یک استخدام و چندین روایت
یک استخدام و چندین روایت
خبر استخدام 3000 طلبه در آموزش و پرورش سروصدای زیادی به راه انداخته‌است و در تمام این مدت هیچ توضیح قابل استنادی از مراجع ذیربط ارائه نشد.

سایه برین روزنامه نگار – از هفته گذشته، خبر استخدام ۳۰۰۰ طلبه در آموزش و پرورش سروصدای زیادی به راه انداخته‌است و در تمام این مدت هیچ توضیح قابل استنادی از مراجع ذیربط ارائه نشد. حتی تعداد افراد استخدام شده از حوزه علمیه در آموزش و پرورش، از رسانه‌ای به رسانه دیگر متغیر بود و در ابتدا خبرگزاری رسمی دولت به نقل از وزیر آموزش و پرورش و بر اساس دیدار او با آیت‌الله نوری همدانی نوشت: «آموزش و پرورش با کمبود ۲۰۰ هزار معلم رو‌به‌رو بود. برای رفع این کمبود امسال در اقدامی کم‌سابقه ۷۰ هزار معلم استخدام شده‌اند. از این تعداد ۵۸۰۰ نفر جهادی‌اند و ۱۳۰۰ نفر معلم قرآن. با همکاری حوزه علمیه ۲۵ هزار نفر طلبه هم با هدف توجه به ابعاد اعتقادی دانش‌آموزان
استخدام شده‌اند.»
چند ساعت بعد سایت رسمی وزارت آموزش و پرورش، تعداد طلبه‌های استخدام شده را ۲۲ هزار نفر نزول داد و جمع آنان را سه هراز نفر عنوان کرد. سپس که خبرگزاری‌ها شروع به انتشار این خبر کردند، هرکدام از این اعداد را که منطقی‌تر می‌دانستند پوشش دادند و مثلا «ایرنا» تا مدت‌ها ۲۵ هزار نفر نوشت اما ایسنا از همان ابتدا ۳ هزار نفر پوشش داد؛ رقمی که بیشتر ورد زبان‌هاست و در فضای مجازی هم عنوان می‌شود همان
۳ هزار نفر است.
حال پس از نزدیک به یک هفته، حجت الاسلام و المسلمین «حمید نیکزاد»، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش توضیحاتی را در این خصوص در گفتگو با ایسنا خاطرنشان کرده‌است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدار اخیر وزیر آموزش و پرورش با آیت‌الله نوری همدانی و تاکید وزیر بر لزوم حضور نیروهای جهادی و طلاب در مدارس و اعلام خبر جذب ۳۰۰۰طلبه به عنوان معلم در مدارس از طریق آزمون استخدامی اخیر وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: «آنچه در رسانه‌ها آمده با واقعیت و آنچه وزیر آموزش و پرورش در دیدار آیت الله العظمی نوری همدانی بیان کردند، متفاوت است.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: «وزیر در گزارش خود بیان کردند که در آزمون‌های استخدامی اخیر ۷۰ هزار نفر جذب شده‌اند که بعد از پذیرش متوجه شدیم ۳۰۰۰ نفر از این افراد، طلبه آشنا به تعلیم و تربیت بوده‌اند.»
نیکزاد تاکید کرد: «لذا برای ما مایه مسرت است که طلاب جوان نیز دغدغه آموزش و پرورش دارند و در آزمون‌های رسمی در شرایط برابر و بدون هیچ گونه امتیاز خاصی شرکت می‌کنند و به کسوت معلمی نایل می‌شوند.»
نیکزاد همچنین در پاسخ به اینکه آیا طلبه‌های خانم نیز در مدارس دخترانه با آموزش و پرورش همکاری دارند، گفت: «طلاب خواهر نیز همچون برادران یا از طریق آزمون جذب شده‌اند و مثل سایر معلمان استخدامی وظایف خود را دنبال می‌کنند و یا از طریق طرح تربیتی «امین» با مدارس همکاری دارند، که در این صورت رابطه استخدامی و دریافت وجهی از آموزش و پرورش ندارند.»
وی  با بیان اینکه امسال یا سال‌های قبل هیچ‌گونه جذب جداگانه و اختصاصی برای طلاب خواهر و برادر در آموزش و پرورش نداشته‌ایم، افزود: «مسیر استخدام طلاب خواهر و برادر نیز همانند سایرین تنها از طریق آزمون‌های سراسری، ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان و قوانین و مقررات دیگر بوده‌است.»
طبق توضیحات نیکزاد، ماجرا از این قرار بوده‌است که پس از مشاهده نتایج آزمون استخدامی، آموزش و پرورش متوجه شده که به طور اتفاقی، سه هزار نفر از قبول‌شدگان آزمون از طلاب هستند و بسیار هم متعجب و مشعوف شده‌اند. چنانچه بر اساس اصل حمل بر صداقت، این گفته را بپذیریم، باز هم معتقدیم نحوه انتشار این خبر شائبه برانگیز است چرا که از همان ابتدا، بیان این مسئله که متوجه شدیم از میان استخدام‌شدگان سه هزار نفر از جامعه طلاب هستند، مسئله سختی نیست.
افراد طلبه و دارای لباس روحانیت، همچون تمام افراد حق دارند که با شرکت در آزمون استخدامی هر ارگانی و داشتن شرایط لازم آن سازمان یا ارگان مشغول به کار شوند. آنچه در این مسئله توجه‌ها را به خود جلب کرده‌است، شائبه اختصاص سهمیه‌ای به حوزه‌های علمیه برای استخدام در آموزش و پرورش است که اگر چنین باشد، دلیل اتخاذ چنین تصمیمی مشخص نیست. به نظر می‌رسد جامعه انتظار شنیدن خبر اختصاص سهمیه به نهادهایی چون دانشگاه‌های مختلف کشور یا مثلا بنیاد ملی نخبگان برای استخدام در وزارت آموزش و پرورش را داشته باشد تا حوزه علمیه؛ اگر چنین امتیازی در اختیار حوزه‌ها نیست، که امروز نیکزاد مطرح می‌کند که نیست، باید اعتراف کرد که خبر اولیه منتشر شده در خبرگزاری دولت کمی ابهام‌زاست. چرا که با اعتقاد به اصلی که ابتدای شروع این متن بر آن تاکید کردیم و آن هم قائل بودن حق برابر برای جامعه روحانیت جهت استخدام در آموزش و پرورش است، اگر قرار باشد تعداد افراد استخدام شده را به جامعه اطلاع دهیم نباید آنان را از سایر افراد جدا بدانیم که اگر جدا بدانیم، کاملا مشخص است که این افراد از کانال دیگری وارد شاکله آموزش و پرورش شده‌اند.
اطلاعاتی که تا اینجا در اختیار داریم، در خصوص تعداد طلاب، از ۳ هزار نفر تا ۲۵ هزار نفر متغیر است و دلیل استخدام آنان نیز یکبار توجه به ابعاد اعتقادی دانش‌آموزان مطرح شده و امروز یک امر کاملا اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی عنوان می‌شود و با این اوصاف، احتمالا باید منتظر برداشت‌ها و توضیحات دیگری نیز در این باره باشیم.