گزارش «جمله» از مزایای ایجاد خط کشتیرانی چابهار-ونیز؛ گروه حمل نقل دریایی ونیز  در پسکرانه بندر چابهار مستقر شد
گزارش «جمله» از مزایای ایجاد خط کشتیرانی چابهار-ونیز؛ گروه حمل نقل دریایی ونیز  در پسکرانه بندر چابهار مستقر شد

زهرا ایرانشاهی چابهار را بهشت سرمایه‌گذاری در ایران می‌نامند. این بندر با موقعیت منحصربه فرد خود بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذار است. اخیرا اقدامات مهمی در این بندر صورت گرفته و شرایط برای پهلوگیری کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی مهیا شده است. ضمن اینکه ۲ پست اسکله کانتینری، سه پست اسکله کالای عمومی به طول […]

زهرا ایرانشاهی
چابهار را بهشت سرمایه‌گذاری در ایران می‌نامند. این بندر با موقعیت منحصربه فرد خود بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذار است. اخیرا اقدامات مهمی در این بندر صورت گرفته و شرایط برای پهلوگیری کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی مهیا شده است. ضمن اینکه ۲ پست اسکله کانتینری، سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و ۷۰۰ متر و ایجاد تغییرات اساسی در افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی به هشت و نیم میلیون تن در سال از جمله اقداماتی است که اخیرا در جهت افزایش ظرفیت چابهار ایجاد شده است.
به گزارش جمله، از این نکته نیز نباید غافل شد که این بندر که سواحل مکران قرار گرفته، تنها بندر اقیانوسی کشور است که با تکمیل خط آهن و ساخت بزرگراه متحول خواهد شد. ضمن اینکه تکمیل این ۲ پروژه ملی توسعه بندر شهید بهشتی و راه آهن چابهار- زاهدان هم نقش بسزایی در آبادانی این منطقه محروم خواهد داشت. چراکه با ایجاد این خط آهن، راهگذر ریلی شرق کشور با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی سراسری تکمیل و به پیوند با کشورهای آسیای میانه کمک خواهد شد.
این در حالی است که پیش از این نیز با کشورهایی نظیر هند، افغانستان، چین و کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا از طریق این بندر ارتباط تجاری موفقی برقرار شده است اما پس از تحریم ها، مشارکت در چابهار با کشورهای اروپایی از نظر دور بود. حالا اما به رغم فشارهای امریکا همکاری های دریایی و بندری ایران و ایتالیا آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی صبح دیروز در دیدار با دبیرکل گروه حمل و نقل دریایی ونیز و هیات همراه در اینباره گفته است که جامعه دریایی ایران ارتباط خوبی با مقامات دریایی کشور ایتالیا دارد. محمد راستاد اضافه کرد: سازمان بنادر ضمن استقبال از سرمایه گذاری شرکت های زیر مجموعه گروه حمل و نقل دریایی ونیز در فعالیت های بندری چابهار، از دالان ترانزیتی تعریف شده بین بندر چابهار و ونیز یا تسهیلات موجود حمایت خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را برای عملیاتی شدن همکاری گروه حمل و نقل دریایی ونیز در بندر چابهار به کار خواهد بست، افزود: کلیه عملیات های بندری در ایران توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و بخش های غیردولتی با سرمایه گذاری و ایجاد صنایع تولیدی در پسکرانه های بندری فعال هستند. راستاد با اشاره به ظرفیت سالانه ۸,۵ میلیون تنی بندر چابهار تاکید کرد: با تکمیل طرح های توسعه ای در بندر چابهار ظرفیت این بندر به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.
بندر تریستر ایتالیا و بندر شهید رجایی، پیمان خواهرخواندگی بستند
به گفته راستاد، بندر چابهار با توجه به موقعیت ایده ال، نقطه اتصال مناسبی در حوزه دریای عمان، اقیانوس هند و کشورهای آسیای میانه است و در صورت اتصال کامل بندر چابهار به شبکه ریلی کشور به مزیت های ارتباطی این بندر افزوده خواهد شد و این بندر دیگر تنها یک نقطه برای تخلیه و بارگیری کالا نخواهد بود، بلکه یک حلقه از زنجیره لجستیکی جا به جایی کالا محسوب خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بندر تریستر در ایتالیا و بندر شهید رجایی در ایران، با امضای پیمان خواهرخواندگی، آماده توسعه همکاری های متقابل هستند.
گفتنی است که به رغم تحریم های امریکا انجام چنین معاهداتی و ایجاد خطوط کشتیرانی از چابهار به بنادر جنوب شرق آسیا و یا ایجاد خطوط ریلی منتهی به این بندر که ارتباط ایران و اروپا را تسهیل می کند، نشانه اقتدار کشور در برابر شرایط ظالمانه و تلاش سایر کشورها برای ایجاد ارتباط با ایران است. از مزایای ایجاد چنین ارتباطات تجاری نیز تسهیل جریان حمل کالا از طریق بنادر و درامدزایی از این طریق و تاثیر آن بر اقتصاد کلان کشور، اشتغال زایی، کاهش هزینه صادرات و واردات با روند افزایشی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار است. همچنین از نظر ایجاد ارتباطات خارجی نیز چابهار مزیت و موقعیت جغرافیایی خوبی به دلیل قرار گرفتن در حوزه کشورهای اقیانوس هند دارد و می تواند یک بندر آزاد برای کشورهایی که امکان حمل و نقل مناسب ندارند، باشد.

