۱ هزار و ۲۶۷ مدرسه مناسب‌سازی می‌شود
۱ هزار و ۲۶۷ مدرسه مناسب‌سازی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در ارتباط با مناسب‌سازی فضا، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، مناسب‌سازی ۱ هزار و ۲۶۷ مدرسه را جزء ماموریت‌های خود در سال گذشته و امسال در نظر گرفت تا شاخص‌های مناسب‌سازی در ساخت مدارس لحاظ شود. مجید هداوندی در نوزدهمین جلسه ستاد هماهنگی […]

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در ارتباط با مناسب‌سازی فضا، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، مناسب‌سازی ۱ هزار و ۲۶۷ مدرسه را جزء ماموریت‌های خود در سال گذشته و امسال در نظر گرفت تا شاخص‌های مناسب‌سازی در ساخت مدارس لحاظ شود.
مجید هداوندی در نوزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور افزود: ۱۳ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور به ۴۴ سالن افزایش یافت و ایجاد ۱۴۱ سالن ۲۲۰ مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی از دیگر اقدامات مناسب‌سازی آموزش و پرورش به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: برای اینکه استان‌ها بدانند چه مناسب‌سازی‌هایی را باید در مدارس انجام دهند و دانش‌آموزان بتوانند در مدارس عادی حضور پیدا کنند، ایجاد ۳۲ مدرسه پذیرا در برنامه قرار گرفت. اینها مدارسی هستند که دانش‌آموزان استثنائی یا دارای معلولیت باید در آنها حضور یابند. ساخت ۱۹ مدرسه به پایان رسیده و ساخت ۱۷ مدرسه نیز امسال با اعتبارات پیش‌بینی شده به پایان خواهد رسید.

مناسب‌سازی ۶۴ مدرسه برای دانش‌آموزان اوتیسم
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: همچنین ۶۴ مدرسه – هراستان دو مدرسه – برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم با توجه به استانداردهای موجود از لحاظ نور، فضا و امکانات استانداردسازی می‌شود.
هداوندی گفت: در ارتباط با محتواهای درسی، کارگروهی با حضور سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کودکان استثنائی و آموزش و پرورش استثنائی جهت محتوای دانش‌آموزان عادی شکل گرفته چون از ایزوله کردن دانش آموز پرهیز شده و به سمت تلفیق و از سمت تلفیق به سمت آموزش فراگیر حرکت می کنیم تا دو گروه ‌ دانش‌آموزان بدانند چطور باهم برخورد کنند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در ۳۲ استان، ‌پایگاه مجازی با توجه به ابلاغ اعتباری که شده بود در بحث آموزش و توانبخشی، ‌راه‌اندازی کردیم تا در خود استان‌ها بتوانند محتواهای آموزشی را در این پایگاه‌های آموزش مجازی تولید کنند و به استان ارائه دهند.

فعالیت ۷۷۶ مرکز ویژه مشکلات یادگیری دانش‌آموزان
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به فعال‌سازی مدرسه تلویزیونی گفت: اکنون همه دروس در این تلویزیون، مترجمین زبان اشاره حضور دارند و تا پایان اردیبهشت ماه ما نزدیک ۱۷۹ روز و ۶۲۶ ساعت ترجمه محتواهای مختص دانش آموزان ناشنوا در شبکه آموزش داشتیم. برای معلمان مدارس عادی آگاهی‌سازی داشتیم تا نحوه توجه به دانش‌آموزان را داشته باشند.
هداوندی افزود: فضا و محتوا برای حضور دانش‌آموزان تلفیقی باید در مدارس آماده شود. شناسایی و چگونگی تدریس و پیش‌نیازها برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر آن تهیه عناصر برنامه درسی متناسب با نیازها و توانمندی‌های دانش‌آموزان تلفیقی و فراگیر برای معلمان و مخاطبان برای تدریس نیز لحاظ شده است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه براین در ارتباط با توسعه مراکز و مدارس، چون سال ۹۹، ۳۲ مدرسه الگو را داشتیم، سال ۱۴۰۰ نیز توسعه ۱۶۰ مدرسه را از لحاظ شاخص‌های مناسب‌سازی جزء برنامه‌هایمان است. از ۵۰۰ مرکز ویژه مشکلات یادگیری دانش‌آموزان با نیاز ویژه که داشتیم به ۷۷۶ مرکز در سال ۹۹ رسیدیم و امید است این شمار به ۸۱۰ مدرسه در سال ۱۴۰۰ برسد.

برنامه‌ریزی برای فعالیت اتاق‌های چندحسی در همه استان‌ها
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: مجموعه‌ای از مراکز مشاوره و راهنمایی خاص خانواده‌ها و دانش‌آموزان استثنائی را تاسیس کردیم که سال ۱۴۰۰ به ۶۳ مرکز می‌رسد و ۱۰ مرکز جامع توانبخشی و مشاوره امسال افتتاح می‌شود. اتاق‌های چندحسی برای گروه نابینایان و اوتیسم در سال ۹۹ از ۲ اتاق، امسال به ۳۲ اتاق خواهد رسید. ۲۳ مرکز خاص نابینایان داریم که در این مراکز، اتاق‌های بازی دایر می‌کنیم.
هداوندی افزود: نهضت آموزش زبان اشاره که جزء کانال افراد داری مشکل است. در سال گذشته، چهار هزار و ۸۳۷ نفر را علاوه بر معلمان، کارکنان نیروی انتظامی و آتش‌نشانی را آموزش دادیم که چطور بتوانند با ناشنوایان ارتباط برقرار کنند که امسال می‌خواهیم اثربخشی آن را بسنجیم.