۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح در حال ساخت است
۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح در حال ساخت است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح در حال ساخت است و امیدواریم با سرعت گرفتن ساخت مسکن، بتوانیم به ظرفیت ساخت ۴۰۰ هزار واحد برسیم. به گزارش روزنامه جمله به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۳۵۷ واحد مسکونی با مشارکت […]

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح در حال ساخت است و امیدواریم با سرعت گرفتن ساخت مسکن، بتوانیم به ظرفیت ساخت ۴۰۰ هزار واحد برسیم.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۳۵۷ واحد مسکونی با مشارکت بنیاد تعاون ارتش و وزارت راه و شهرسازی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در محل بنیاد تعاون ارتش به صورت ویدئو کنفرانسی در ۵ شهر کشور برگزار شد.
رستم قاسمی در این مراسم ضمن قدردانی از تمامی کسانی که پروژه یادشده را به مرحله شروع عملیات اجرایی رسانده‌اند گفت: در حال حاضر ۱۰۴ هزار واحد در کل نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی در حال ساخت است و امیدواریم با سرعت گرفتن ساخت مسکن، بتوانیم به ظرفیت ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشورمان برسیم.

é ساخت ۲۰ شهر و شهرک جدید در کشور
وی در ادامه عنوان کرد: ما ۲۰ شهر جدید در کشور داریم و ساخت ۲۰ شهر و شهرک جدید هم مصوب شده است که ساخت آنها می‌تواند بخش زیادی از مشکلات حوزه مسکن ما را حل کند. در شهرهایی که زمین داریم و اتفاقاً تعدادشان هم کم نیست، ما تسهیلات به متقاضیان می‌دهیم و آنها می‌توانند برای خودشان خانه‌های ۲۰۰ متری و به صورت ویلایی (یک طبقه یا دو طبقه) بسازند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما یقین داریم که می‌توانیم ظرف ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی بسازیم اضافه کرد: با پتانسیل و توان خوبی که در معاون جدید مسکن و ساختمان وزارت راه وجود دارد، این امر شدنی است و محقق می‌شود. قاسمی که در حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش صحبت می‌کرد گفت: بعضی از زمین‌های ارتش زمین‌های گران‌قیمتی است و می‌توانید با استفاده از مولدسازی، از پول آن برای استفاده کارکنان ارتش استفاده کنید. ما هم در جاهایی که زمین داریم، آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم و هیچ‌گونه محدودیتی هم در این رابطه نداریم؛ زمین‌های ما مجانی است. بعضی جاها هم که زمین نداریم، از ارتش انتظار داریم که واحدهای مسکونی را در زمین‌های خودش بسازد.
وی با بیان اینکه موارد خوبی در شورای عالی مسکن از تصویب گذشته و دست این وزارتخانه برای کمک به خانه‌دار شدن کادر نیروهای مسلح کشور باز است ابراز امیدواری کرد تا ۴ سال آینده کسی نباشد در نیروهای مسلح که مسکن نداشته باشد و گفت: تنها انتظار ما از شما این است که به ساخت واحدها، سرعت بدهید.

é اقدامات رستم قاسمی در بخش مسکن، جهادی و الهی است
همچنین در این مراسم امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: به عنوان یک فرد ناظر که از بیرون به وظایف و فعالیت‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی نگاه می‌کنم باید اعتراف کنم اقداماتی که وزیر راه و شهرسازی سرلوحه کار خودش قرار داده، اقداماتی جهادی و الهی است و البته از وزیری جهادی و ولایی و ایثارگر، جز این هم انتظاری نیست. وی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب برای رسیدگی به وضعیت معیشت کارکنان نیروهای مسلح و نزاجا افزود: ما تلاش کرده‌ایم گام‌هایی برای خانه‌دار کردن کارکنان نیروهای مسلح برداریم. در حال حاضر برای تأمین منابع مالی ساخت ۲۳ هزار خانه سازمانی برای کارکنان، از تهاتر استفاده می‌کنیم و با همتی که شکل گرفته است، در همین مدت بتوانیم کارکنان نیروی زمینی ارتش را صاحب خانه کنیم.

