گزارش «جمله» از نشست خبری مدیرعامل راه‌آهن؛ نرخ  بلیت قطارهای اربعین افزایش نیافت
گزارش «جمله» از نشست خبری مدیرعامل راه‌آهن؛ نرخ  بلیت قطارهای اربعین افزایش نیافت

زهرا ایرانشاهی صبح دیروز نشست خبری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با موضوع ظرفیت ها و برنامه های راه آهن برای انجام هرچه بهتر سفرهای ریلی اربعین حسینی، برگزار شد. به گزارش جمله، طبق سخنان مدیرعامل راه آهن، پیش فروش بلیت قطارهای اربعین از ساعت ۱۰ صبحِ ۳ مهرماه به صورت اینترنتی و همچنین […]

زهرا ایرانشاهی
صبح دیروز نشست خبری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با موضوع ظرفیت ها و برنامه های راه آهن برای انجام هرچه بهتر سفرهای ریلی اربعین حسینی، برگزار شد.
به گزارش جمله، طبق سخنان مدیرعامل راه آهن، پیش فروش بلیت قطارهای اربعین از ساعت ۱۰ صبحِ ۳ مهرماه به صورت اینترنتی و همچنین به صورت فروش در دفاتر سطح کشور آغاز می‌شود.
سعید رسولی در اینباره گفت: از ۱۵ مهر تا ۳۰ مهرماه روزانه ۵۴ رام قطار در این مسیر خواهیم داشت. او ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای جمهوری اسلامی ایران و دفاع مقدس از تشکیل ستاد اربعین همچون سال های گذشته در راه‌آ‌هن خبر داد و برای جابه جایی زائران اربعین اعلام آمادگی کرد.

 

مدیرعامل راه‌آهن افزود: به این ترتیب جمعا ۸۵۸ رام قطار در ۴۳۶ هزار نفر-صندلی برای ایام اربعین ظرفیت ایجاد شده است که با این اوصاف، امسال از نظر ظرفیت و تعداد قطار روزانه نسبت به پارسال ۴۳ درصد رشد داشته‌ایم.
معاون وزیر راه وش هرسازی تصریح کرد: همچنین مسیرهای جدید قم به خرمشهر، قم به کرمانشاه، اهواز به شلمچه و اصفهان به کرمانشاه نیز راه‌اندازی شده و امسال قطار زاهدان- خرمشهر را نیز راه‌اندازی کردیم تا در کنار انتقال زوار استان سیستان و بلوچستان، زائران پاکستانی نیز بتوانند با این قطار به خرمشهر رفته و در برگشت نیز از این قطار استفاده کنند.
رسولی افزود: همچنین قطار اتوبوسی بین خرمشهر و شلمچه در ایام پیک سفرهای اربعین ۲۴ ساعته و رایگان تردد می‌کنند. برای سفرهای اربعین قیمت بلیت افزایش نمی‌یابد و همان نرخ‌های مصوب فعلی است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره راه‌اندازی قطار ترکیبی کربلا نیز توضیح داد: ‌امسال قطار ترکیبی برای ایام اربعین راه‌اندازی نشده است اما با استانداران و مسئولان ذی‌ربط در وزارت راه و شهرسازی هماهنگ شده‌ایم تا تردد زائران از ایستگاه راه‌آهن به مرزها و در برگشت با مشکلی مواجه نشود.
وی اضافه کرد: در آن طرف مرز هم قطاری از سوی طرف عراقی برقرار نشده است. سال گذشته ۲۰۰ هزار زائر از طریق قطار، سفرهای اربعین را انجام دادند.
رسولی حاطرنشان کرد: برای اینکه روزانه ۵۴ رام قطار برای زائران اربعین اعزام کنیم، موضوع ایمنی سیر، تنظیم ترافیک و تنظیم تردد قطارها را در دستور کار قرار دادیم. ضمن اینکه حتما برای ایام پیک اربعین، رژیم جابه‌جایی قطارها خصوصا قطارهای باری عوض می‌شود البته در جابه‌جایی کالای اساسی توجه ویژه داریم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: ما در سفرهای ریلی به موضوع اتمام سفر با قطار تعصب خاص داریم اما در حوزه قطارهای ترکیبی باید گفت گردهمایی اربعین گردهمایی جهانی و استثنایی است و برنامه‌ریزی و زمانبندی خاص می‌طلبد و اگر بخواهیم قطار ترکیبی راه‌اندازی کنیم باید از نظر برنامه‌ریزی بین دو کشور هماهنگی کامل باشد اما به هر حال همه مسائل در اختیار راه‌آهن نیست. البته در این باره امسال با رئیس راه‌آهن عراق مذاکراتی داشتیم و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا سال‌های آینده قطار ترکیبی تا کربلا داشته باشیم.
همچنین براساس اعلام مدیرعامل راه‌آهن، نرخ بلیت قطارهای ویژه اربعین حسینی (ع) در مسیر‌های مشخص به شرح زیر است: مشهد-خرمشهر ۴ تخته ۲۷۳ هزار تومان. مشهد-خرمشهر ۶ تخته ۱۹۲ هزار تومان. تهران-خرمشهر ۴ تخته ۱۵۳ هزار تومان. کرمانشاه-مشهد ۴ تخته ۱۹۵ هزار تومان. کرمانشاه-مشهد ۶تخته ۱۸۰ هزار تومان. تهران-کرمانشاه ۴ تخته ۹۵ هزار تومان. تهران-کرمانشاه ۶ تخته ۷۰ هزار تومان. تهران-کرمانشاه نوع اتوبوسی ۵۰ هزار تومان. همدان-مشهد ۴تخته ۲۰۰ هزار تومان. تهران-همدان نوع اتوبوسی ۴۷ هزار تومان.

