۲۰۰ نقطه درگلستان قابلیت استقرار نیروگاه‌های برقابی میکرو را دارد
۲۰۰ نقطه درگلستان قابلیت استقرار نیروگاه‌های برقابی میکرو را دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: حدود ۲۰۰ نقطه در گلستان قابلیت استقرار نیروگاه‌های برقابی کوچک مقیاس و میکرو را داشته که تاکنون ۱۰۰ نقطه آن توسط مشاور طرح شناسایی شده است. سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص گزارش جلسه میانکار مطالعات پتانسیل یابی نیروگاه‌های برقابی کوچک مقیاس استان، اظهار کرد: تا […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: حدود ۲۰۰ نقطه در گلستان قابلیت استقرار نیروگاه‌های برقابی کوچک مقیاس و میکرو را داشته که تاکنون ۱۰۰ نقطه آن توسط مشاور طرح شناسایی شده است.
سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص گزارش جلسه میانکار مطالعات پتانسیل یابی نیروگاه‌های برقابی کوچک مقیاس استان، اظهار کرد: تا حدود ۱۰۰ سال پیش با استفاده از نیروی رودخانه‌ها ده‌ها آسیاب آبی و آبدنگ در گلستان فعالیت می‌کردند که امروزه منسوخ شده و به جای آنها با مدیریت مناسب رودخانه‌ها، سدها و سایر تاسیسات آبی می‌توان از نیروی برق آبی برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز استان استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان این که تخمین زده می‌شود که حدود ۷۵ درصد از ظرفیت بالقوه برقابی در سطح جهان بهره‌برداری نشده است، افزود: در اکثر کشورها، پروژه‌هایی با هدف استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، در حال گسترش است.
وی ادامه داد: برآورد ما این است که حدود ۲۰۰ نقطه در استان قابلیت استقرار نیروگاه‌های برقابی کوچک مقیاس و میکرو را دارند که تاکنون ۱۰۰ نقطه آن توسط مشاور طرح شناسایی شده است.
حسینی گفت: در این مطالعات، مباحث هواشناسی، هیدرولوژی، برنامه‌ریزی منابع آب، هیدروانرژی، زمین‌شناسی، زمین لرزه، سازه‌های هیدرولیکی و الکترومکانیکال، اثرات زیست محیطی، مسائل اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیر توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان:
سیر همدان در آینده نزدیک جهانی می‌شود
همدان، خبرنگار روزنامه جمله:
مدیر توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان از ثبت جهانی سیر این استان در آینده نزدیک خبر داد.
حسین فضلی اظهار کرد: سیر استان همدان با توجه به‌ کیفیت بالا دارای برند خاص بوده و ثبت ملی کشور شده که ثبت جهانی آن نیز در دست پیگیری است و به زودی سیر استان همدان ثبت جهانی خواهد شد.
وی همچنین از ایجاد شهرک صنعتی و اختصاصی سیر در استان همدان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: زمین و اقدامات اولیه و استعلامات این امر انجام شده و مشکلات آن مرتفع شده است و با پیگیری‌های صورت گرفته به زودی شهرک اختصاصی سیر راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی آن بحث فرآوری و حتی ایجاد کارخانه‌های واحدهای بسته بندی و سورتینگ و صادرات سیر در این شهرک رفع خواهد شد.
فضلی گفت: در حال حاضر تعاونی سیر سولان و تعاونی سیر و صیفی کاران استان همدان متولی این طرح برای راه‌اندازی شهرک اختصاص سیر هستند.
وی در ادامه سطح زیر کشت سیر استان همدان را ۳هزار ۶۲۶هکتار با تولید ۴۸هزار و۹۸۴تن برشمرد و تصریح کرد: مقدار صادرات سیر تولیدی امسال استان از ابتدای سال تاکنون ۷هزار و ۵۲۱ تن با ارزش صادرات ۶٫۹ میلیون دلار بوده است.
فضلی خاطر نشان کرد :روسیه، ترکیه،کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان از جمله کشورهایی است که سیر استان همدان به این کشورها صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه سیر همدان در کشور و دنیا معروف است، ادامه داد: عدم وجود کارخانه سورتینگ و بسته بندی سیر یکی از مشکلات موجود سیر تولید شده استان به شمار می‌رود که در همین رابطه سیر تولید شده به صورت دستی و سنتی از طریق نیروهای انسانی بسته بندی می‌شود.
فضلی با اشاره به اینکه سولان همدان به عنوان منطقه خاص در رابطه با سیر دارای فعالیت است گفت: سولان بارانداز اصلی سیر همدان در نظر گرفته شده است به نحوی که سیر استان‌هایی چون آذربایجان و زنجان نیز به منطقه سولان و مریانج آمده و و بسته بندی و سورت شده و صادر می‌شود.
وی اضافه کرد: عدم وجود کارخانه فرآوری سیر در استان به منظور صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر، عدم وجود سردخانه مناسب برای نگهداری سیر، عدم وجود شرکت‌های صادراتی در استان برای بازاریابی در کشورهای هدف برای کل محصولات کشاورزی استان از جمله سیر از اهم مشکلات موجود استان همدان در رابطه با سیر تولید شده منطقه به شمار می‌رود.
فضلی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسته بندی و سورتینگ شیر در استان همدان به سورت دستی و سنتی در واحدهای کوچک خانگی روستایی در سولان، مریانج و همدان انجام می‌شود، گفت: این امر اشتغال خانگی مناسبی را بویژه برای زنان سولان، مریانج ایجاد کرده است.
وی در رابطه با موسیر نیز تصریح کرد: از چهارسال پیش به صورت خودجوش برخی از بهره‌برداران با گرفتن بذر موسیر از منابع طبیعی اقدام به کشت موسیر در مزارع کوچک و پراکنده سطح استان همدان کرده‌اند.
وی گفت: در حال حاضر ۴۰۰تا ۴۵۰هکتار کشت موسیر در استان همدان به ویژه در منطقه سولان و مریانج و همدان انجام شده است.