é برای نظامی‌ها در پرند خانه می‌سازیم
همچنین علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هم در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت این ۲۳۵۷ واحد مسکونی، با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: به حول و قوه الهی عملیات اجرایی ۱۶۰۷ واحد مسکونی در شهرهای جدید بهارستان (در اصفهان)، صدرا (در فارس) و مهاجران (در استان مرکزی) آغاز خواهد شد.
وی همچنین از حصول توافق با ارتش برای واگذاری ۴۴۵ هکتار اراضی در پرند برای ساخت بالغ بر ۲۱۰۰ واحد مسکونی در فاز نخست این اراضی در پرند خبر داد و ابراز امیدواری کرد به‌زودی کلنگ شروع عملیات اجرایی این پروژه‌ها نیز به زمین زده شود. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین با تاکید بر اهمیت استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، از فرمانده نیروی زمینی ارتش خواست تا در ساخت واحدهای یادشده برای کارکنان ارتش از صنعتی‌سازی استفاده شود که مورد استقبال سرتیپ حیدری قرار گرفت.

é بانک سپه به ساخت مسکن نیروهای مسلح وام بدهد
هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه تمامی امکانات لازم در این وزارتخانه برای حل معضل مسکن در کشور بسیج شده است، از مسئولان عالی‌رتبه در نیروهای مسلح خواست تا نسبت به استفاده از ظرفیت بانک سپه (بانک عامل نیروهای مسلح) برای استفاده از تسهیلات جهت ساخت واحدهای مسکونی کارکنان ارتش استفاده شود.
در این مراسم همچنین رئیس بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به‌جز ۶۴ هزار واحد مسکونی در حال ساخت برای کارکنان نیروهای مسلح، ۱۰۰ هزار واحد دیگر هم آماده توافق است، گفت: تاکنون ساخت نیمی از سهم واحدهای طرح نهضت ملی مسکن برای نیروهای مسلح را ارتش تقبل کرده و در حال ساخت آنهاست.
در پایان این مراسم، ضمن امضای تفاهم‌نامه میان رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، عملیات اجرایی ساخت ۲۳۵۷ واحد مسکونی با مشارکت بنیاد تعاون ارتش و وزارت راه و شهرسازی به صورت ویدئو کنفرانسی در شهرهای یادشده برگزار شد.

 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:
سهم شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بافت‌های فرسوده بسیار پایین است

آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲ عامل اصلی مانع احیای بافت‌های فرسوده است گفت: سهم شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بافت‌های فرسوده بسیار پایین و در حد صفر است.
محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران معتقد است اگر می خواهیم روند نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده سرعت بگیرد باید ارتباط خود با مالکان را چهره به چهره کنیم و زمان ساخت را به قدری کاهش دهیم تا مالکان و ذینفعان مطمئن شوند که در عرض ۶ ماه می‌توانند جا به‌جا شوند.
وی با انتقاد از حضور شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های نو در محدوده بافت‌های فرسوده می‌گوید: اگر بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان را وارد عرصه احیای بافت‌های فرسوده کنیم می‌توانیم به خوبی با نوسازی ۲.۷ میلیون واحد مسکونی ظرفیت ساخت بیش از ۷.۵ میلیون واحد مسکونی را مهیا کنیم.
آئینی با اشاره به اینکه در دنیا از نوسازی شهری به عنوان یک صنعت یاد می‌شود و شاید در کشور کمتر به آن پرداخته‌ایم و ظرفیت‌های این صنعت کمتر بیان شده است گفت: در محدوده بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده تاریخی در حال حاضر متاسفانه ۱۶۶ هزار هکتار محدوده مصوب داریم که یک چهارم سطح شهرها می‌شود و یک سوم جمعیت شهری کشور در این محدوده‌ها ساکن هستند.
وی افزود: ما با بیش از ۲.۷ میلیون بنای ناپایدار مواجه هستیم که نه سازه فلزی و نه سازه بتنی دارند. اگر زلزله‌ای مثل بم رخ دهد در یک روز ۳۵ هزار جمعیت از هموطنان را از دست می دهیم. متاسفانه در این بناها حدود ۱۰ میلیون جمعیت به طور مستقیم زندگی می‌کنند و یا در معرض خطر شدید هستند. آنچه که اتفاق می‌افتد و در حوزه فناوری موضوع مصرف انرژی مطرح است در این محدوده‌ها بیش از ۳۰ درصد پرت انرژی داریم بنابراین در ساختمان‌های قدیمی این موضوع می‌تواند با نوسازی صرفه جویی ایجاد شود.
آئینی تاکید کرد: اگر این ۲.۷ میلیون واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده نوسازی شود ظرفیت ساخت بیش از ۷.۵ میلیون واحد مسکونی را دارد. سوال این است چه صنعتی می تواند بزرگ تر از این صنعت برای ما سود داشته باشد؟
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه به جز اینکه ما بخواهیم زمینی را به شهرها الحاق کنیم و یا خدمات تامین کنیم و مزیت‌های زیادی این صنعت و این اقدام می‌تواند داشته باشد خاطر نشان کرد: موضوعی که باید توجه ویژه‌ای شود این است که در محدوده بافت‌های فرسوده شهری می‌توان مسکن در استطاعت را با نیازها و متراژهای متفاوت طراحی کرد. یعنی در این بافت‌ها امکان طراحی به خوبی وجود دارد. آنچه که تاکنون رخ داده است ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار تخریب شده و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد مسکونی ایجاد شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر چون حمایت جدی برای این موضوع صورت نگرفته است و اگر چه در دولت سیزدهم برای اولین بار اعتباری از محل تسهیلات اشتغالزایی ۲۶۰۰ میلیارد تومان داده شد و بانک مسکن هم کمک کرد به همین میزان اضافه کرد و بیش از ۳۰ هزار مورد به بانک معرفی شد. پس این ظرفیت وجود دارد و می تواند این اتفاق شکل بگیرد. وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم تغییری در زمان و تحول ایجاد کنیم باید سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی احداث کنیم و الان ۶۵ هزار واحد در دست ساخت است. پس این نیازمند یک عزم ملی برای کار است. منتهی چیزی که می تواند به این موضوع کمک کند همین موضوعات استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های نوین است که می‌تواند به این موضوع کمک کند. وی در پاسخ به این پرسش که چه موانعی برای احیای بافت‌های فرسوده است گفت: ما برای این صنعت با دو مانع اصلی مواجه هستیم که مانع اول همراه سازی مالکان و ساکنان بافت‌های فرسوده است. کسانی که در همین پلاک‌ها و بافت‌های فرسوده و ناپایدار ساکن هستند و در معرض خطر هستند. این افراد در بیش از ۵ هزار محله و بیش از ۲۰۰ هزار کوچه زندگی می‌کنند و با این روش‌های معمول نمی‌توان ارتباط برقرار کرد و حتما باید و لازم است که چهره به چهره با آنها ارتباط برقرار و متقاعد کرد که الان شرایط زندگی در این محله‌ها مناسب نیست.
آئینی ادامه داد: پس با این شیوه‌های معمول احیای بافت فرسوده انجام نمی‌شود و برای این کار نیازمند استارتاپ‌های ویژه‌ای هستیم تا بتوانند اطلاعات لازم را فراهم کنند. تقاضای ما از این صنعت این است که شرایط را تسهیل کند تا به راحتی بتوانیم وارد منازل مردم و داخل این ۲.۷ میلیون واحد مسکونی برویم. شرکت‌های مختلف تاسیس شوند تا کار را پیش ببرند. ما نیازمند این فناوری هستیم.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: موضوع دوم و چالش دوم در احیای بافت فرسوده بحث ساخت است. در کنار اقدامات تشویقی که الان تدارک دیده شده است هم در حوزه مالی و شهرسازی است ما انتظار تحقق داریم و این زمانی شکل می‌گیرد که صنعت به کمک این اقدام بیاید. در حوزه ساخت انتظار داریم سازنده‌ها علاوه بر حمایت شهرسازانه در زمینه تامین مصالح نهایت همکاری را داشته باشند. وی افزود: سازنده‌ها در شهرستان‌ها اعلام می کنند که اگر آهن و سیمان را به صورت ویژه در بافت‌های فرسوده برای ما فراهم کنید شاید به تسهیلات بانکی نیاز نباشد. آنچه که بسیار مهم است این است که سهم شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بافت‌های فرسوده بسیار پایین و در حد صفر است.
وی خاطر نشان کرد: امید است که شرکت های دانش بنیان به کمک بازسازی و احیای بافت‌های فرسوده بشتابند و با توجه به هندسه خاص در این بافت‌ها که پلاک‌ها در اندازه‌های مختلف داریم اگر فناوری بتواند دوره ساخت را در بافت‌های فرسوده از ۱۸ ماه تا ۲۴ ماه معمول به ۶ ماه منتقل کند ما به سرعت می توانیم احیای بافت‌های فرسوده را عملیاتی کنیم و مردم بتوانند و بدانند که در ۶ ماه واحد مسکونی آنها نوسازی می شود و جا به جا می‌شوند می توان قدم‌های مثبتی برداشت.

