یک لاتاری ملی ‌تمام عیار
یک لاتاری ملی ‌تمام عیار

جمله ـ گروه اقتصاد: روزنامه جمله همزمان با اعلام خبر عرضه خودرو در بورس کالا و تلاش دولت برای قرعه کشی با اعلام سیاست های عجیب و غریبی که قرار است فرزند آوری را به معاملات خودرو گره بزند در گزارشی این رویه را یک شرط بندی بزرگ خوانده بود و ضمن انتقاد از این […]

جمله ـ گروه اقتصاد: روزنامه جمله همزمان با اعلام خبر عرضه خودرو در بورس کالا و تلاش دولت برای قرعه کشی با اعلام سیاست های عجیب و غریبی که قرار است فرزند آوری را به معاملات خودرو گره بزند در گزارشی این رویه را یک شرط بندی بزرگ خوانده بود و ضمن انتقاد از این روند پیشنهاداتی را برای حل بلندمدت معضل گرانی خودرو مطرح نمود. از آغاز این طرح رسانه های فراوانی به این مسئله پرداخته و عمده آنها نیز دیدگاهی انتقادی داشتند به طوریکه خبر احتمال تعلیق این تصمیم منتشر شد اما وزارت اقتصاد و صمت که مرغشان همیشه یک پا دارد زیر بار نرفتند و اصرار کردند که این روند باید ادامه پیدا کند. حتی امید قالیباف مدیرکل روابط عمومی وزارت اقتصاد نیز که سابقا در قواره کارشناس منتقد صداوسیما فعالیت می کرد،حالا خودش به بزرگترین حامی سیاست های رانتی بدل شده و آبرویی که از طریق فعالیت منتقدانه اش برای خود جمع کرده بود در کمتر از یکسال کاملا بر باد داد تا نشان دهد قدرت میز مدیریت چقدر است.
حالا و با آغاز رسمی این طرح صدای رییس سازمان بورس به شکل واضحی درآمده و این قرعه‌کشی خودرویی را به درستی یک لاتاری ملی خوانده است.
به گزارش جمله مجید عشقی با اشاره به فرایند قرعه‌کشی خودرو گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت نامی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو ثبت نام کردند. طبق محاسبات از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمی‌توانستند شرکت کنند. از ۱۲ میلیون نفر باقی مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است. در یک بخت آزمایی میخواهیم خودرو بفروشیم، یک توزیع رانت بی هدف. این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد. اینکه ۱۰ میلیون نفر را درگیر لاتاری می کنیم و کلا ۲۰ هزار خودرو دست مردم می دهیم.
رئیس سازمان بورس با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: این روند زیاندهی باعث شده است که هیچکدام از اصلاحاتی که لازم به نتیجه نرسد. در سیک سال گذشته بحث‌های زیادی درمورد واگذاری این خودروسازها مطرح شده است. قیمت گذاری باعث شده است زیان انباشته این شرکت‌ها عدد عجیبی شود. انگار میخواهیم بگوییم آقای سرمایه گذار اگر جرات داری این شرکت را بخر! درحالی که شرکت را آتش زدمی میگوییم بخر. مشخص است کسی جرات نمی کند با این ساختار مالی این ریسک را بکند و در این صنعت سرمایه گذاری کند. عشقی ادامه داد: این سیاست‌ها باید باهم اتخاذ شوند و برنامه‌ای وجود داشته باشد تا فرایند قیمت گذاری دستوری، ساختار مالی و واگذاری اصلاح شود. در سازمان بورس یکی از برنامه‌ها که با همکاری صمت و خودروسازها و سازمان خصوصی سازی انجام شد، بحث ورود خودرو به بورس و فروش خودرو در بورس است.
نکته جالب توجه این است که وزیر اقتصاد هم در این جلسه حضور داشته و سخنرانی کرده و مثل همیشه از آمال و آرزوهای نوشته شده در کتاب های اقتصاد سخن گفته اما هیچ حرفی نزده که اگر دولت لالایی بلد است چرا خوابش نمی برد.