنون هیچ کمک بلاعوضی از دولت دریافت نکردهاند.
وی گفت: ایرلاینهای ایران بهمنظور جبران خسارتهای وارده، با احتساب زیان وارده ناشی از کرونا به شرکتهای هواپیمایی تا نیمه نخست سال، درخواست ۲ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض از دولت داشتند که تاکنون پاسخی دریافت نکردهاند.
دقیق کیا با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر فروش ظرفیت پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، یادآور شد: بهمنظور لغو این مصوبه، نامهای به رئیسجمهور نوشتیم که این مصوبه ابطال شود اما تاکنون پاسخی دریافت نکردهایم.
رئیس انجمن ایرلاینهای کشور تصریح کرد: امسال در لایحه بودجه نیز، برخی از نمایندگان بهمنظور حمایت از سازمان اورژانس کشور پیشنهاد کردهاند ۲ درصد از فروش بلیت هواپیما، به اورژانس کشور اختصاص داده شود. در همین راستا، امروز هم طی دیداری که با آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم، درخواست کردیم تا این پیشنهاد به تصویب نرسد، چون اینگونه عوارضها تحمیلی هستند و بر مشکلات کنونی ایرلاینها میافزایند.
وی با تاکید بر اینکه اخذ عوارض از سوی شهرداریها نیز از دیگر مشکلات فزایندهای است که بر ایرلاینها تحمیل شده است، افزود: متأسفانه بر اساس قوانینی که دارای مغایرتهای بسیاری هم هستند، شهرداریها ۵ درصد از فروش بلیت را از ایرلاینها طلب میکنند. به همین منظور تاکنون حساب بانکی ۱۲ شرکت هواپیمایی از سوی شهرداری مشهد بسته شده است.
دقیق کیا گفت: مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزشافزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم متعارض است. در ماده ۴۶ شهر محل استقرار ایرلاین بهعنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ شهرداری محل فروش بلیت را بهعنوان اخذ کننده عوارض ذکر میکند.
رئیس انجمن ایرلاینهای کشور با ذکر مثال عنوان کرد: در شهر قزوین درحالیکه فرودگاهی وجود ندارد و ایرلاینهاپروازی در آن جا ندارند، شهرداری این شهر از ایرلاینها عوارض طلب کرده است.
دقیق کیا تأکید کرد: چرا ما باید به دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداریها چه خدماتی به ایرلاینها یا مسافران هوایی میدهند؟ مغایرتهای قانونی در این زمینه را چه کسانی میخواهند برطرف نمایند؟
به گفته وی به دلیل اجرای این قانون شهرداریها، تاکنون برای ایرلاینها مشکلات زیادی به وجود آمده است. آنهم در شرایطی که ایرلاینها از تعدیل نیرو یا افزایش نرخ بلیت، خودداری کردهاند.
دقیق کیا درباره نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شده و این مصوبه به قانون برنامه ششم هم تسری داده شده که فروش بلیت بر اساس عرضه و تقاضا باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ ایرلاینی اعلام ورشکستگی نکرده و همه آنها فعال هستند، افزود: تاکنون وام کرونایی به دو یا سه ایرلاین پرداخت نشده است و سایر شرکتها توانستهاند این تسهیلات را دریافت کنند.
دقیقکیا از تنظیم شکایت انجمن ایرلاینهای کشور علیه شهرداریها خبر داد و اظهار کرد: ما به دلیل تعارض قانونی در اخذ عوارض از سوی شهرداریها به دیوان عدالت اداری شکایت کردهایم و در تلاشیم تا قانون عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما حذف شود.
گفتنی است که تعداد ناوگانهای موجود در کشور ۳۲۸ فروند هستند که از این تعداد، تنها ۱۵۸ فروند آن فعالاند، مابقی یا زمینگیر هستند یا مشکلات دیگر دارند.