۲۰۰ مدرسه در طی سه سال گذشته در شهرهای جدید ساخته شد
۲۰۰ مدرسه در طی سه سال گذشته در شهرهای جدید ساخته شد

  جمله، سرویس مسکن و شهرسازی با گسترش شهرنشینی، ساخت و توسعه شهرها و شهرک‌های جدید و به دنبال گسترش واحدهای مسکن یکی از مهمترین کمبودها خدمات آموزشی بود. طبق ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، تعاونی‌ها و نهادهای بخش خصوصی و […]

 

جمله، سرویس مسکن و شهرسازی
با گسترش شهرنشینی، ساخت و توسعه شهرها و شهرک‌های جدید و به دنبال گسترش واحدهای مسکن یکی از مهمترین کمبودها خدمات آموزشی بود.
طبق ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، تعاونی‌ها و نهادهای بخش خصوصی و دولتی که اقدام به ساخت بیش از ٢٠٠واحد مسکونی کنند، باید یک محیط آموزشی به‌عنوان سرانه آموزشی برای ساکنان واحدهای مسکونی در طرح‌هایشان در نظر بگیرند.
در ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش آمده است :« کلیه احداث کنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی ، موسسات دولتی، غیر دولتی ، نهادها و کارخانه ها مکلفند همزمان با تهیه و آماده سازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی به تناسب تعداد و سطح زیربنای این گونه واحدها نسبت به احداث و تامین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس استانداردهای مصوب ، به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه اقدام نمایند .»
با این وجود، این قانون به بهانه‌های مختلف دور زده می‌شود و توجهی به آن نمی‌شود. هر نهاد و سازمانی، تأمین مدرسه برای ساکنان مجتمع‌های مسکونی را وظیفه دیگری عنوان می‌کند و همین پاسکاری‌ها باعث شده‌ معضل کمبود مدرسه و فضای آموزشی، هر روز ابعاد بزرگ‌تری پیدا ‌کند.
به همین دلیل ساخت و توسعه مدارس در سال‌های اخیر بسیار اهمیت پیدا کرد و نهضت مدرسه سازی به عنوان یکی از رویکردهای اساسی شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این باره گفت: طی سه سال گذشته ۲۰۰ مدرسه در شهرهای جدید ساخته شده و برنامه ساخت ۳۰۰ مدرسه دیگر در دولت سیزدهم در دستور کار است.
به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید حبیب اله طاهرخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در دهه اخیر با ساخت و اجرای واحدهای مسکن مهر میزان جمعیت هدف در بسیاری از شهرهای جدید به طرز قابل توجهی افزایش یافت.
وی افزود: افزایش جمعیت و شتاب ساخت واحدهای مسکن مهر به گونه‌ای بود که در تعدادی از شهرهای جدید، برنامه‌های توسعه شهر دچار مشکل شد و بسیاری از شهرهای جدید به ویژه در پیرامون کلانشهرها در زمینه برخی خدمات شهری دچار مشکلاتی شدند.
طاهرخانی با بیان اینکه به دنبال گسترش واحدهای مسکن مهر یکی از مهمترین کمبودها خدمات آموزشی بود، خاطرنشان کرد: ساخت و توسعه مدارس در سال‌های اخیر بسیار اهمیت پیدا کرد و نهضت مدرسه سازی به عنوان یکی از رویکردهای اساسی شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تحقق عدالت اجتماعی یکی از راهبردهای اساسی در برنامه‌ریزی توسعه شهرهای جدید است. تمرکز اصلی در ساخت مدارس در شهرهای جدید، در محدوده های مسکن مهر بوده که از سرانه‌های پایین‌تری در شاخص فضای آموزشی برخوردار بودند.
به گفته طاهرخانی، از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌توان به ساخت ۲۰۰ مدرسه در شهرهای جدید در سه سال اخیر اشاره کرد که نیاز به مراکز آموزشی در شرایط کنونی را برطرف ساخته است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: ساخت مدارس برای جمعیت آتی در شهرهای جدید نیازمند تداوم است که برنامه احداث ۳۰۰ مدرسه دیگر در شهرهای جدید تا پایان دولت سیزدهم تدوین شده که هم اکنون حدود ۴۰ مدرسه در این شهرها در حال ساخت است.
وی یادآور شد: فراتر از ساخت مدارس، شرکت عمران شهرهای جدید به دنبال گونه‌های مترقی‌تری از مدارس همچون مدارس اجتماع محور است که هم از کالبد و معماری جذاب‌تر و هم آموزش مشارکتی‌ برخوردار باشند تا کیفیت آموزشی در این شهرها بهتر از دیگر شهرها باشد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: راه‌اندازی مدارس اجتماع محور در شهرهای جدید یکی از ارکان مهم ساختار اجتماعی در محلات خواهد بود که بی‌شک شروع فعالیت‌های این مدارس، محور تحولی ساختاری در راستای تحقق رویکرد محله محوری و گامی ارزنده برای راه اندازی واحدهای مربوط به سلامت، امور ورزشی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی، هنری و کتابخانه‌ها در مقیاس محله خواهد بود.
طاهرخانی اظهار کرد: این مدارس با هدف اجتماع سازی محلی، ارتقاء فرهنگی ساکنین و بالا بردن سطح مشارکت مردم در اداره محله از طریق به کارگیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی شهروندان، افزایش اعتماد و ارتباط مردم با مجموعه مدیران شهری، ایجاد و تقویت اتحاد و همدلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های محلی و مردمی با ارائه خدمات به گروه‌های مختلف کودکان، زنان، سالمندان با اجرای برنامه‌های متنوع توانمندسازی در غالب مراکز کار آفرینی در راستای رونق اقتصاد محلی ایجاد می‌شوند.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، افزایش فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، رفاهی مربوط به رده‌های سنی ساکنین را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده و افزایش کیفیت زندگی در شهرهای جدید موثر دانست و گفت: راه‌اندازی این مدارس موجب ارتقای سطح زندگی در شهرهای جدید خواهد شد.
وی در این خصوص خبر داد: تاکنون تعداد ۷ مدرسه اجتماع محور در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد در حال بهره برداری هستند و مدارس دیگری نیز در سایر شهرهای جدید در حال طراحی و احداث هستند.
طاهرخانی ابراز امیدواری کرد با تداوم نهضت مدرسه‌سازی در هرهای جدید بتوان برای دانش‌آموزان عزیز شهرهای جدید، از یک سو، سرانه‌های بالای فضای آموزشی فراهم کرد و از سوی دیگر، خدمات آموزشی و پرورشی کارآمدی را ارائه داد تا نسلی از نیروهای خلاق ساخته شوند که بتوانند نقشی جدی در ساختن آینده ایران اسلامی ایفا کنند.