 

 

‌تعیین سرنوشت خط‌آهن شلمچه ـ بصره
در ادامه این نشست خبری، رسولی درباره ‌سرنوشت خط‌آهن شلمچه-بصره نیز اظهار داشت: اجرای این پروژه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل سپرده شده است، امسال با طرف عراقی جلساتی داشتیم و خواهش کردیم که هر دو طرف‌ تلاش‌ها را برای تکمیل این خط‌آهن افزایش دهند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه خط آهن شلمچه-بصره مصوبه هیات وزیران را دارد، گفت:‌ دستگاه مجری و نحوه تامین مالی و پیمانکار این خط‌آهن مشخص شده است.
وی افزود: کمیته‌ای متشکل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، شرکت راه‌آهن ایران و راه‌آهن عراق تشکیل شد، بازدیدی میدانی از مسیر انجام شد و امیدواریم کار هر چه زودتر آغاز شود.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود:‌ البته در مسیر کرمانشاه به خسروی هم در حال احداث خط‌آهن هستیم که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
رسولی با اشاره به تکمیل عملیات بهسازی محور ریلی جنوب، گفت: این خط ریلی بسیار فرسوده بود و سوانح خروج از خط، توقف قطار و تقلیل سرعت قطار در این خط زیاد بود.
وی گفت:‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی این خط‌آهن اقدام کرد و فقط یک کیلومتر مانده است تا کل بازسازی به سرانجام برسد، اما به خاطر پیک سفرهای تابستانی و به تازگی پیک سفرهای اربعین، بهسازی این یک کیلومتر به بعد از طرح اربعین موکول شد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه شرایط این خط از نظر ایمنی بسیار مناسب است، گفت:‌ امیدواریم با اتمام بازسازی سرعت پیوسته قطار در این خط افزایش یابد.
رسولی درباره آتش‌سوزی واگن‌های فرسوده در ایستگاه رودشور نیز گفت: تأکید می‌کنم که واگن‌هایی که در آن آتش‌سوزی سوخت، همه اسقاطی بود، یعنی از رده خارج بوده است و از لحاظ ایمنی هم اجازه سیر نداشتند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه شرکت راه‌آهن جدول سنی همه این قطارها را دارد اضافه کرد:‌ درصد بالایی از واگن‌ها عمر بالای ۵۰ سال داشتند و قطارهایی بودند که اجازه سیر نداشتند.