گزارش «جمله» درباره اقدامات توسعه‌ای سازمان راهداری، به‌مناسبت روز راهدار که در محور هراز و با حضور وزیر راه‌وشهرسازی انجام شد؛/ آسفالت ۵هزار و ۵۰۰کیلومتر راه روستایی تا پایان سال ۹۹  و رونمایی از ۶۳ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری
گزارش «جمله» درباره اقدامات توسعه‌ای سازمان راهداری، به‌مناسبت روز راهدار که در محور هراز و با حضور وزیر راه‌وشهرسازی انجام شد؛/ آسفالت ۵هزار و ۵۰۰کیلومتر راه روستایی تا پایان سال ۹۹  و رونمایی از ۶۳ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری

  زهرا ایران‌شاهی/ یک دی، روز راهدار نامیده شده است. این نام‌گذاری چند سالی است که در تقویم ایران جایگیر شده اما تلاش راهداران خدوم این سرزمین به‌عنوان حامیان و همراهان بی ادعا و زحمتکش جاده ها، عمری به بلندای شب‌های یکم دی ماه هر سال دارد. این سخن، ادعا یا تعارف گزافی نیست چراکه […]

 

زهرا ایران‌شاهی/

یک دی، روز راهدار نامیده شده است. این نام‌گذاری چند سالی است که در تقویم ایران جایگیر شده اما تلاش راهداران خدوم این سرزمین به‌عنوان حامیان و همراهان بی ادعا و زحمتکش جاده ها، عمری به بلندای شب‌های یکم دی ماه هر سال دارد. این سخن، ادعا یا تعارف گزافی نیست چراکه بیش از ۹۰ درصد بار شبکه حمل ونقل کشور بر دوش جاده ها است و راهداران در حفظ نظم و سلامت فیزیکی جاده ها نقشی اساسی دارند. بسیار پیش آمده که در سرما و گرما و در هنگام سفر راهداران را در گوشه و کنار جاده‏ها می بینیم و گاهی می اندیشیم که این افراد حقیقتا جان بر کف گرفته اند و نوعا با تابلوهایی در دست یا مشغول ترمیم معابر بین شهری به مردم خدمت می کنند.
بزرگداشت مقام راهدار، امسال با رونمایی از ۶۳ دستگاه ماشین‌آلات راهداری نوسازی شده و افتتاح راهدارخانه زنده یاد مهندس غنی زاده، توسط وزیر راه و شهرسازی و مصادف با شب یلدا انجام شد. در همین حال، رییس سازمان راهداری نیز روز راهدار را در بوشهر سپری کرده است.
وزیر راه و شهرسازی در جمع راهداران تلاشگر منظریه در محور هراز گفت: در راستای حمایت از تولید داخل، قرارداد خرید ۳۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در هفته جاری با شرکت هپکو منعقد شد تا در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گیرد. محمد اسلامی با بیان این که یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی، توسعه زیرساخت ها و نگهداری آنهاست، افزود: طی این دوره با اهتمام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وقت بسیاری صرف نوسازی و تجهیز راه ها و امکانات از طریق خرید و بازسازی ماشین آلات راهداری شده است.
اسلامی با اشاره به رونمایی از ۶۳ دستگاه ماشین آلات راهدازی بازسازی شده، گفت: صدها دستگاه از ماشین آلات فرسوده که به دست فراموشی سپرده شده بود، با ابتکار و همت رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همکاران این سازمان مورد بازسازی قرار گرفتند.
وی با اشاره به اقدامات در دست انجام در محور هراز بیان داشت: احداث باند دوم در زمانی که باند اول زیر بار ترافیک قرار دارد، کار بسیار سخت و زمان بری است اما تا کنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در دست بهره برداری قرار دارد. با همکاری وزارت نیرو، زیرگذری در کمتر از ۵۰ روز در منطقه چلاو برای رفع مشکلات مردم احداث شد.
وی افزود: حدود ۱۰ کیلومتر از سه پل کابلی کلنگ خورده در سال ۹۶ تا قبل از پایان امسال افتتاح می شود، تا یال تکمیل کننده اتصال به منطقه آب اسک آماده و پروژه تعریض محور هراز تکمیل شود.
اسلامی تصریح کرد: پروژه تعریض محور هراز هیچگاه تعطیل نشده است، بلکه ترافیک عبوری به ویژه در ایام پیک سفر باعث کندی در اجرای پروژه می شود. اما امید است این پروژه طبق زمانبندی تا کمتر از دو سال دیگر به اتمام برسد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آزادراه تهران-شمال نیز بیان داشت: عملیات اجرایی منطقه یک آزادراه تهران شمال پایان یافته است و هم اکنون کمیته نظافت در حال کار است.
وی افزود: برق مورد نیاز این آزادراه از سوی وزارت نیرو تامین شده است. اسلامی با بیان اینکه منطقه یک آزادراه تهران- شمال دهه فجر با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود گفت: منطقه دو در دست اجرا است و قطعه سه توسط پیمانکاران منطقه یک اجرا می شود.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که تونل البرز تا قبل از پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد. وی گفت: برای اتصال این آزادراه به جاده چالوس جاده ای به طول ۱۳ کیلومتر احداث شده است تا ترافیک بدون گره به جاده چالوس وارد شود. این پروژه نیز به رغم تمام موانع و معارضان رو به اتمام است.
در کنار این مراسم، وزیر راه و شهرسازی با حضور در جمع راهداران شریف و تلاشگر راهدارخانه منظریه ضمن تجلیل از مقام شامخ راهداران اظهار داشت: دولت قدردان زحمات راهداران است و تمام تلاش و همت خود را برای تامین رضایتمندی این قشر زحمتکش به کار به کار خواهد بست.
وی راهداری را شغلی دشوار توام با عشق ، ایثار و فداکاری توصیف کرد و افزود: راهداران همواره با عملکرد خود نشان داده اند با ارائه خدمات در گرما و سرما، نقش موثری در تامین ایمنی و راحتی سفرهای هموطنان در طول راه‌های کشور دارند و در این مسیر حتی از بذل جان شیرین خود دریغ نداشته‏اند. وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر مردم از زحمات قشر راهدار تا حد زیادی آگاه شده‏اند و به این شغل به عنوان یک شغل پر زحمت و آبرومند بسیار احترام می‌گذارند.
گفتنی است که بر اساس این گزارش آیین بهره برداری از راهدارخانه زنده یاد مهندس خسرو غنی زاده با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و عبدالهاشم حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد. راهدارخانه زنده یاد مهندس غنی زاده که با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید، در سه کیلومتری امام زاده هاشم در منطقه برف گیر و کولاک گیر آهک دره واقع شده است. این راهدارخانه در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع و ۳۵۰ متر بنا، ساخته شده است. پیش از این، راهدارخانه زنده یاد غنی زاده، یک بنای مخروبه با عمر ۴۰ ساله بوده است که با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان تعمیر، بازسازی، تجهیز، دیوارکشی و آماده بهره برداری شده است. حالا به دلیل وجود محدوده کولاک گیر و برف گیر در آهک دره و اطراف آن، راهدارخانه زنده یاد غنی زاده احداث و به بهره برداری رسید تا محلی برای اسکان اضطراری مسافران و استقرار راهداران باشد.​

