گزارش «جمله» از دستاوردهای «هما» در سال‌های اخیر؛ ایران ایر ۸ مسیر جدید داخلی برقرار کرد
گزارش «جمله» از دستاوردهای «هما» در سال‌های اخیر؛ ایران ایر ۸ مسیر جدید داخلی برقرار کرد

شرکت هواپیمایی ایران ایر پیش از این نیز به رغم دو دوره تحریم از سوی دولت امریکا، روزهای سخت کم نداشته است، اما این سختی ها که نسبت به سایر شقوق حمل ونقل، خود را در صنعت هوایی بیشتر نشان می دهد، منجر نشده که به ویزه در زمینه تعمیر و نگهداری موتور و تولید […]

شرکت هواپیمایی ایران ایر پیش از این نیز به رغم دو دوره تحریم از سوی دولت امریکا، روزهای سخت کم نداشته است، اما این سختی ها که نسبت به سایر شقوق حمل ونقل، خود را در صنعت هوایی بیشتر نشان می دهد، منجر نشده که به ویزه در زمینه تعمیر و نگهداری موتور و تولید برخی از قطعات، همچنان به کشورهای دیگر وابسته باشیم. این در حالی است که «هما» به عنوان یکی از مهمترین شرکت های هوایی در ماه های اخیر و به رغم کارشکنی دولت عربستان، توانسته در انتقال حجاج ایرانی به عربستان در سال ۹۸ رکورد را بشکند.
کاپیتان تورج دهقانی زنگنه، مدیرعامل ایران ایران ایر در همین ارتباط از انتقال ۸۸ هزار و ۵۶۱ نفر توسط ۹ فروند هواپیما و ۱۹ ایستگاه پروازی و ۷۲۱ پرواز صورت گرفته خبر داده بود. نکته مهم این است که میانگین تاخیر پروازها نیز از فرودگاه های ایران ۹ دقیقه و در عربستان ۱۰ دقیقه بوده که یک رکورد محسوب می شود. برخی از خبرها حاکی از این است که مدیرعامل هما گفته است: به دنبال خرید هواپیمای دست دوم هستیم اما به دلیل شرایط بین المللی ایران، امکان تشریح جزئیات این اقدام وجود ندارد.
اما جدیدترین خبر این است که پس از دستیابی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» به سود عملیاتی، این شرکت توانسته در روزهای اخیر ۸ مسیر جدید داخلی برقرار کند. طبق خبری که بر دیوار سایت هما قرار گرفته، در هفته ای که گذشت، ایران ایر اقدام به برقراری ۸ مسیر جدید پروازی در داخل کشور و افزایش پروازها در مسیرهای خارجی کرد.
در برنامه جدید ایران ایر، هواپیماهای این شرکت ۶ استان تهران، گلستان، آذربایجان شرقی، مازندران، اصفهان، سمنان، یزد، خراسان رضوی و لرستان را به یکدیگر متصل می کنند و این یعنی در این اقدام هم توجه به مناطق کمتر برخوردار کشور و هم افزایش سودآوری «هما» مدنظر قرار گرفته است. صد البته هواپیماهای برجامی، نقش مهمی در گسترش پروازهای «هما» دارند.
این در حالی است که ایران ایر در سالهای گذشته نیز توانست از فرصت پیش آمده برجام استفاده کند و چند عدد هواپیمای نو نیز از جمله ۱۳ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ خریداری کند.

