زهرا ایرانشاهی تقدیر از نقش آفرینی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه آزادراه غدیر ساخت آزادراه های کشور ماحصل همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل و چندین شرکت در زمینه تامین خاک و آسفالت و قطعات موردنیاز است که اگر هرکدام از حلقه های این زنجیر به هر دلیل […]
زهرا ایرانشاهی
تقدیر از نقش آفرینی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه آزادراه غدیر
ساخت آزادراه های کشور ماحصل همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل و چندین شرکت در زمینه تامین خاک و آسفالت و قطعات موردنیاز است که اگر هرکدام از حلقه های این زنجیر به هر دلیل به کندی حرکت کنند، کل پروژه با تاخیر عملیاتی مواجه می شود.
در همین زمینه اخیرا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در نامهای از نقش آفرینی و اقدامات اثرگذار شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه احداث آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و البرز ( غدیر) قدردانی کرده است.
در متن نامه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خطاب به کیانپور، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آمده است:
خیرالله خادمی گفت: بدینوسیله از خدمات شایسته آن شرکت طی دوران احداث آزاد راه مذکور قدردانی بعمل میآید، امید است در سایه خداوند متعال در عرصه سازندگی کشور بخصوص موضوعات مربوط به کنترل تضمین کیفیت جادههای احداثی که به عنوان مهمترین بخش زیر بناهای حمل و نقل کشور میباشد همواره موفق و موید باشید.
این در حالی است که از روزهای نخست دولت دوازدهم تا به حال در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راه در دست اجرا است اما حجم اعتبار سالیانه شش هزار میلیارد تومان است که طبق وعده قرار است در همین یکی دو سال حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح شود و با وجود بودجه نه چندان مناسب در حال حاضر همه پروژههای آزادراهی هم فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه ها کار میکنند. وزیر راه و شهرسازی کشورمان در همین ارتباط وعده داده بود که تا پایان دولت دوازدهم، میتوانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم.
این در حالی است که یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور در دست ساخت است، که اتمام هشت به طول ۶۵۱ کیلومتر در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. همچنین بهرهبرداری از یک هزار و ۸۷۰ کیلومتر از این طرحها تا پایان فصل تابستان سال آینده در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در کشور در حال ساخت است.
حال با این سطح بودجه و به رغم وجود مشکلات اقتصادی در سایه تحریم های ظالمانه و شرایط جنگ اقتصادی، از ظرفیت تهاتر، سرمایهگذاری بخش خصوصی و… استفاده خواهد شد تا راندمان کار افزایش یابد. گفتنی است که طول بزرگراههای کشور نیز در حال حاضر حدود ۱٨ هزار کیلومتر است و در بخش بزرگراهی نیز در حال حاضر هفت هزار و ٨۰۰ کیلومتر راه در حال ساخت است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل پیش از این، در اینباره گفته است که در بخش آزادراهی نیز اقدامات بسیار بزرگ انجام شده و تاکنون یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی آنان بالای ۵۰ درصد است همچنین شرایط برای اقدامات بزرگراهی در سال آینده وجود دارد.
خادمی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم دولت به این پروژه ها اختصاص یافته است، گفت: ۶۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال ۹۸ در دست اقدام داریم که امیدواریم به بهرهبرداری برسد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی امسال ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه نوسازی شده و البته همچنان حرکت آزاد راه سازی ادامه دارد. وی با بیان اینکه دو هزار و ۲۲۱ کیلومتر قرارداد سرمایهگذاری در دست داریم، بیان کرد: ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجرا است و سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از پروژه های بزرگراهی تکمیل و به شبکه های بزرگراهی تحویل می شود.
آخرین پروژه قابل افتتاح احداث بهسازی و روکش آسفالت راههای روستایی در قالب طرح ابرار به همت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به طول ۲۴۰ کیلومتر به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است که تا پایان سال گذشته بالغ بر ۲هزار کیلومتر از آن به بهرهبرداری رسید. خوشبختانه تکمیل و احداث راههای روستایی در کشور به یک نهضت راهسازی تبدیل شده است و در ماه گذشته هم شاهد افتتاح ۲۴۰ کیلومتر شامل ۱۲۰ کیلومتر روکش و ۱۲۰ کیلومتر احداث راههای روستایی بودیم.
این در حالی است که قانونی با توجه به تبصره ۶ قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری وجود دارد که می گوید از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور در مسیرهای پرتردد و کریدورهای اصلی کشور می توان بزرگراهها به آزادراه تبدیل کرد.
پیش از این، خادمی در این ارتباط نیز عنوان کرده است: رعایت بالاترین مشخصات فنی و استانداردهای ایمنی از مزایای اصلی این طرح است و برخی بزرگراههای کشور دارای مشخصات فنی و هندسی مناسبی نیستند و دسترسیهای همسطح متعدد در آنها ایمنی را کاهش داده است. بنابراین با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیک ایران ارتقای شبکه آزادراهی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
او این قانون را برای سرمایهگذاران نیز سودمند عنوان کرد و افزود: هزینههای پایین ارتقاء بزرگراه به آزادراه و بهرهبرداری سریع آن نسبت به احداث آزادراه جدید برای سرمایهگذاران نیز جذابیت ایجاد کرده است که دارای توجیه اقتصادی مطلوبی است.
این در حالی است که در طراحی تبدیل بزرگراه به آزادراه تسهیل ترددهای محلی موجود نیز در نظر گرفته میشود و طول این طرحها بطور کلی در کشور ۳۳۰ کیلومتر است و اردکان- یزد- مهریز- انار، قم- سلفچگان، بخشهایی از مسیر ساوه- بویین زهرا و بندرعباس- ایسین نمونهای از این بزرگراهها محسوب میشوند که در حال تبدیل شدن به آزادراه هستند.
در حال حاضر تعداد کل طرحهای آزادراهی کشور برابر با ۲۰ پروژه به طول هزار و ۶۷۰ کیلومتر است. ارزش این طرحها به مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است که در اکثر آنها بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سرمایه مورد نیاز طرح در تعهد سرمایهگذار است و برای مابقی آزادراهها نیز فراخوان شناسایی سرمایهگذار داده شده است. در حال حاضر ۲۳۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که با ساخت ساخت ۱۱۰۰ کیلومتر آزادراه جدید، معادل ۵۰ درصد به مسافت آزادراههای فعلی اضافه میشود.