 

خرید و فروش امتیازات طرح‌های مسکن ملی غیرقانونی است

é استان بوشهر
é مریم کرم پورنیا

معاون مسکن و ساختمان راه‌ و شهرسازی بوشهر گفت: خرید و فروش امتیازات طرح‌های مسکن ملی غیرقانونی است و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود.
سید علی حسینی گفت: خرید و فروش امتیازات طرح‌های مسکن ملی غیرقانونی است و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود. معاون مسکن و ساختمان راه‌ و شهرسازی بوشهر ادامه داد: در این روزها خبرهایی از خرید و فروش امتیاز مسکن ملی و نهضت ملی مسکن در فضای مجازی دیده شده است به طوری که برخی دلالان با شناسایی افرادی که توانایی فراهم کردن آورده اولیه را ندارند اقدام به خرید امتیاز آن‌ها می‌کنند. وی افزود: هر گونه خرید و فروش امتیازات مسکن غیرقانونی است و کسانی که به بهانه‌های واهی این امتیارات را خریداری می‌کنند در آینده دچار مشکل می‌شوند و پرونده حقوقی و کیفری برایشان تشکیل می‌شود.
حسینی از مردم درخواست کرد اطلاعات درست در زمینه طرح‌های ساخت مسکن را از اداره‌کل راه و شهرسازی استان جویا شوند و فریب فضای مجازی و دلالان را نخورند.

 

 

 

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خبر داد؛
بازنگری در طرح هادی ۴ هزار و ۲۰۰ روستا
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: بازنگری طرح هادی چهار هزار و ۲۰۰ روستا در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.
محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: سال گذشته بازنگری طرح هادی چهار هزار و ۴۰۰ روستا در کشور به پایان رسیده است.
وی گفت: برای بازنگری طرح هادی در چهار هزار و ۲۰۰ روستا نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته اختصاص داده شد. وی سهم استان آذربایجان شرقی را از این اعتبار ۲۵۰ میلیارد عنوان کرد و گفت: در سال جاری شاهد افزایش میزان اعتبارات نسبت به سال گذشته خواهیم بود. وی از حمایت دولت برای مقاوم سازی در روستاهای کشور خبر داد و افزود: هر شهرستان می‌تواند فراخور فعالیت و تلاش خود نسبت به جذب اعتبارات مقاوم سازی و بالا بردن سهم خود از این اعتبارات تلاش کند.

