گزارش «جمله» از روند نوسازی ناوگان هوایی به رغم تحریم‌های بین‌المللی؛/ واردات هواپیما به ایران پشت پرده گمنامیِ فروشنده و خریدار
گزارش «جمله» از روند نوسازی ناوگان هوایی به رغم تحریم‌های بین‌المللی؛/ واردات هواپیما به ایران پشت پرده گمنامیِ فروشنده و خریدار

  زهرا ایران‌شاهی/ در حال حاضر روزانه ۹۰۰ پرواز در روز از آسمان کشورمان عبور می کند و سهم فرودگاه‌های کشور که از مسافران دریافت می‌شود در پروازهای داخلی ۷ هزار تومان و در پروازهای خارجی ۳۵ هزار تومان است. این در حالی است که صنعت هوایی کشور یکی از صنایعی است که مورد تحریم […]

 

زهرا ایران‌شاهی/

در حال حاضر روزانه ۹۰۰ پرواز در روز از آسمان کشورمان عبور می کند و سهم فرودگاه‌های کشور که از مسافران دریافت می‌شود در پروازهای داخلی ۷ هزار تومان و در پروازهای خارجی ۳۵ هزار تومان است. این در حالی است که صنعت هوایی کشور یکی از صنایعی است که مورد تحریم قرار گرفته است. اما متاثر از مساله تحریم ها قرار نگرفته است.
درواقع تحریم‎ها موجب مشکلاتی در تامین نیازهای ناوگان و تجهیزات ناوبری صنعت هوایی شده‎اند اما در عین حال با اتکا به دانش و توانمندی داخلی بسیاری از وابستگی‎ها در این حوزه را برطرف شده است. کاهش وابستگی‌های علمی، تکمیل پوشش راداری و دریافت رتبه قابل قبول در بولتن تحلیل‌گران ENAC از جمله فرصت‌های تحریم صنعت هوایی طی چند سال اخیر بوده است.
البته با شروع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، بخش هوانوردی بیشتر از برخی دیگر بخش‌های اقتصاد ایران متحمل آسیب شد؛ زیرا به هر حال این بخش برای تامین نیازهای خود به تعاملات گسترده بین‌المللی نیاز دارد اما توانسته با توان متخصصان داخلی بخشی از نیازها را پاسخ گوید. اگرچه کشور به ورود هواپیماهای تازه نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان درباره موضوع افتتاح کانال مالی ویژه حمل و نقل هوایی برای خرید هواپیما که چندی پیش از سوی مدیرعامل ایران ایر اعلام شد، تصریح کرد: در حال خرید و ابتیاع تعدادی هواپیما هستیم.
وی درباره اینکه آیا هواپیماهای در حال ورود به کشور، دست دوم هستند هم گفت: نو و دست دوم ندارد؛ هواپیماهای خیلی خوبی هستند.
این در حالی است که علی‌اصغر منظری، نماینده سابق ایران در اینباره در ایکائو با بیان این‌که شرکت‌های ایرانی در حال حاضر دو مسیر متفاوت پیش‌روی خود دارند، می‌گوید: به نظر می‌رسد در حال حاضر در دسترس‌ترین و همچنین ارزان‌ترین گزینه پیش‌روی ما ورود هواپیماهای با عمر کمتر است البته در این مسیر بهتر است به سمت هواپیماهای کوچک‌تر حرکت کنیم. البته در بلندمدت نیز می‌توانیم تفاهم‌نامه‌هایی را با برخی تولید کنندگان به امضا برسانیم که برای ایران هواپیماهایی با در نظر گرفتن استانداردها به وجود بیاورند.
در کشور برنامه‌هایی برای اتکا به توانمندی متخصصان داخلی آغاز شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اینباره با بیان اینکه صنعت هوانوردی ما به تکنولوژی های اروپایی وابسته است و غربی ها تحریم های سنگینی علیه این صنعت تحمیل کرده اند گفت: با این حال سازمان در این سالها تلاش کرده تا هم در توسعه صنعت هوانوردی فعال و موفق باشد و هم با تحریم ها مقابله کند.
علی عابدزاده افزود: ما امروز با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت تولید قطعات ریز موتور و همچنین تعمیر و نگهداری هواپیما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم و هم اکنون ۱۶ شرکت مجوز تولید قطعات هواپیما را دریافت کرده اند، و در این در زمینه به مرحله خوبی رسیده ایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهارداشت: در حوزه ساخت، تعمیر و نگهداری استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستورکار قرار گرفت بر همین اساس توانستیم در تحریم‌ها روی پای خود بایستیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه خرید هواپیما ادامه دارد و تحریم‌ها نتوانسته است آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کند، گفت: در آینده نزدیک شاهد ورود هواپیماهای جدید به عرصه عملیات پروازی خواهیم بود.
وی درباره تحریم چند ایرلاین ایرانی از سوی برخی کشورهای اروپایی گفت: برخی کشورهای اروپایی که شرکت های هواپیمایی ما را تحریم کرده اند کتبا به ما نامه نوشته و اقرار کردند که محدودیتی که برای ایرلاین های ایران قرار داده اند که فنی نیست و کاملا سیاسی است.
عابدزاده یادآور شد: در همین خصوص به ایکائو اعتراض خود را اعلام کرده ایم اما استکبار جهانی در سازمانهای بین المللی نفوذ دارند و اجازه ندادند شکایت ما پیگیری شود.
گفتنی است که از ۳۱۱ فروند هواپیمایی که در کشور داریم ۱۲۴ فروند آن فعال است و نقش تحریم ها در آن ۲۰ درصد است. بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، تعداد ناوگان هوانوردی باید به ۶۰۰ فروند برسد که با وجود آنکه تنها ۶ سال تا رسیدن به زمان ۱۴۰۴ باقی است، در بخش صنعت هوانوردی یک سوم مسیر طی شده است.
این در حالی است که این صنعت ظرفیت بالایی در کشور دارد و روش‌های مختلفی برای توسعه ناوگان هوایی وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری از شرکت‌های خارجی، حاضر به فروش هواپیماهای دست‌دوم خود به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به روش اجاره به شرط تملیک هستند و تا زمان بازپرداخت اقساط آن، ایرلاین ایرانی می‌تواند با لوگوی شرکت فروشنده هواپیما، اقدام به برقراری پروازها کند. این در حالی است که همانطور که عنوان شد، بنابر گفته عابدزاده قرار است که به زودی تعدادی هواپیما از سوی شرکت های واردکننده هواپیما که همان شرکت های هواپیمایی هستند، وارد ناوگان حمل و نقل هوایی کشور شوند و سازمان هواپیمایی کشوری مجوز واردات این هواپیماها را صادر کرده اما قرار است خود شرکت های هواپیمایی واردکننده این هواپیماها باشند. ایرلاین‌ها هم خودشان کانال مالی برای واردات این هواپیماها را ایجاد کرده اند. مقامات کشور به دلیل مسائل امنیتی از بیان نام کشورهای فروشنده هواپیما به ایران خودداری کرده‌اند.