ایجاد خطوط کشتیرانی از چابهار به اروپا، در صورت ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر ونیز
این در حالی است که پائولو مالاگوتی، دبیرکل گروه حمل و نقل دریایی ونیز نیز در این دیدار گفت: طی تحقیقاتی و مطالعاتی که انجام دادیم، پتانسیل بالای بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار توجه ما را به خود جلب کرد.
مالاگوتی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه گروه حمل و نقل دریایی ونیز بتواند پل ارتباطی بین ایتالیا و ایران باشد، افزود: بندر خشک و مکانیزه پادووا در ۴۰ کیلومتری بندر ونیز توسط ریل یه تمام نقاط اروپا متصل است و فرصت خوبی برای جا به جایی کالا از بندر ونیز به نقاط مختلف اروپا ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: در صورت ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر ونیز، حمل و نقل کالا می تواند از بندر چابهار به تمام نقاط اروپا صورت بگیرد و متقابلا امکان حمل و نقل کالا از بندر ونیز به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه از طریق چابهار امکانپذیر خواهد بود.
لازم به ذکر است، گروه حمل و نقل دریایی ونیز مجموعه ای از شرکت های مستقل و غیرانتفاعی است که به دنبال تحولات اخیر دولتی در سیستم مدیریت بنادر ایتالیا، در صدد معرفی کمپانی ها و گروه های تجاری فعال در زمینه های مختلف کشتیرانی و اقتصاد بنادر ونیز است.
این در حالی است که عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز در این دیدار گفت: گروه حمل و نقل دریایی ونیز مجموعه ای از شرکت های فعال در حوزه خدمات دریایی، بندری و تولیدی است که توسط صنف صنایع ونیز مدیریت می شود. برخی از شرکت های این مجموعه درنظر دارند تعدادی از صنایع تولیدی خود را در بندر پسکرانه بندر چابهار مستقر کنند.
گفتنی است ایران برای جذابیت تجارت از طریق این بندر در طول سال های گذشته اقدامات بسیاری انجام داده است و مزایای زیادی برای جذب کالا در نظر گرفته که ازجمله آن، تخفیف ۳۰ درصدی در تمام ردیف‌های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی، تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه‌های تخلیه و بارگیری کانتینر، تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر کالاهای غیر کانتینری و هم‌چنین تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی از مهم‌ترین مزایای بندر چابهار در مقایسه با دیگر بنادر کشور است. همچنین تخفیف ۵۰ درصدی سازمان بنادر برای حقوق وعوارض بندری تخلیه وبارگیری و انبارداری و تخفیف ۳۳ درصدی مابه تفاوت سوخت مصرفی کامیون های باربری افغانی نمونه ای از تخفیف‌های حارجی در این زمینه است.