گزارش «جمله» از جزئیات احداث راه‌آهن رشت-آستارا؛/ اجرای قطعه رشت – آستارا، تکمیل‌کننده کریدور شمال – جنوب است
گزارش «جمله» از جزئیات احداث راه‌آهن رشت-آستارا؛/ اجرای قطعه رشت – آستارا، تکمیل‌کننده کریدور شمال – جنوب است

      زهرا ایران‌شاهی/ در حالی که شهریور ماه همین امسال، مدیرعامل شرکت راه آهن ایران خبر از بررسیِ اجرای مرحله نخست راه آهن آستارا-رشت داد و گفت که به زودی ساخت ۴۰ کیلومتر از این خط ریلی آغاز می شود، حالا مهاون رییس جمهوری کشورمان خبر از ابلاغ مصوبه تغییر دستگاه اجرایی طرح […]

 

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

در حالی که شهریور ماه همین امسال، مدیرعامل شرکت راه آهن ایران خبر از بررسیِ اجرای مرحله نخست راه آهن آستارا-رشت داد و گفت که به زودی ساخت ۴۰ کیلومتر از این خط ریلی آغاز می شود، حالا مهاون رییس جمهوری کشورمان خبر از ابلاغ مصوبه تغییر دستگاه اجرایی طرح «احداث راه ‏آهن رشت-آستارا» از شرکت سهامی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور داده است.

طبق این گزارش، هیات وزیران در جلسه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده (۸۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، با تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث راه ‏آهن رشت-آستارا از راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت ساخت موافقت کرده است.

سعید رسولی در همان زمان درباره عملیات ریل گذاری این خط آهن افزود: این ریل گذاری با هزینه دولت ایران انجام خواهد شد و جمهوری آذربایجان نیز به ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا متعهد شده است و به زودی با تحقق این امر و تکمیل مسیر، رونق تبادلات تجاری را در این خط ریلی شاهد خواهیم بود.

گفتنی است تاکید بر ضرورت احداث این خط آهن در بند ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه آمده و بر توسعه کریدورهای حمل و نقل ریلی به‌ ویژه کریدور شمال-جنوب تأکید شده است. ضمن اینکه خط ریلی رشت به آستارا به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر، تنها حلقه مفقوده این کریدور است.

این در حالی است که فعالیت‌های عمرانی در خط رشت-آستارا و بارانداز ریلی آستارا-آستارا پس از مدت‌ها وقفه، آغاز شده و در این رابطه بین راه آهن و نمایندگان آذری، پیمانکار و مشاور راه‌آهن جلسات متعددی برگزار شده بود. احتمالا وقفه ساخت این خط آهن از سال ۹۵ تا حال نیز منحر شده تا به هر شکل ممکن، بر آغاز دوباره و ادامه عملیات ساخت این خط آهن تاکید شود.

 

 

وعده احداث راه آهن رشت-آستارا سال ۹۶ بود

در سال های گذشته و در جریان جلساتی که بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در بخش حمف ونقل ریلی برگزار شد، تصمیماتی در خصوص اتصال خطوط ریلی این دو کشور دوست و همسایه اتخاذ گردید.

مدیرعامل شرکت ساخت در سال ۹۶ با تاکید بر اینکه عملیات احداث حدود ۸ کیلومتر خط ریلی در خاک آذربایجان و حدود ۲ و نیم کیلومتر خط ریلی در خاک ایران در دستور کار دست اندرکاران دو کشور قرار گرفته است، گفت: برای اتصال این دو خط ریلی عملیات احداث یک پل بزرگ بر روی رودخانه مرزی آستاراچای به طول ۸۰ متر آغاز گردید که اجرای این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد.

خیراله خادمی در بخش دیگر سخنان خود از انتقال بار به کشور از طریق این خط آهن سخن گفت و تصریح کرد: در ادامه روند جابجایی کالا از اروپا، کالا با قطار از جمهوری آذربایجان به آستارا و از طریق جاده به رشت و از آنجا به خط آهن سراسری تحویل می گردد. وی از به صدا درآمدن صدای سوت قطار آستارا – آستارا تا پایان همان سال سخن گفت و افزود: در صورت تأمین مالی تا ۴ سال آینده قطعه رشت به آستارا متصل خواهد شد.

گفتنی است که بنابر سخنان مدیرعامل شرکت ساخت در همان سال، هنوز بهره برداری از این خط ریلی به تعویق نیفتاده است. ضمن اینکه تامین مالی این پروژه نیز براساس همین دستور معاون رییس جمهور، حل شده است. این در حالی است که راه آهن آستارا-آستارا نیز در این خط ریلی قرار دارد و بر اساس تعهد مابین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ماه سال ۹۷ افتتاح شده و تاکنون قطارهای باری متعددی از روسیه و جمهوری آذربایجان به بارانداز در حال تکمیل آستارا در استان گیلان وارد شده است. بار این قطارها اکنون با حمل و نقل ترکیبی و توسط کامیون ها به نقاط مختلف کشور حمل می شود و بعد از ساخت راه آهن آستارا-رشت و تکمیل کریدور ریلی، انتقال بار از بارانداز راه آهن و بندر آستارا به بندرهای جنوبی با ریل امکان‌پذیر خواهد شد.

 

طرح ملی راه آهن آستارا در سه بخش ریل برای اتصال به راه آهن رشت، بارانداز ترمینال و پل تقاطع ریل و جاده در محور آستارا – اردبیل در حال اجراست. شهرستان مرزی بندر آستارا همچنین با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع است. گفتنی است مطالعات اثرات زیست محیطی راه آهن رشت- آستارا نیز توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور به عنوان کارفرمای پروژه انجام شده و مورد تایید مشاور طرح قرار دارد.

گفتنی است که به طور کلی اجرای قطعات رشت – انزلی – آستارا می تواند کریدور شمال – جنوب را تکمیل کند. در واقع این کریدور فقط یک قطعه منفصله دارد و آن رشت – آستاراست ضمن اینکه  قبلاً قطعه منفصله کریدور تا  قزوین بود و این کریدور، فقط مربوط به ایران نیست بلکه مربوط به همه منطقه است و در حال حاضر در یک همکاری منطقه ای مشارکت می کنیم که این قطعه تکمیل شود.

این طرح آنقدر برای همسایگان ما مهم است که آماده شده اند در ساخت نیمی از آن مشارکت کنند و در زمان حاضر این مشارکت را با جمهوری آذربایجان در حال انجام هستیم. بنابراین باید هر چه سریعتر مسیر رشت – انزلی و رشت – آستارا را تکمیل کنیم.

علاوه بر بخش مسافری که راه اندازی شده و خبرنگاران نیز با قطار گردشگری به گیلان آمده اند و به عنوان یک خبرنگار می توانم بگویم که دیدن این مسیر، بسیار برایتان دل انگیز خواهد بود، بخش دیگر این پروژه مربوط به حمل بار است و  این فقط به معنای بارهایی که از رشت می آیند نیست بلکه کشور ما باید باری که از کشورهای همسایه می آید را نیز به مقصد انتقال دهد. بنابراین افتتاح این خط ریلی مزایای بسیاری برای کشور خواهد داشت.