زهرا ایرانشاهی / آزادراه همت-کرج که کلنگش سال ۸۸ با حضور رئیس جمهور وقت زده شد، قرار بود سال ۸۹ به بهره برداریِ کامل برسد؛ اما به دلیل سنگین بودن عملیات راهسازی این محور قطعه اول آن که به طول ۵.۵ کیلومتر بود، ۲۳ آبان ۹۱ با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت افتتاح […]
زهرا ایرانشاهی /
آزادراه همت-کرج که کلنگش سال ۸۸ با حضور رئیس جمهور وقت زده شد، قرار بود سال ۸۹ به بهره برداریِ کامل برسد؛ اما به دلیل سنگین بودن عملیات راهسازی این محور قطعه اول آن که به طول ۵.۵ کیلومتر بود، ۲۳ آبان ۹۱ با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت افتتاح شد. این قطعه در طول این شش سال زیر بار ترافیک رفته است.
حالا امروز سهشنبه ۲۷ اسفند، برابر با افتتاح مناطق دو و سه آزادراه شهید همت-کرج با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی است. این شریان حیاتی از ۱۰ سال پس از کلنگزنی پروژه، به بهرهبرداری میرسد. طول همت-کرج، ۱۴.۵ کیلومتر است و از انتهای بزرگراه شهید خرازی در منطقه ۲۲ تهران آغاز شده و در ابتدای جاده چالوس، به پایان میرسد.
ترافیک سنگینی که در ایام تعطیل سال در همه محورهای مواصلاتی تهران- شمال ایجاد می شود، گویای ضرورت و اهمیت افتتاح این آزادراه خواهد بود. پروژه های که قطعه دوم و سومش فردا افتتاح می شود، در قطعه۲ از محدوده گرمدره تا شهرک جهان نمای کرج به طول ۵.۱ کیلومتر خواهد بود و قطعه سوم این مسیر نیز از شهرک جهان نما تا ابتدای تونل امیرکبیر (ابتدای جاده چالوس) به طور ۴.۵ کیلومتر که به آزادراه کنارگذر شمالی کرج متصل میشود، خواهد بود.
اما در تحلیل دلایل تعویق طولانی مدت این پروژه، علاوه بر مسائل مالی و طول زیاد پروژه، وجود پلهای متصل کننده آزادراه همت-کرج به آزادراه فعلی تهران-کرج، نیز بود که با وجود ۲ پادگان در مسیر که برای تخلیه آنها رایزنی گستردهای صورت گرفت و نیز وجود یک شهرک مسکونی در این محور که ساکنان آن حاضر به تخلیه حتی در برابر دریافت واحد مسکونی دیگر هم نبودند، اوضاع سختتر هم شد اما بالاخره این پروژه افتتاح شد.
حالا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه «آزادراه همت-کرج در سه قطعه اجرا شده است» گفت: قطعه ۱ از منطقه ۲۲ تهران تا گرمدره به طول ۵ کیلومتر در سال ۸۸ آغاز شد و ۹۱ به بهرهبرداری رسید. منطقه ۲ از گرمدره تا شهرک جهاننما به طول ۵.۱ کیلومتر و نیز منطقه ۳ از شهرک جهاننما تا ورودی شهر کرج به طول ۴.۵ کیلومتر امتداد مییابد که عملیات ساخت آنها نیز در سال ۹۲ آغاز شده است.
حیراله خادمی با اشاره اهمیت مناطق دو وسه آزادراه همت-کرج به طول ۹.۶ کیلومتر بیان داشت: ۸۵ درصد این آزادراه از مناطق کوهستانی عبور کرده است و بیش از ۱۰ درصد آن از مناطق تپه ماهور عبور میکند. به همین خاطر حجم عملیات خاکی در آزادراه همت-کرج قابل توجه است.
خادمی خاطرنشان کرد: به دلیل عبور این آزادراه از مجاورت مناطق مسکونی، تجاری و گردشگری امکان انجام هیچگونه انفجاری وجود نداشت. به همین خاطر حدود ۱۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی با پیکور و ماشینآلات راهسازی انجام شده است و به عنوان ویژگی خاص این پروژه یاد میشود.
وی افزود: با توجه به ارزش زمینها و اراضی حدفاصل استانهای تهران و البرز حدود ۳۵ درصد هزینههای این پروژه آزادراهی صرف تملک اراضی و بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی، تجاری و نظامی شده است. البته حسن همکاری دستگاههای نظامی، قضایی و استانداری البرز در این فرایند جای تشکر و قدردانی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: آزادراه همت-کرج با عرض ۳۶ متر به صورت ۶ خطه شامل ۳ خط رفت و ۳ خط برگشت است که البته در هر طرف یک خط اضطراری نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور افزود: در طول این مسیر آزادراهی ۳.۵ کیلومتر پل و تونل به صورت رفت و برگشت احداث شده است.
وی با اشاره به قیمت تمام شده آزاراه همت-کرج گفت: تا امروز حدود ۶۵۰ میلیارد تومان برای ساخت آزادراه همت-کرج هزینه شده است که بیش از ۳۵ درصد آن صرف هزینههای تملک اراضی شده است.
اما پرداخت عوارض آزادراهی همواره جزو پرسش ها و دغدغه مردم بوده است، معاون وزیر راه و شهرسازی در اینباره نیز از تعیین و اعلام نرخ عوارض آزادراه همت-کرج در جلسه امروز بعد از ظهر کمیته نرخگذاری خبر داد و گفت: پس از تعیین نرخ عوارض آزادراهی، مبلغ از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ میشود.
خادمی باتوجه به اینکه آزادراه همت-کرج راه ارتباطی جدیدی بین دو کلان شهر تهران و کرج محسوب میشود، یادآور شد: آزادراه همت-کرج به عنوان چهارمین مسیر ارتباطی بین این دو شهر نیز شناخته میشود و طبق پیشبینیها حدود ۳۵ درصد ترافیک عبوری بین تهران و کرج را به خود اختصاص خواهد داد.
گفتنی است که هزینه احداث قطعه اول ۵.۵ کیلومتری این آزادراه در سالهای ۸۸ تا ۹۱، ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که این رقم با توجه به هزینههای آن زمان انجام شد و ارزش فعلی آن، به خصوص با توجه به هزینه بالای مالکیت اراضی اطراف این آزادراه در سالهای اخیر، هزینه ساخت قطعات بعدی، چند ده برابر این رقم برآورد شد.
قطعات دوم و سوم این آزادراه نیز با هزینهای بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان احداث شده که ۳۸ درصد آن معادل ۲۰۰ میلیارد تومان صرفاً برای تملک اراضی اختصاص یافت؛ ضمن اینکه هنوز پلهای اتصال به آزادراه کنارگذر شمالی کرج احداث نشده که ۸۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت این پلها هزینه شده است. پیش بینی شده با افتتاح این آزادراه، ۳۵ درصد از بار ترافیکی آزادراه تهران-کرج به آزادراه دوم اتصالی میان پایتخت و استان البرز (همت-کرج) منتقل شود.