تا پایان سال ۹۹، پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی درکشور آسفالت می‌شود
این در حالی است که دیروز آیین تقدیر از راهداران و رانندگان استان بوشهر با حضور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام شد. عبدالهاشم حسن‌نیا در این مراسم گفت: با توجه به واگذاری راه‌های روستایی به این سازمان تا پایان سال ۹۹، پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی درکشور آسفالت می‌شود. حسن‌نیا افزود: از این میزان ۲هزار کیلومتر امسال و ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر سال آینده آسفالت می‌شود. وی بیان کرد: بیشتر این راه‌ها در استان‌های کم‌برخوردار و دارای کمترین راه‌ روستایی به بهرداری می‌رسد در همین ارتباط در استان‌هایی که کمبودهایی وجود دارد از جمله استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کردستان اکیپ‌های راهداری به صورت امانی کار آسفالت را انجام می‌دهند. حسن‌نیا اضافه کرد: برای آسفالت راه‌های روستایی امسال ۲۱۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که بخشی از آن بعنوان بدهی است و تلاش می‌شود با استفاده از امکانات خود به صورت امانی کار در این بخش انجام شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل زمینی کشور گفت: باتوجه به هماهنگی انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در زمان حاضر بیش از نیاز کشور لاستیک وجود دارد و هیچ نگرانی دراین خصوص نیست.
حسن‌نیا اضافه کرد: برهمین اساس تلاش می‌شود مقدار پیمایش را از۲۰ هزار به ۱۵هزار کیلومتر کاهش دهیم وتا پایان سال ۹۸و ۹۹ با توجه به افزایش تولید داخلی، لاستیک مورد نیاز برای ناوگان حمل و نقل عمومی کشور وجود دارد.
وی تاکید کرد: براین اساس برای همه رانندگان بخش حمل و نقل بار و مسافر لاستیک به حد کامل و جامع وجود دارد.
حسن‌نیا با اشاره به آغاز طرح زمستانه راهداری گفت: امسال برای اجرای این طرح ۱۳ هزار راهدار در قالب ۱۰ هزار خودرو در جاده‌ها حضور دارند که در صورت بروز حادثه و یا در صورت وقوع باران و برف اقدام به ترمیم جاده‌ها کنند.
گفتنی است که با هدف نوسازی قرار است یک هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری خریداری شود که در گام نخست اعتبار خرید ۳۵۰ دستگاه شامل بیل مکانیکی، گریدر و لودر با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارخانه هپکو و سازمان برنامه و بودجه، راه و شهرسازی تامین می شود. به گفته حسن نیا، برآورد قرارداد این شمار ۶۰۰ میلیارد تومان است که فرایند تحویل تا اردیبهشت سال آینده باید انجام شود.

