ماهور مهراد/ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید دیروز و در آخرین روز از چهارمین دوره نمایشگاه حمل ونقل ضمن بازدید از نمایشگاه حمل ونقل که به همت وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، درباره برنامه های آتی شرکت متبوع خود نیز به اظهار نظر پرداخت. حبیب الله طاهرخانی از احداث ۱۶۳ کیلومتر […]
ماهور مهراد/
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید دیروز و در آخرین روز از چهارمین دوره نمایشگاه حمل ونقل ضمن بازدید از نمایشگاه حمل ونقل که به همت وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، درباره برنامه های آتی شرکت متبوع خود نیز به اظهار نظر پرداخت.
حبیب الله طاهرخانی از احداث ۱۶۳ کیلومتر خط ریلی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر خبر داد و گفت: مناطق کلانشهری که شهرهای جدید را نیز شامل میشود، مناطقی جدید همبسته از نظر فعالیت و کار تلقی میشوند و بنابراین حجم بالایی از رفت و آمد در این مناطق اتفاق میافتد. موضوع حمل و نقل بین مراکز کار و سکونت در مراکز کلانشهری موضوعی محوری است که میتواند کارایی مناطق کلانشهری را نشان دهد و آثار مثبت فراوانی در محیطزیست، ترافیک و مصرف انرژی بهجای بگذارد.
این در حالی است که شرکت عمران شهرهای حدید بر توسعه حمل ونقل شهرهای جدید همواره تاکید داشته است. به گفنه مدیران این شرکت، تاکید بر دستیابی به الگوی حمل و نقل سریع، ایمن و پایدار از اهداف ایشان است و برای تحقق این برنامه و ارتقای سطح حمل و نقل عمومی فعالیتهای مؤثری در دستور کار دارند. در گذشته یکی از موانع تحققپذیری شهرهای جدید طبق برنامه، فقدان حمل و نقل مناسب و پرسرعت بین کلانشهرها و شهرهای جدید اعلام شده است. امروزه آنچه که متخصصان حمل و نقل بر روی آن اتفاق نظر دارند دستیابی به الگوی حمل و نقل سریع، ایمن و پایدار است تا بتواند شهر سالم، آرام و کارآمد برای عموم شهروندان به ارمغان آورد. در این راستا شرکت عمران شهرهای جدید با رویکرد تحقق برنامه مذکور و به منظور ارتقای سطح حمل و نقل عمومی فعالیتهای مؤثری را در دستور کار دارد.
طاهرخانی در اینباره گفته است: اگر در این مناطق حمل و نقل شخصی بر حمل و نقل عمومی غلبه داشته باشد، آسیبهای فراوانی در پی دارد؛ بنابراین راهکار مناسب برپا و استوار کردن سیاستهای حمل و نقل عمومی و اولویت بخشیدن به آن است که در کلانشهرهای بزرگ دنیا نیز به کار بسته شده است.
وی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ هزار خودرو از سمت کرج به تهران وارد میشود و آلودگی فراوانی به دنبال دارد، عنوان کرد: این اتفاق البته از سایر محورها به مقصد تهران نیز انجام میشود و مردم از حمل و نقل شخصی استفاده بیشتری میکنند و زمانیکه پایداری هوا بر منطقه حاکم میشود، آلودگی زیادی محیط را در بر میگیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با استناد به آمارهای وزارت نفت، گفت: ۲۳/۵ درصد بنزین کشور در منطقه کلانشهری تهران مصرف میشود که شامل دو استان تهران و البرز است. در حالیکه این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر میگیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی، آلودگی هوا است.
وی افزود: در کنار سیاستهای قیمتی توسعه حمل و نقل ریلی که امکان حمل و نقل انبوه و ارزان را برای شهروندان در مناطق شهری میسر میکند، اولویت اصلی و توفیق شهرهای جدید وابسته به فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل انبوه، ایمن و ارزان برای شهروندان است و سیاستمان زمانی موفق خواهد بود که این کار را به درستی انجام دهیم. از این رو، توجه به سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویتهای اصلی ما در شرکت عمران شهرهای جدید است.
طاهرخانی با بیان اینکه در مجموع ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم، گفت: بخش دیزلی قطار حومهای توسط شرکت راهآهن انجام میشود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهرهبرداری این قطارها نیز مترو کلان شهرها است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به آخرین تحولات مربوط به خطوط ریلی شهرهای جدید پرداخت و از آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران-پردیس به طول ۲۶ کیلومتر تا پایان سال جاری خبر داد.