قائم مقام وزیر در نهضت ملی مسکن خبرداد:
اعلام نتیجه آزمون ورود به حرفه مهندسی در آبان ماه
معاون مسکن و ساختمان در جریان بازدید از محل برگزاری آزمون‌ ورود به حرفه مهندسی از بررسی امکان برگزاری این آزمون‌ تا پایان سال جاری خبرداد.
هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان و قائم مقام وزیر در نهضت ملی مسکن صبح امروز ۱۸ شهریور ماه در جریان بازدید از محل برگزاری آزمون‌ ورود به حرفه مهندسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه آزمون‌ ورود به حرفه مهندسی بدون هیچ مشکلی برگزار شد، بیان کرد: این آزمون ها در هفت رشته در مدت سه روز در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ شهریور به طور همزمان و هماهنگ در سراسر کشور در ۸۷ شهر و ۱۴۷ حوزه امتحانی برگزار شد.
عباسی اصل گفت: در این دوره از آزمون‌ها در حدود ۲۸۰هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد قریب به ۵۰ درصد در آزمون ها شرکت کردند .۸۰ درصد شرکت کنندگان در آزمون ها را آقایان و ۲۰ درصد را بانوان تشکیل دادند.
وی استان تهران را با مشارکت ۴۶ هزار و ۹۴۰ نفر دارای بیشترین داوطلب و استان بوشهر را با ۲ هزار و ۲۱۰ نفر دارای کمترین تعداد داوطلبان اعلام کرد.
معاون مسکن و ساختمان در مورد روند برگزاری آزمون ها و تعداد دفعات آن در سال تصریح کرد: با برگزاری تعداد بیشتر آزمون‌ها در سال موافق هستم و بررسی خواهیم کرد،اگر شرایط مساعد بود تا پایان سال احتمالا در بهمن یا دی ماه آزمونی برگزار شود.
عباسی اصل در پایان خاطر نشان کرد: نتیجه آزمون ورود به حرفه مهندسان در آبان ماه اعلام خواهد شد.
شایان ذکر است؛ مجموعه آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی امسال در هفت رشته در صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا، کاردان های فنی ساختمان در شش رشته کاردانی، تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی، صلاحیت کارشناس ماده ۲۷ در هفت رشته مهندسی و دو آزمون فوق تخصصی «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی» برگزار شد.

سرپرست شرکت عمران شهر جدید سهند خبرداد؛
افتتاح ۱۹پروژه عمرانی در شهرجدید سهند با اعتبار ۱۷۸۰ میلیارد ریال
سرپرست شرکت عمران شهر جدید سهند از افتتاح ۱۹ پروژه عمرانی در شهر جدید سهند با اعتبار ۱۷۸۰ میلیارد ریالی خبرداد.
غلامرضا اقبالی در مراسم افتتاح ۲۰ پروژه و آغاز عملیات اجرایی دو پروژه با اعتباری نزدیک به ۱,۷۸۰ میلیارد ریال اظهار داشت: این پروژه‌ها ثمره فعالیت‌های ۱۰۰ روزه شرکت عمران شهر جدید سهند هستند که از سال ۹۸ با پیشرفت‌های حتی ۵۰ درصدی بر زمین مانده بودند. وی ادامه داد: این پروژه‌ها در حالی به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند که افتتاح برخی از آنها با توجه به سرعت پیشرفت برای بهره‌برداری در دهه فجر برنامه‌ریزی شده بودند.
سرپرست شرکت عمران شهر جدید سهند گفت: هر چند وعده افتتاح ۲۰ پروژه را داده بودیم اما با توجه به اهمیت عدم افتتاح پروژه‌های ناقص امروز ۱۹ پروژه به بهره‌برداری می‌رسند چون پروژه زمین چمن ورزشگاه کریم باقری در فاز چهار در آخرین دقایق به دلیل کم‌کاری پیمانکار آماده نشد و مقرر است در هفته دفاع مقدس به صورت کامل بهره‌برداری و تقدیم مردم شهر جدید سهند شود. بهره‌برداری شبکه توزیع بازچرخانی آب از مخازن هشت بهشت به شهر جدید سهند با ۴۰ میلیارد تومان، انتقال آب تصفیه‌خانه سهند با ۲۵ میلیارد تومان، افتتاح ساختمان اورژانس اجتماعی با ۱۱.۴ میلیارد تومان، تأمین روشنایی چهار کیلومتر از اتوبان تبریز – سهند با هشت میلیارد تومان، آماده سازی خیابان‌های فاز چهار با هشت میلیارد تومان، نصب علائم راهنمایی و رفع نواقص آسفالت سطح شهر هفت میلیارد تومان، ساخت یک باب مدرسه دخترانه، زمین چمن مصنوعی خطیبی با ۹۵۰ میلیون و زمین ورزشی کریم باقری با ۴۱۰ میلیون تومان و کتابخانه شهید محمودرضا بیضایی با ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار از جمله پروژه‌های شهر جدید سهند بودند که همزمان با آغاز به کار سایت همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر جدید سهند به بهره‌برداری رسیدند.