گزارش «جمله» از مقایسه شرایط تحریم‌های امریکا با اهداف تشکیل آیمو؛ تحریم های دریانوردی ایران، برای نخستین‌بار  در سطح بین‌الملل بررسی خواهد شد
گزارش «جمله» از مقایسه شرایط تحریم‌های امریکا با اهداف تشکیل آیمو؛ تحریم های دریانوردی ایران، برای نخستین‌بار  در سطح بین‌الملل بررسی خواهد شد

ماهور مهراد به‌طور کلی کنوانسیون‌ها و قوانین حمل ونقلی به‌منظور سهولت در امر حمل و همچنین رعایت حقوق متقابل کشورها در تجارت جهانی توسط سازمان‌های بین‌المللی نوشته شده اند. مباحثی همچون مقایسه سقف تعهدات تعریف شده دراین کنوانسیون ها برای متصدیان حمل و نقل کشورها، صاحبان کالا و مالکان کشتی‌های تجاری و همچنین ارائه طرح […]

ماهور مهراد
به‌طور کلی کنوانسیون‌ها و قوانین حمل ونقلی به‌منظور سهولت در امر حمل و همچنین رعایت حقوق متقابل کشورها در تجارت جهانی توسط سازمان‌های بین‌المللی نوشته شده اند. مباحثی همچون مقایسه سقف تعهدات تعریف شده دراین کنوانسیون ها برای متصدیان حمل و نقل کشورها، صاحبان کالا و مالکان کشتی‌های تجاری و همچنین ارائه طرح بیمه جامع مسئولیت به‌منظور حمایت از متصدیان حمل‌ونقل از مهم‌ترین نقاط بحث در این کنوانسیون هاست.
حالا اما بر خلاف مفاد کنوانسیون های بین المللی دریایی و اهداف کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی، امریکا با تحریم ایران آنها را نقض کرده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همین ارتباط گفته است که اقدامات محدودیت‌زای دولت امریکا علیه صنعت دریانوردی ایران، نقض آشکار اهداف کنوانسیون ایجاد سازمان بین المللی دریانوردی است.
محمد راستاد در دیدار آخر هفته خود با کیتاک لیم؛ دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) با اشاره به اقدامات تبعیض آمیز و محدودیت زای دولت امریکا علیه صنعت دریانوردی ایران، آن را نقض آشکار اصول و اهداف آمده در کنوانسیون ایجاد سازمان بین المللی دریانوردی و حقوق بین الملل دانست و اظهارداشت: تحریم ایمنی دریانوردی نه تنها منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه امنیت دریانوردی، کل جهان را به خطر می اندازد.
وی گستردگی تحریم های دولت امریکا را شامل دریانوردان ایرانی و خارجی شاغل بر روی کشتی های ایرانی عنوان کرد و گفت: این اتفاق خلاف مفاد کنوانسیون بین المللی کار دریایی و حقوق بشر است، چرا که موجب فشار روانی و خستگی دریانوردان و نگرانی شدید خانواده های آنها می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تحریم در ارایه خدمات ماهواره‏ای ارتباطی به کشتی ها که با فشار و تهدید امریکا صورت گرفته است، باعث شده دریانوردان از ابتدایی ترین حقوق اساسی و طبیعی خود محروم شوند.
وی تأکید کرد: با وجود پیگیری های متعدد از سوی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی و سازمان بین المللی ماهواره سیار، تاکنون هیچ اقدام عملی برای رفع مشکلات تحریمی صورت نگرفته است.

ضرورت شفافیت در مواضع آیمو
راستاد ادامه داد: رسالت سازمان بین المللی دریانوردی و سازمان بین المللی ماهواره سیار حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی در کل جهان است، از اینرو انتظار داریم سازمان های یاد شده در مشکلات پیش آمده برای صنعت دریانوردی ایران، ورود و اقدام موثری انجام دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اشاره و خاطرنشان کرد: ایران معتقد است، امنیت دریایی منطقه باید توسط دولت های منطقه حفظ و تامین شود و برای این‌ منظور ابتکار «صلح امید هرمز» که از سوی ایران مطرح شده، قابل توجه و عملیاتی است.
راستاد در ادامه گفت و گو با دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی، یادآور شد: حملات اخیر به کشتی های ایرانی در دریای سرخ و اقدامات خرابکارانه در همه مناطق دریایی از سوی ایران محکوم است.
راستاد افزود: از آیمو انتظار می رود، همانگونه که موضع صریحی در رابطه با محکومیت حملات علیه کشتی ها در دریای عمان‌ گرفت، در خصوص حملات علیه کشتی ها در دریای سرخ نیز به همان اندازه جدی باشد و مواضع صریحی را اتخاذ کند.
همچنین در این دیدار کیتاک لیم‌؛ دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی اقدامات‌ محدودیت زا غیر منصفانه یک دولت عضو سازمان بین المللی دریانوردی علیه دولت عضو دیگر در آیمو را برخلاف مفاد کنوانسیون ایجاد سازمان بین المللی دریانوردی دانست و گفت: این موضوع قابل بررسی است و دستور داد تا این اتفاق از طریق بخش حقوقی و ایمنی دریانوردی آیمو مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
درباره سازمان بین المللی دریانوردی
( International Maritime Organization (IMO
هنگامی که برای اولین بار پیشنهاد تاسیس سازمانی تخصصی در سازمان ملل متحد که به امور دریایی بپردازد مطرح گردید، هدف اصلی تشکیل ابزاری بین المللی به منظور افزایش ایمنی در دریا بود. مدتها بود که همگان دریافته بودند اقدام به منظور افزایش ایمنی عملیات دریایی در صورتی که در سطح بین المللی انجام گردد، موثرتر خواهد بود تا اینکه توسط کشورهای مختلف تک تک و به صورت یکجانبه و بدون هماهنگی با سایر کشورها صورت پذیرد. با توجه به این سابقه، بر اساس کنفرانس های متعدد بین المللی این سازمان، بهبود ایمنی دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی جزو مهمترین اهداف آیمو بوده است. بر همین مبنا نیز شرایط تحریم های امریکا علیه ایران قابل بحث خواهد بود.

اهداف
اهداف این سازمان عبارتند از: ایجاد سیستمی برای همکاری بین دولتها در زمینه وضع مقررات و طرز عمل دولتها درخصوص انواع مسائل فنی موثر در کشتیرانی تجاری بین المللی
تشویق و ترغیب دولتهادر زمینه تصویب بهترین استانداردهای عملی در مورد ایمنی دریانوردی و جلوگیری و کنترل آلودگی دریایی بوسیله کشتیها
تهیه پیش نویس کنوانسیونها، موافقتنامه ها و سایر اسناد بر حسب لزوم تشکیل کنفرانسهای بین المللی جهت تصویب آنها
رسیدگی به کلیه مسائل مربوط به دریانوردی که ممکن است از طرف یکی از ارگان یا یکی از سازمانهای تخصصی ملل متحد به سازمان محول شود.
براساس شمای کلی آیمو، توجه به مساله تحریم های امریکا، موضوع مهمی است که پیگیری ایران در این قضیه می تواند به احقاق حقوق کشور در این زمینه منجر شود.