وی، پیشروترین قطار برقی شرکت عمران را قطار هشتگرد عنوان کرد که به خط پنج مترو تهران متصل میشود و گفت: احداث این خط مترو به طول ۲۵ کیلومتر در مراحل نهایی است و بهزودی افتتاح میشود و با بهرهبرداری کامل این خط، امکان جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمدهای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی، خط متروی شهر جدید بهارستان-اصفهان بهطول ۱۵ کیلومتر را پروژه ریلی دیگر شرکت عمران شهرهای جدید خواند که امکان جابجایی ۱۴۰ هزار مسافر در افق طرح برای آن پیشبینی شده است و انتظار میرود این خط تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
وی قطار شهر جدید گلبهار به مشهد بهطول ۴۶ کیلومتر را دیگر پروژه در این حوزه خواند و گفت: تمرکز ما این است که با استفاده از فاینانس این خط را پیش ببریم و در افق طرح نیز امکان جابهجایی ۲۲۹ هزار مسافر بهطور روزانه برای آن پیشبینی میشود.
طاهرخانی، خط متروی فولادشهر-اصفهان بهطول ۲۵ کیلومتر و ظرفیت جابهجایی ۲۲۸ هزار مسافر بهصورت روزانه را دیگر خط متروی در دست کار شرکت عمران شهرهای جدید برشمرد و افزود: پیشبینی این خط تا سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری برسد. مسیر مجلسی-بهارستان نیز به طول ۵۹ کیلومتر به تازگی شروع شده است و پیشبینی میکنیم در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری برسد. عملیات اجرایی خط متروی شهر جدید پردیس بهطول ۲۶ کیلومتر و ظرفیت جابهجایی ۲۲۶ هزار مسافر نیز تا پایان سال جاری آغاز و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد.
توسعه و توجه به احداث خطوط برقی از آغاز دولت دوازدهم همواره از اولویتهای شرکت عمران شهرهای جدید بوده و بخش عمده منابع داخلی شرکت به این سمت هدایت شده است. برای مثال فقط در خصوص قطار برقی هشتگرد در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید را استفاده کردهایم.
وی افزود: برای سال آتی با توجه به اینکه احداث قطارها به خصوص در بحث سیگنالینگ هزینهبر است، پیشبینی کردهایم که در قالب تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۹ بتوانیم از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنیم و برنامه ما این است که سال آینده هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر و آن را به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای جدید متصل کنیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجامشده برای احداث مترو شعر جدید پرند گفت: این خط مترو یکی از از موارد مهم حمل و نقل در این شهر است که در ادامه خط مترو شهر آفتاب و فرودگاه بینالمللی حضرت امام خمینی(ره) قرار دارد و بخشی از آن از فرودگاه تا شهر پرند که حدود ۱۷ کیلومتر است در مرحله روسازی است.
دستگاههای اجرایی متروی پرند شهرداری تهران است و شرکت عمران در خصوص این خط مسوولیتی ندارد. جریان عملیاتی این خط مقداری با کندی پیش میرود؛ در این راستا جلساتی را با شهرداری برگزار کردهایم تا در یک چهارچوب مناسب بتوانیم متروی پرند را به بهرهبرداری برسانیم.
وی افزود: این خط به دلیل محدودیت بودجهای و اولویت شهرداری تهران در توسعه حملونقل درونشهری به کندی پیش رفته است اما امیدواریم با مشارکت وزارت راه و شهرسازی بتوانیم به پروژه سرعت دهیم؛ به این منظور به شهرداری تهران اعلام آمادگی کردهایم که شرکت عمران شهرهای جدید پیگیر متروی از از فرودگاه تا پرند باشد.
طاهرخانی خاطرنشان کرد: در کنار توسعه حمل و نقل ریلی که اولویت و استراتژی نخست ما است از توسعه راههای دسترسی کنونی شهرهای جدید نیز غافل نبودهایم و آزادراه تبریز-سهند از جمله اقدامات شرکت عمران در توسعه راههای دسترسی شهرهای جدید به شمار میرود. این آزادراه جزو پروژههای اولویتدار شرکت عمران شهرهای جدید است که با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و هماکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد و پیشبینی میکنیم تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده زیر بار ترافیکی برود. همچنین در خصوص دسترسیهای شهر جدید صدرا، تبدیل شدن جاده دوکوهک به شیراز به بزرگراه در حال انجام است و یک دسترسی جدید نیز به آزادراه اصفهان-شیراز در دستور کار قرار گرفته است.
گفتنی است که طبق اطلاعات اعلام شده استفاده از ظرفیت خطوط ریلی راهآهن نیز در گسترش سیستم حمل و نقلی شهرهای جدید در نظر گرفته شده است که مطالعات کریدور بینالود توسط راهآهن، مطالعات استفاده از ظرفیت خط راهاهن شیرینشهر، اتصال آنتنی شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر به شبکه ریلی و مشارکت با راهآهن و شهرداریهای شهرهای مسیر در اتصال ریلی اندیشه به تهران از جمله آنها به شمار میرود.