دلایل اهمیت روز راهدار
ارزش راه‌های ایران را حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده‌اند که معادل بودجه ۱۵۰ سال وزارت راه است؛ بنابراین با توجه به گذشت چند سال از بهره‌برداری از راه ها، به‌تدریج عوامل جوی و طبیعی منطقه، حجم ترافیک، بار وارده بر محور و… باعث فرسایش سریع ساختمان راه می‌شود و در این زمان، راهداری و نگهداری راه‌ها به عنوان سرمایه ملی هر کشور مورد توجه ویژه کارشناسان و دست‌اندرکاران قرار می گیرد تا با همت ایشان، وسایط نقلیه بتوانند با سرعت مناسب، راحت و مطمئن عبور کنند و عمر و دوام جاده را افزایش و هزینه استهلاک و مخارج عبور کاهش دهند.
بر همین اساس، در کشورهای پیشرفته اولویت هرگونه اجرای پروژه‌های عمرانی در بخش راه و ترابری در مرحله اول به امر نگهداری و بهسازی شبکه موجود راه‌های آن کشور است. به عنوان مثال از مجموع اعتبارات تخصیص داده شده در سال ۱۹۸۸ به بخش راه در کشور سوئد بالغ بر ۸۰ درصد آن صرف پروژه راهداری شده است. اما در کشور ما بودجه تخصیصی به سازمان راهداری از بسیاری از سازمان ها کمتر است و این موضوع، نیازمند بازبینی جدی است.
درحالی که طبق استانداردهای جهانی ۴ تا ۶ درصد ارزش راه‌های هر کشور سالانه برای نگهداری آنها اختصاص می‌یابد که در کشور ما کمتر از این میزان اعتبار در نظر گرفته می‌شود. رییس سازمان راهداری در اینباره می‌گوید: سالانه ۳ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها لازم است که تنها ۸۰۰ میلیارد تومان یعنی ۲۵ درصد بودجه مورد نیاز، برای راهداری در نظر گرفته می‌شود. بنابراین به ناچار بهسازی راه‌ها با اولویت‌بندی صورت می‌گیرد و این امر عمر مفید راه‌ها را کاهش و هزینه‌ها را دو چندان می‌کند.
این درحالی است که فعالان این بخش تاکید دارند راهداری کارشناسی‌تر از راهسازی است و راهسازی بدون نگهداری آن کاری بیهوده و هدر رفت اعتبارات و سرمایه‌های کلان و میلیاردی کشور خواهد بود و هرچه برای راهسازی و ساخت هزینه شود با از نگهداری نادرست راه‌های قبلی از بین می‌رود اما راهداری طی سال‌های اخیر مغفول مانده است. حال با توجه به اینکه راه‌ها به عنوان شریان حیاتی کشور محسوب می‌شوند و راهسازی هزینه‌های بسیار سنگین و زحمات زیادی دارد، بنابراین امید می رود که به این مهم توجه بیشتری شود.