 

شهردار گرگان خبر داد؛
آغاز عملیات اجرایی رفع مشکلات منطقه شمال گرگان

شهردار گرگان از آغاز عملیات اجرایی جهت رفع مشکلات ترافیکی و ایجاد فضای سبز در منطقه شمال شهر خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی شهرداری گرگان، مهندس محمدرضا سبطی در جریان بازدید از روند عملیات اجرایی این پروژه اظهار داشت: پس از پیگیری‌های ۱۵ ساله همکاران ما در واحدهای مختلف شهرداری از جمله معاونت عمران، عملیات انتقال خط لوله نفت حدفاصل غرب دانشگاه آزاد اسلامی گرگان تا ابتدای لامعی ۵ از ابتدای هفته جاری آغاز شد.
سبطی افزود: با همکاری پرسنل شرکت نفت استان‌های مازندران و گلستان، عملیات خاکبرداری از غرب دانشگاه آزاد به عمق ۲ متر در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: همزمان جدول‌های قدیمی که مستعمل شده بودند در حال تخریب هستند و سپس خاک‌های انباشته شده در پیاده روها و زمین های بلااستفاده جمع آوری می شوند.
شهردار گرگان با بیان اینکه مشکلات ترافیکی و وقوع تصادفات بسیاری در منطقه اتفاق می افتاد، گفت: کمبودها و مشکلاتی که در منطقه وجود دارد مانند روشنایی، آسفالت معابر و ایجاد فضای سبز در کنار عملیات انتقال خط لوله، برطرف خواهد شد.  سبطی تصریح کرد: با ایجاد فضای سبز منحصر به فرد توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، شهروندان ساکن در منطقه می توانند در اوج ساعت های عصر از امکانات محیط استفاده کنند.
وی اظهار امیدواری کرد عملیات احداث پروژه تا هفته آینده به اتمام برسد.