۲ قطعه از راه‌آهن چابهار – زاهدان تا پایان امسال افتتاح می‌شود
۲ قطعه از راه‌آهن چابهار – زاهدان تا پایان امسال افتتاح می‌شود

      معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۲ قطعه از سه قطعه راه آهن چابهار – زاهدان تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد. محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهارکرد: طرح ریلی چابهار – زاهدان یکی از طرح‌های مهم […]

 

 

 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۲ قطعه از سه قطعه راه آهن چابهار – زاهدان تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.
محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهارکرد: طرح ریلی چابهار – زاهدان یکی از طرح‌های مهم دولت است که می‌تواند بندر اقیانوسی غیر تحریمی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند.
وی ادامه داد: این طرح در سه قطعه چابهار- ایرانشهر، ایرانشهر – خاش و خاش – زاهدان در حال انجام است. معاون رییس جمهوری افزود: در دهه فجر امسال قطعه زاهدان – خاش متصل و تا اسفند امسال قطعه چابهار – ایرانشهر نیز تکمیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: قطعه باقی‌مانده این طرح نیز خرداد سال آینده نهایی و تکمیل خواهد شد و به امید خدا تا سال آینده تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید. نوبخت تصریح کرد: بیش‌از چهار هزار میلیارد تومان معادل ۳۰۰ میلیون یورو به این طرح تخصیص یافته که به صورت نقد در دسترس است.
وی اعطای کلید ۲ هزار واحد مسکن روستایی را از دیگر اهداف سفر خود به سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت: این اقدام از ۲ سال قبل شروع و در هر یک از سفرها چند هزار واحد از این نوع مسکن تحویل شده است.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: با اعطای کلید این ۲ هزار واحد مسکونی تعداد واحدهای مسکن محرومین روستایی واگذار شده به ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد رسیده است.
وی به۲ طرح نیمه کاره سد ماشکید و جاده روستایی سراوان به سمت بم پشت اشاره کرد و اظهارداشت: ۱۰۰ میلیارد تومان برای تسریع و تکمیل سد ماشکید و ۱۰۰ میلیارد تومان برای جاده روستایی سراوان به سمت بم پشت در این سفر تخصیص یافت تا بتوان به اهدافی که برای توسعه این استان داریم طی ماه‌های آینده برسیم.
پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند. خط ریلی چابهار – سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.

 

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران خبر داد:
ادامه تلاش برای برطرف کردن موانع باند جدید فرودگاه رامسر
مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران با اشاره به افتتاح باند جدید فرودگاه رامسر از ادامه تلاشها برای برطرف کردن موانع باند جدید این فرودگاه خبر داد.
سعداله وطنخواه با اشاره به افتتاح باند جدید فرودگاه رامسر که روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها برگزار شد، گفت: ساخت باند فرودگاه رامسر از زمان شروع به کار تا کنون فراز و نشیب فراوانی را پشت سرگذاشته است. موانع بسیاری در مسیر باند وجود داشت از جمله تعدادی آنتن بی‌دی‌اف مخابرات، تعدادی تیرهای برق و تعدادی خانه‌های مسکونی که موفق به برطرف کردن آن‌ها شدیم.
وطنخواه با بیان این که برخی موانع نیز وجود دارند که هزینه اشان بسیار بالاست و برطرف کردن آن‌ها باید در سطح ملی انجام شود، تصریح کرد: یکی از این موانع مجتمع فرهنگی- تفریحی فدک متعلق به سپاه پاسداران است که حدود ۷ هکتار از اراضی آن در محدوده فرودگاه نفوذ کرده است و به دنبال آزادسازی این اراضی هستیم.
او در این باره توضیح داد: هزینه درخواستی برای این مجتمع، زمانی ۱۴ میلیارد تومان و زمانی هم ۸۰ میلیارد تومان اعلام شد اما رقم نهایی آن هنوز مشخص نیست و به احتمال زیاد هزینه آن به گونه‌ای خواهد بود که باید به عنوان یک پروژه ملی در نظر گرفته شود.
او یکی دیگر از موانع مهم را تعدادی خانه‌های مسکونی در سمت دیگر باند جدید دانست و گفت: تملک این منازل مسکونی که متعلق به اشخاص است کار آسانی نیست و یک پروژه زمانبر است.
پیش از این فقط ۲ ایرلاین امکان پرواز به رامسر را داشتند، اما اکنون با افتتاح این باند ۱۶ ایرلاین و ۷۰ درصد ناوگان هوایی کشور امکان برقراری پرواز را به رامسر دارند. وطنخواه در این باره توضیح داد: در این خصوص از سوی شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌هایی داشته‌ایم و به احتمال زیاد از اوایل تیرماه تعداد پروازهایمان را افزایش خواهیم داد.
او ادامه داد: قبل از ساخت این باند فقط هواپیماهای ملخی ای تی ار قابلیت نشستن دراین باند را داشتند و اکنون با راه اندازی باند جدید هواپیماهای متوسط پیکر ایرباس ۳۲۰ نیز می توانند در این فرودگاه نشست و برخاست کنند.
مدیرکل فرودگاه‌های ساری با بیان این که همزمان با باند جدید فرودگاه رامسر، اپرون فرودگاه ساری نیز به به بهره برداری رسید، گفت: توسعه اپرون فرودگاه ساری حدود ۷ و نیم میلیارد تومان هزینه داشت و حدود ۱۴۰ میلیارد تومان نیز هزینه احداث باند جدید بود که با درنظر گرفتن برخی پروژه‌های دیگر مجموع اعتبار پروژه‌های فرودگاه رامسر به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان رسید. اگر می خواستیم این کار را با هزینه‌های امروز انجام دهیم بالای ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد.
به گفته مدیرکل فرودگاه‌های ساری طول باند فرودگاه رامسر حدود دو هزار و ۵۰۰ متر است اما به دلیل موانعی که از قبل در دو طرف باند ایجاد شده بود به ۲ هزار و ۲۷۰ متر کاهش یافته است.