رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات دهنده سازمان بورس و اوراق بهادارگفت:۳۰ شرکت سبدگردان در مرحله صدور مجوز تأسیس و فعالیت هستند که با تکمیل مدارک و ارسال آن به سازمان به جمع شرکتهای سبدگردان اضافه میشوند تا در مجموع تعداد نهادهای مالی دارای مجوز فعالیت سبدگردانی به ۱۱۷شرکت برسد. محسن عرب زاده با اشاره […]
رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات دهنده سازمان بورس و اوراق بهادارگفت:۳۰ شرکت سبدگردان در مرحله صدور مجوز تأسیس و فعالیت هستند که با تکمیل مدارک و ارسال آن به سازمان به جمع شرکتهای سبدگردان اضافه میشوند تا در مجموع تعداد نهادهای مالی دارای مجوز فعالیت سبدگردانی
به ۱۱۷شرکت برسد.
محسن عرب زاده با اشاره به اهمیت تسهیل روند دریافت مجوزها اظهار کرد: فعالان بازار سرمایه عموم مردم را به سرمایهگذاری غیرمستقیم توصیه میکنند و نقطه شروع سرمایهگذاری غیرمستقیم، نهادهای مالی هستند که مجوز فعالیت سبدگردانی، مشاور سرمایهگذاری و صندوق سرمایهگذاری را دارند. افرادی که دانش کافی بورسی ندارند میتوانند با سرمایهگذاری غیرمستقیم، ریسک سرمایهگذاری در بازار سرمایه را کاهش دهند.
محسن عرب زاده بیان کرد: تسهیل در اعطای مجوز سبدگردانی در جهت عمق بخشی به بازار سرمایه، توسعه فرهنگ سرمایهگذاری غیرمستقیم و کاهش ریسک موثر است. در حال حاضر۸۷ نهاد مالی داریم که مجوز فعالیت سبدگردانی دارند که از این بین ۶۲ مورد آن شرکت
سبدگردان است.
او در خصوص شرکتهایی که در انتظار اضافه شدن به جمع شرکتهای سبدگردان هستند، گفت: ۳۰ شرکت سبدگردان در مرحله صدور مجوز تأسیس و فعالیت هستند که با تکمیل مدارک و ارسال آن به سازمان به جمع شرکتهای سبدگردان اضافه میشوند تا در مجموع تعداد نهادهای مالی دارای مجوز فعالیت سبدگردانی به ۱۱۷ شرکت برسد.
عربزاده عنوان کرد: از سال ۸۹ تا ابتدای سال ۹۹، در طول ۱۰ سال تنها در حدود ۲۷ مجوز تأسیس و فعالیت شرکت سبدگردان صادر شده است. با تلاشهایی که انجام شد این روند تسهیل شد، به شکلی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون روند اعطای مجوز، رشد بسیار فزایندهای نسبت به مجموع مجوزهای صادره ۱۰ سال گذشته داشته است و در مجموع ۷۰ موافقت اصولی با تاسیس نهاد مالی طی سالهای ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۵ ماهه اول ۱۴۰۱ صادر شده است که ۵۶ موافقت اصولی مربوط به شرکت سبدگردان و ۱۴ مورد مربوط به شرکتهای تأمین سرمایه، مشاور سرمایهگذاری و پردازش اطلاعات مالی بوده است.
او در ادامه با اشاره به جزئیات آمار اعطای مجوزها گفت: در سال ۱۳۹۹ جمعا ۲۵ موافقت اصولی با تاسیس نهاد مالی صادر شده که ۲۳ موافقت اصولی مربوط به شرکت سبدگردان و ۲ موافقت اصولی مربوط به شرکت مشاور سرمایهگذاری بوده است.
رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات دهنده بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز جعما ۲۸ موافقت اصولی تاسیس نهادهای مالی صادر شده که ۱۹ موافقت اصولی مربوط به شرکت سبدگردان، ۴ موافقت اصولی مشاور سرمایهگذاری، ۳ موافقت اصولی برای شرکت پردازش اطلاعات مالی و ۲ موافقت اصولی برای شرکت تامین سرمایه بوده است.
او ادامه داد: همچنین در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱ جمعا ۱۷ موافقت اصولی تاسیس نهاد مالی صادر شده است که عمده آن نیز مربوط به شرکت سبدگردان است، از این ۱۷ مورد ۱۴ مورد آن مربوط به موافقت اصولی شرکتهای سبدگردان بوده و ۲ مورد موافقت اصولی برای شرکت مشاور سرمایهگذاری و یک موافقت اصولی برای شرکت پردازش اطلاعات مالی بوده است.
عربزاده در ادامه بیان کرد: یکی از تسهیلاتی که در حوزه شرکت مشاور سرمایهگذاری و پردازش اطلاعات مالی رخ داد، مربوط به خرید واحد اداری بود که شرکت باید در ابتدای سال دوم و یا پس از یک سال از آغاز فعالیت، ملکی خریداری میکرد. در مصوبه جدید هیئت مدیره سازمان، الزام خرید واحد اداری برای شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و پردازش اطلاعات مالی برداشته شد و این شرکتها دیگر نیاز به خرید واحد اداری ندارند و میتوانند از فضای استیجاری
نیز استفاده کنند.
رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات دهنده با بیان اینکه مصوبه اخیر هیئت مدیره در سه محور برای شرکتهای مشاور سرمایهگذاری تسهیلاتی در نظر گرفته است، گفت: الزام حداقل سرمایه ۸ میلیارد تومانی برای تاسیس شرکت مشاور سرمایه گذاری برداشته شد. همچنین امکان ارائه خدمات آموزشی مرتبط با بازار سرمایه توسط شرکتهای مشاور سرمایهگذاری نیز به موضوع فعالیت این نهاد مالی اضافه شد.
