۳۰۰۰ آمبولانس فرسوده داریم
۳۰۰۰ آمبولانس فرسوده داریم

رئیس سازمان اورژانس کشور، به تشریح مشکلات و چالش های ناوگان اورژانس پرداخت. به گزارش جمله سیدجعفر میعاد فر، در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: هر سال تعداد مأموریت‌های اورژانس حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. شایع‌ترین مأموریت‌های اورژانس بیشتر قلبی و عروقی، تنفسی، بیماری‌های مزمن و بعد حوادث ترافیکی است و […]

رئیس سازمان اورژانس کشور، به تشریح مشکلات و چالش های ناوگان اورژانس پرداخت.
به گزارش جمله سیدجعفر میعاد فر، در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: هر سال تعداد مأموریت‌های اورژانس حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.
شایع‌ترین مأموریت‌های اورژانس بیشتر قلبی و عروقی، تنفسی، بیماری‌های مزمن و بعد حوادث ترافیکی است و سالانه معمولاً پنج میلیون مأموریت انجام می‌دهیم، و سال گذشته چیزی حدود ۶۱۲ هزار مصدوم ترافیکی داشتیم که به بیمارستان‌ها منتقل کردیم. رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در کل کشور حدود ۲۶ هزار نفر نیروی انسانی داریم که می‌توانیم ادعا کنیم از سازمان‌هایی هستیم که ۸۳ درصد نیروهایمان عملیاتی هستند و تنها ۱۷ درصد که حدود ۱۴، ۱۵ درصد بخش دیپاچینگ هستند و وقتی شهروندان تماس بگیرند آنها راهنمایی می‌کنند و حدود دو یا سه درصد در کل کشور نیروهای ستادی داریم که کار پشتیبانی این نیروها را انجام می‌دهند.
میعاد فر در پاسخ به این سوال که آیا این تعداد نیرو در برابر جمعیت ۸۵ میلیونی کشور پاسخگو است، گفت: یک برنامه‌ای را به عنوان اورژانس مطالعه می‌کنیم که در این برنامه افرادی که در حوزه پرستاری یا نرسینگ تجربه دارند و درس خوانده دانشگاهی هستند. حتی پزشکانی که مایل باشند در این طرح به ما کمک کنند در محل‌ها و شهر شناسایی شوند و در یک دوره آموزش کوتاه مدت، آموزش‌های فوریت‌های پزشکی را ببینند تا هر موقع که در یک شرایط عادی و تعطیل هستند می‌توانند از طریق اپلیکیشن به سیستم ما وصل شوند و در آن محل اگر مأموریتی اتفاق بیافتد ما از ان‌ها کمک خواهیم گرفت و ان‌ها می‌توانند با کارت شناسایی که از طرف ما تأمین می‌شود اقدامات اولیه را انجام دهند و با سیستم ما تماس بگیرد و ما آمبولانس و موتورلانس بفرستیم که در حال بررسی این طرح هستیم تا مسائل قانونی را پیگیری کنیم و به صورت پایلوت در یک شهر یا در چند منطقه شهرداری بتوانیم با همکاری‌های شهرداری و محلی هم از آنها کمک بگیریم.
وی ادامه داد: البته در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از هدفمندی گذاشته اند و تنها صد میلیارد تومان را داده اند، از این فرصت استفاده می‌کنم عزیزان سازمان برنامه و بودجه اگر برنامه را می‌بینند لطف کنند آن ۴۰۰ میلیارد تومان را به ما دهند و بتوانیم با این مبلغ حداقل ۲۰۰ آمبولانس خریداری کنیم و بخشی از مشکلات را برطرف کنیم که در برنامه ۱۴۰۲ هم سازمان برنامه و هم دولت و هم مجلس اعتبار خوبی را بگذارند ما اگر بخواهیم سالی هزار دستگاه آمبولانس خریداری کنیم یعنی سه هزار میلیارد تومان پول می‌خواهیم، اگر بخواهیم سه هزار دستگاه را جایگزین کنیم حداقل ۹ هزار میلیارد تومان پول لازم داریم، واقعاً این پول باید فراهم شود، چون یکی از مطالبات جدی نمایندگان در همه حوزه‌ها اولین مشکلشان آمبولانس است. رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به تولید آمبولانس در داخل کشور نیز گفت: اول اینکه پلتفرم ون در کشور تولید نمی‌شود بعضی از شرکت‌ها ون‌هایی را آورده اند و از نظر کیفیت برای اورژانس خیلی کاربری ندارد. لذا ما برای اینکه آمبولانس را تهیه کنیم حتماً باید شاسی را از خارج از کشور وارد کنیم، اما شرکت‌هایی داریم که توانایی کاربری آمبولانس را ایجاد کنند تقریباً حدود ۳۵، ۴۰ درصد در واقع یک آمبولانس می‌شود که می‌تواند در کشور این کار انجام شود. وی در خصوص شایعات در فضای مجازی مبنی بر خالی بودن آمبولانس یا پرداختن به حمل موارد دیگری غیر از بیمار هم گفت: آمبولانس‌ها در بخش اورژانس به صورت هوشمند رصد می‌شوند و مانیتور می‌شوند و جی پی اس دارند و در واقع از طریق هوش مصنوعی مشخص می‌شوند که کجا هستند و چگونه می‌آیند. در بحث انتقال مصدومین در شهرهای بزرگ ما شهرها را زون بندی می‌کنیم مثلاً ما در تهران پنج زون داریم، مثلاً نمی‌توانیم مریضی که در شرق تهران است را به بیمارستان غرب تهران ببریم یا در جنوب به شمال برویم، چون هم زمان را از دست می‌دهیم و ممکن است بیمار در مسیر بیشتر اذیت شود، در زون‌هایی که پیش بینی شده معمولاً انتقال بر اساس بیماری و تخصصی که در آن بیمارستان وجود دارد منتقل می‌شود. آمبولانس‌های که در این چرخه نیستند با نیروی انتظامی هماهنگ شده که تمام آمبولانس‌هایی که شرایط ما را که ندارند توسط دادستانی دستور داده شده که این‌ها را پارکینگ ببرند تا تکلیف آمبولانس‌هایی که صاحب ندارد و کارهای دیگری می‌کنند مشخص شود، ولی آمبولانس‌های که در حوزه ما هستند و خصوصی که زیر نظر ما هستند این‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند غیر از وظیفه
انجام دهند. رئیس سازمان اورژانس کشور در مورد حمل بیمار با بالگرد نیز گفت: در بحث اورژانس هوایی در هفت هشت ساله رشد خوبی داشتیم تقریباً ۵۰ ایستگاه اورژانس هوایی داریم و یک اورژانس بال ثابت که هواپیما برای مسیرهای طولانی داریم که بیشتر ان‌ها هم در مناطق محروم و کم برخوردار هستند، مثلاً ما امسال در هشت ماهه اول سال حدود ۱۹۱ سورتی پرواز داشتیم، علاوه بر مادران باردار که منتقل کردیم مثلاً ما در سال گذشته ۴۰۴ مادر باردار را منتقل کردیم اگر یک قل داشته باشد یعنی ۸۰۸ نفر را منتقل کردیم که بسیار برای ما
مهم بود.