هومن حکیمی/ دبیر گروه فرهنگی- ۱ «جک نیکلسون» را آوردهاند به یک آسایشگاه روانی که مثلا درمان بشود! او دیوانه نیست اما حتما دیوانه است که میخواهد سعی کند ساختاری غلط را برنتابد و معمار ترمیمش شود. نمیشود؟ میشود؟ پایان فیلم جواب تقریبا واضحی دارد… . ۲ یک جایی باید ساختار غلط را […]
هومن حکیمی/
دبیر گروه فرهنگی-
۱
«جک نیکلسون» را آوردهاند به یک آسایشگاه روانی که مثلا درمان بشود! او دیوانه نیست اما حتما دیوانه است که میخواهد سعی کند ساختاری غلط را برنتابد و معمار ترمیمش شود.
نمیشود؟ میشود؟ پایان فیلم جواب تقریبا واضحی دارد… .
۲
یک جایی باید ساختار غلط را درست کرد. درست کردنش البته راهها و روشهایی دارد. نمیشود دست روی دست گذاشت و هیچ کاری نکرد اما نمیشود هم که با هر روشی دست به تغییر زد… .
۳
تکلیفمان با انتخابات اسفند ۱۳۹۸ چیست؟ میخواهیم همینجوری غر بزنیم و ادعا کنیم مشارکت نمیکنیم؟ میخواهیم شرکت کنیم و مثل خیلی وقتها الابختکی رأی بدهیم که شناسنامهمان مهری بخورد و خلاص؟
میخواهیم هر کسی نفع شخصی بیشتری برایمان داشت رآیمان را به او تقدیم کنیم؟ میخواهیم فکر و تحقیق کنیم که چه کسی یا کسانی بیشتر از اینکه حرف بزنند عمل میکنند و دغدغه بهبود اوضاع را دارند؟ خب برای هر کدام از این موارد چقدر وقت میگذاریم؟ هر کدام از این موارد را هم براساس چه اندیشهای انتخاب میکنیم؟… .
۴
جک نیکلسون در فیلم «پرواز بر آشیانه فاخته»، آدم آنارشیستیست. برای این آنارشیسمی هم که دارد منطق و توجیه درستی توی فیلمنامه تعبیه شده است. همین منطق و توجیه درست باعث شده که تماشاگر با او همذاتپنداری کند و حتی دوستش داشته باشد. یعنی میخواهم بگویم آدم اگر بخواهد آنارشیست هم باشد، جوری رفتار کند که دوستداشتنی باشد…
۵
تکلیفشان با انتخابات مجلس ۱۳۹۸ چیست؟ منظورم نامزدهای انتخابات است. میخواهند شرکت کنند که اسمی برای خودشان دست و پا کنند؟ میخواهند رآیی بیاورند که باعث شود بعدا مدیرکلی چیزی بشوند؟ میخواهند وارد مجلس بشوند که آرزویشان برآورده شود؟ میخواهند دوباره وارد مجلس بشوند که کارهای نیمهتمام را تمام کنند؟
برای هر کدام از این موارد فکر کردهاند و برایش دلیل دارند؟ دلیل انجام یک کاری گاهی مهمتر از انجام آن کار است… .
۶
سرخپوستان در آمریکا همیشه مورد ظلم قرار گرفتهاند؛ در هالیوود هم، پس «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» هم یک گام کوچک اما موثر برای تطهیر این موضوع و دغدغه تاریخی و فرهنگیست. یک گام کوچک و موثر که تاثیرش در گذر زمان گم نمیشود و نتیجهبخش خواهد بود، حتی اگر در موعد نتیجهاش، نه «جک نیکلسون» زنده باشد و نه «میلوش فورمن».
ما امروز کارهایی را انجام میدهیم و رفتارهایی را مرتکب میشویم که ثمرهاش شاید قرنها بعد نمایان بشود؛ بیزحمت موقع انتخابتان به این هم فکر کنید… .
۷
اسم این فیلم را در ایران به «دیوانه از قفس پرید» ترجمه کردهاند که به نظرم کار بیموردیست. بعضی اسمها، بعضی چیزها نیازی به ترجمه ندارند. مثلا نامزدهایی که دلشان مجلس میخواهد اما نگاهشان دور از امروز ماست، نباید با برچسب و ترجمه دیگری به میدان بیایند.
دیوانهها درست است که همیشه سعی دارند از قفس بیرون بزنند اما به شرطی که واقعا دیوانه باشند!
۸
ما اسفند ۱۳۹۸ قرار است بر فراز آشیانه فاخته پرواز کنیم؛ با هر رویکردی. در این پرواز اما حتما برایمان توسط کلاغهای سیاه پیامهای منفی هم خواهند فرستاد؛ بین کبوترها و عقابها و پرستوها و… .
اینچه ربطی به این متن و این فیلم و این انتخابات دارد؟ واقعا الان دارید این سوال را از من میپرسید؟ خب مجبورم پیشنهاد کنم بهتان که متن را از اول و دوباره بخوانید و البته به اطرافتان با دقت بیشتری نگاه کنید.
۹
سرخپوست آخر فیلم رها میشود؛ جک نیکلسون را در ظاهر با خودش نمیبرد اما میبرد. سرخپوست دیوانه است؟ جک نیکلسون دیوانه است؟ دیوانه نیستند؟ پایان «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» جوابی قطعی میدهد به این سوالها. اگر همچنان شک دارید پس باید دوباره این فیلم را هم تماشا کنید!