گزارش «جمله» درباره سفر وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت به اصفهان؛/ اولین آزادراه بتنی کشور تا پایان سال ۹۹ اتمام می‌یابد
گزارش «جمله» درباره سفر وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت به اصفهان؛/ اولین آزادراه بتنی کشور تا پایان سال ۹۹ اتمام می‌یابد

    ماهور مهراد/ وعده افتتاح نخستین آزادراه تمام بتنی کشور، یعنی آزادراه اصفهان-شیراز در سال ۹۷ داده شد اما وجود تحریم های تازه علیه کشور، بسیاری از پروژه های عمرانی را به تعئیق انداخت. حالا قرار است این آزادراه که تکمیل‌کننده کریدور شمال ـ جنوب شبکه آزادراهی کشور است تا پایان دولت دوازدهم به […]

 

 

ماهور مهراد/

وعده افتتاح نخستین آزادراه تمام بتنی کشور، یعنی آزادراه اصفهان-شیراز در سال ۹۷ داده شد اما وجود تحریم های تازه علیه کشور، بسیاری از پروژه های عمرانی را به تعئیق انداخت. حالا قرار است این آزادراه که تکمیل‌کننده کریدور شمال ـ جنوب شبکه آزادراهی کشور است تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.
اواخر دی سال گذشته، کلنگ قطعه هفتم آزادراه شیراز ـ اصفهان در استان فارس به زمین زده شد تا ساخت این آزادراه ۲۲۰ کیلومتری به مراحل پایانی برسد؛ آزادراهی که نخستین اتوبان بتنی ایران است و با ۴ باند رفت و برگشت، قرار است حلقه ارتباطی ۶ استان در مرکز، جنوب و جنوب غربی کشور باشد. با ساخت این آزادراه، شاهد تکمیل راهگذر شمال ـ جنوب شبکه آزادراهی کشور خواهیم بود که از بندر انزلی آغاز شده و پس از عبور از تهران، اصفهان، شیراز و بندر بوشهر به عسلویه ختم خواهد شد؛ بنابراین بهره‌برداری از این آزادراه، تاثیر بسزایی در افزایش سرعت جابه‌جایی کالا و مسافر در راهگذر شمال به جنوب و برعکس خواهد داشت.
مسیر آزادراه شیراز ـ اصفهان از کیلومتر ۱۱۶ در فاصله حدود ۸ کیلومتر قبل از شهر ایزدخواست (از توابع آباده) آغاز شده و با عبور از کنار رودخانه ایزدخواست و آبادی‌های خسرو شیرین، منطقه کوهستانی چهارده، شرق یاسوج (به فاصله حدود ۵۰ کیلومتر)، تنگ‌براق، غرب سد ملاصدرا، شرق آبشار مارگون و بهشت گمشده و کامفیروز و عبور از ساحل حاصلخیز رودخانه کر به دشت بیضا می‌رسد و انتهای آن تنگ‌خیاره (از توابع سپیدان استان فارس) خواهد بود. این آزادراه به وسیله مسیرهایی به محورهای سمیرم، یاسوج و تخت‌جمشید متصل می‌شود.
این در حالی است که توسعه راهگذر حمل‌ونقل شمال ـ جنوب (بین دریای خزر تا خلیج‌فارس) از یک سو و توسعه شاهراه گردشگری، صنعتی، کشاورزی تهران ـ قم ـ اصفهان ـ شیراز ـ بوشهر (به‌ویژه منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس جنوبی در عسلویه) از مهم‌ترین اهداف احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان است. کوتاه شدن مسیر فعلی بین اصفهان و شیراز (به طول ۳۷۰ کیلومتر) تا بیش از ۱۳۰ کیلومتر و در نتیجه کاهش زمان سفر با خودرو سواری تا حداقل ۱۰۰دقیقه و کاهش مصرف سوخت و تصادفات جاده‌ای، از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی این آزادراه است.