پروازهای داخلی افزایش می‌یابند
این در حالی است که هفته گذشته هم «هما» خبر از برقراری پرواز مشهد-سمنان-مشهد داد که یک روز در هفته انجام می شود. همزمان اعلام شد که ایران ایر قصد از سرگیری پرواز خود به فرودگاه پارس آباد مغان را دارد و سه شنبه ها به این مقصد پرواز می کند.
اتصال شهرهای اصفهان و رامسر و افزایش پروازها در مسیرهای فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به مقصد رشت و ساری، از دیگر برنامه های ناوگان ATR ایران ایر برای گسترش پروازهاست.
البته سایر هواپیماهای ایران ایر نیز در گسترش پروازهای این شرکت نقش ایفا می کنند. انجام یک پرواز هفتگی در مسیر زاهدان-گرگان-زاهدان، دو پرواز هفتگی در مسیر تبریز-اصفهان-تبریز، دو پرواز هفتگی به مقصد سبزوار، یک پرواز هفتگی در مسیر یزد-مشهد-یزد و سه پرواز هفتگی از تهران به مقصد خرم آباد از دیگر برنامه های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برای افزایش پروازهای داخلی است و همانطور که پیداست، در این برنامه اتصال پایتخت به مراکز استان ها و اتصال استان های مختلف کشور به یکدیگر مدنظر قرار گرفته است.
ورود هواپیماهای برجامی به ناوگان ایران ایر، باعث گسترش و احیای مسیرهای خارجی این شرکت هواپیمایی نیز شد. هواپیماهایی که در برجام وارد شد، در مسیرهای کوتاه بین المللی مانند تهران-باکو به کار گرفته شدند و اتصال هوایی شهرها در استان های مرزی به کشورهای همجوار را در برنامه ایران ایر قرار دادند که برقراری پرواز تبریز-باکو اولین اقدام در این برنامه به شمار می‌رود.
از سوی دیگر ورود دو فروند هواپیمای دوربرد ایرباس A۳۳۰-۲۰۰ باعث شد ایران ایر بتواند حتی در شرایط تحریم، بدون نیاز به سوختگیری در مقصد پروازهای اروپایی خود را ادامه دهد. یک فروند ایرباس A۳۲۱ برجامی نیز به مداومت و گسترش پروازهای ایران ایر به کشورهای همجوار کمک شایانی کرد.
اکنون ایران ایر گسترش و افزایش پروازهای خارجی خود را در دستور کار خود قرار داده است. در اولین اقدام، «هما» بر شمار پروازهای خود به شهر استانبول افزوده است. در برنامه جدید پروازهای «هما»، پرواز به مقصد استانبول به صورت روزانه با شماره پرواز ۷۱۹ انجام شده و در واقع ایران ایر شمار این پروازها را از ۴ پرواز در هفته به ۷ پرواز در هفته افزایش داده است.
این در حالی است که ایران‌ایر بناست در آینده نزدیک پروازهای بیشتری را برقرار کند. در حوزه پروازهای داخلی، برقراری پرواز از مبدا تهران به مقاصد ماکو، مراغه، طبس و بوشهر در دستور کار ایران ایر قرار گرفته است. همچنین این شرکت برقراری پرواز بین دو شهر اراک و بوشهر را در برنامه خود دارد.
اما برنامه گسترش پروازهای بین المللی ایران ایر گسترده تر است. در این برنامه سهم بزرگی برای پروازهای منطقه ای در نظر گرفته شده و بناست پروازهایی بین چابهار و مسقط، بندرعباس و مسقط، زاهدان و کویته، ارومیه و وان، ارومیه و اربیل، کرمانشاه و وان، کرمانشاه و اربیل، ایلام و وان و ایلان و اربیل برقرار شود. همچنین برقراری پرواز بین شهرهای مشهد و لاهور، مشهد و عشق آباد، مشهد و کویته، و شیراز و مسقط پیش بینی شده است.
در این برنامه همچنین برقراری پرواز از مبدا شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در شهر تهران به مقاصد بغداد، عشق آباد، مسقط، رم، مادرید، بانکوک، پکن، کوالالامپور و سئول به عنوان «پروازهای آتی هما» یاد شده است.
گفتنی است که اگر ایران ایر در این شرایط اقتصادی موفق به خرید هواپیمای دست دوم نیز شود، می تواند با قدرت بیشتری و در سایه برقراری ارتباط با بخش خصوصی و شرکت های فعال در حمل ونقل هوایی، زکوردهای فعلی خود در زمینه تعدد نشست و برخواست را نیز بشکند.