آزادراه اصفهان – شیراز اولین آزادراه
با روسازی بتنی
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بازدید آخر هفته خود از مراحل تکمیل آزادراه شیراز – اصفهان با اشاره به اقدام بارز طراحان، تامین کنندگان مالی و تصویب کنندگان این پروژه، اظهار داشت: این آزادراه سه مشخصه بارز داشته که جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید.
وی ادامه داد: یکی از مشخصه های بارز این پروژه در طراحی آن است که مسیر اصفهان به شیراز را ۱۳۰ کیلومتر کاهش می دهد و ایمنی در آن رعایت شده است. این کاهش طول مسیر علاوه بر کمتر شدن مصرف سوخت، کمک شایانی به حفظ محیط زیست خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مشخصه دیگر این پروژه این است که برای نخستین بار روسازی بتن در این آزادراه انجام شده است. در ۹۰ کیلومتر از مسیر ۲۲۰ کیلومتری روسازی بتن انجام شده و مابقی در دست اقدام است. وی افزود: نکته بارز سوم در این پروژه مهندسی انجام شده روی پلی است که روی رودخانه سفیدرود ساخته شده است. این پل ۱۰۷ متر ارتفاع داشته که یکی از بزرگ ترین و عمیق ترین پل هایی است که در کشور ساخته است و از طریق آن دو قسمت آزادراه به یکدیگر وصل می شوند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ویژگی های این پل و مشخصات آن در کنفرانس مهندسی دانشگاه امیرکبیر توانست مقام نخست را به دست آورد تا باعث افتخار جامعه علمی، مهندسی و اجرایی کشور باشد.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با امید به اینکه این پروژه با همت سرمایه گذار و پشتیبانی مقامات استانی قبل از سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد، اظهار داشت: این پروژه ۲۲۰ کیلومتری یکی از وعده هایی بود که درخصوص ساخت ۵۸۰ کیلومتر آزادراه در این دولت داده شد و تلاش این است که در زمان مقرر به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه اصفهان-شیراز بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب است که از خزر شروع شده و تا خلیج فارس ادامه می‌یابد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث آزادراه اصفهان-شیراز تا پایان دولت تدبیر و امید به اتمام می‌رسد، گفت: نکته کلیدی برای ما اتصال این آزادراه به کنارگذرها و مسیرهای اتوبانی شیراز است تا تردد با رسیدن به این نقطه دچار ترافیک و گرفتاری جدید نشود.
وی ادامه داد: این کار نیازمند یک سرمایه گذاری تکمیلی است. تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده که با حمایت‌های استانی و ملی به نتیجه خواهد رسید
اسلامی با بیان اینکه آزادراه اصفهان-شیراز به طول ۲۲۰ کیلومتر، بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب است، گفت: آزادراه تهران-شمال که بخشی از آن را در دهه فجر افتتاح می کنیم، نقطه صفر آزادراهی ما در شمال کشور است. این کریدور باید تا جنوب و خلیج فارس ادامه پیدا کند و بخشی از آن آزادراه اصفهان-شیراز و کنارگذر شرقی و غربی اصفهان است. با احداث این آزادراه، کریدور آزادراهی شمال-جنوب تکمیل می‌شود.

۱۲۰۰ میلیارد تومان از منابع دولت و سرمایه گذار هزینه شده است
این در حالی است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز در دیدار از این آزادراه گفت: آزادراه اصفهان – شیراز در کریدور شمال به جنوب در مرکز کشور قرار دارد که تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد. خیرالله خادمی ادامه داد: این آزادراه در کریدور شمال به جنوب در مرکز کشور قرار دارد که جمعیت دو استان اصفهان و فارس را به یکدیگر متصل می کند. خادمی با اشاره به اینکه این آزادراه ۱۳۰ کیلومتر مسیر فعلی اصفهان تا شیراز را کوتاه تر می کند، گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۱.۵ درصد است که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی درخصوص یکی از طولانی ترین آزادراه های کشور و اعتبار اختصاص یافته به آن تا این لحظه تصریح کرد: در این پروژه تاکنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان از منابع دولت و سرمایه گذار هزینه شده است که برآورد به روز آن ۳۵۰۰ میلیارد تومان است. برای اتمام عملیات اجرایی این پروژه نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر منابع لازم است تا به بهره برداری برسد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه با اشاره به اینکه این پروژه که به عنوان سازه برتر سال در وزارت راه و شهرسازی شناخته شد، گفت: کل عملیات فنی و اجرایی این پروژه به دست کارگران و مهندسان توانمند ایرانی بوده و تمام مواد مصرفی آن ساخت داخل کشور است. وی افزود: این پروژه می تواند نقش بسزایی در مسیر جاذبه های گردشگری اصفهان و شیراز داشته باشد و به رونق هرچه بیشتر این موضوع در این دو استان کمک کند.
گفتنی است که اولین آزادراه بتنی ایران با شش باند رفت و برگشت به طول ۲۲۰ کیلومتر در حالی زیر عملیات عمرانی است که آزادراه‌ها و اتوبان‌های ایران تاکنون همه به‌صورت آسفالتی بوده‌ است.