عرب زاده تصریح کرد: بر این اساس، سرمایه ثبت و پرداخت شده شرکت مشاور سرمایهگذاری باید حداقل تکافوی پوشش هزینههای شرکت برای سه سال اول پس از تاسیس شرکت بر اساس طرح جاری پیشبینی شده را داشته باشد. به علاوه الزام تادیه حداقل دو میلیارد تومان برای اخذ مجوزهای فعالیت مشاور عرضه و مشاور پذیرش توسط شرکت مشاور سرمایهگذاری برداشته شد و در صورتی که شرکت مشاور سرمایهگذاری در نظر دارد علاوه بر فعالیت اصلی، مجوز فعالیت مشاور عرضه و مشاور پذیرش را دریافت کند، نیاز به تادیه سرمایه اضافی برای اخذ مجوزهای مذکور را ندارد.
ساختار اولیه بیمه های تکافل به تمامی شرکت های بیمه ابلاغ شده است
یک عضوکارگروه تکافل پژوهشکده بیمه، اظهار داشت:شرکت های بیمه ای که بخواهند محصولاتی در زمینه بیمه های تکافل داشته باشند باید حساب ها و صندوق های مستقلی را برای تفکیک مالی درنظر بگیرند زیرا مدیریت ریسک، سرمایه گذاری مطمئن و شاخص های نظارتی بسیار شدیدی بر روی این ساختار وجود خواهد داشت.
«مهدی ریاحی فر» تکافل را نوعی ضمانت نامه دوجانبه بین اعضای یک صندوق بیمه ای خواند وگفت:به دلیل آنکه تمام ساختار عملیاتی کشور برمبنای تعالیم دین اسلام است همه شرکت های بیمه ای که در ایران فعالیت دارند به عنوان بیمه های اسلامی شناخته می شوند.
وی، افزود: مطابق آمارهایی که سازمان های مالی اسلامی ارایه می کنند، تنها شرکت بیمه دولتی ایران بزرگترین شرکت بیمه اسلامی یا تکافل شناخته می شود.
عضوکارگروه تکافل پژوهشکده بیمه بیان کرد:درحال حاضر اگر از شرکت های بیمه ای، بیمه نامه خریده شود و بیمه گذار خسارت نبیند سود حاصل از عدم پرداخت خسارت به سهامدار می رسد اما در بیمه نامه تکافل انتقال و تسهیم ریسک بین سهامداران اصلی صندوق ها که همان مشارکت کنندگان هستند ، انجام می شود.
ریاحی فر،گفت:ساختار اولیه بیمه های تکافل به تمامی شرکت های بیمه ای درمناطق اصلی و آزاد ابلاغ شده و طبق دستورالعمل به غیر از بیمه های شخص ثالث تمامی رشته های بیمه ای شامل تکافل هستند.وی، ادامه داد:برخی از شرکت های بیمه ای هم با توجه به ساختار اولیه بیمه های تکافل محصولات خود را طراحی کرده و مجوز فروش و ورود به این بازار را هم دریافت کرده اند.
این عضو کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه تاکید کرد که حساب های بیمه تکافل در شرکت های بیمه ای کاملا مستقل هستند و شرکت های بیمه می تواتنند محصولات خود را در سه بخش تکافل خانواده مترادف بیمه های زندگی، تکافل عمومی مترادف بیمه های اموال و مسئولیت و تکافل اتکایی طراحی کنند.
ریاحی فر، اذعان داشت که مشارکت کنندگان در بیمه های تکافل حق بیمه های بیشتری پرداخت می کنند اما در پایان اگر خسارتی نباشد منهای حق بیمه ریسک سود سرمایه گذاری های انجام شده را به مشارکت کنندگان برمی گردانند که به طور معمول سود خوبی است.
وی عنوان کرد: ۳۰ تا۴۰ درصد بیمه شدگان شرکت های بیمه تکافل دردنیا مسلمان نیستند اما طبق چارچوب های موجود،به هرفردی اجازه ورود نمی دهند و صاحبان مشاغلی که در شریعت اسلام ممنوع است نمی توانند مشارکت خود را در صندوق بیمه های تکافل بیاورند.
عضوکارگروه تکافل پژوهشکده بیمه توضیح داد: شرکت های بیمه ای می توانند از شورای فقهی معتمد مشاوره بگیرند اما قرار براین است در بیمه مرکزی همانند بانک مرکزی شورای فقهی شکل بگیرد و بحث های کلی در آنجا انجام خواهد شد.
ریاحی فر گفت: تکافل سلامت و درمان بسیار کنترل شده است و از سیستم های دانش بنیان برای آن استفاده می شود یعنی اطلاعات پزشکی، اعتباری و اجتماعی مشارکت کنندگان در دسترس خواهد بود زیرا این سیستم های دانش بنیان به سیستم بانک های متصل هستند.
بیمه تجارتنو میزبان کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه
دهمین جلسه هیات عامل کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه به میزبانی شرکت بیمه تجارتنو با حضور دکتر کنعانی رییس هیات امنای کانون، دکتر اصلانی دبیر کمیته، آقای رمضانپور معاون توسعه مدیریت و منابع بیمه ایران، آقای حسینی قائم مقام بیمه تجارتنو و نمایندگان پنج شرکت بیمه شامل (بیمه تجارتنو، کوثر، معلم، نوین و سرمد) برگزار شد.
خانم تاجداری رییس اداره حسابرسی داخلی شرکت بیمه تجارتنو و عضو هیات عامل کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه در دهمین جلسه این هیات گفت: هدف اصلی این کانون حمایت همه جانبه بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر نسبت به حسابرسی داخلی شرکتها و هم سو کردن آنها با همدیگر و همافزایی در صنعت بیمه است که لازمه این کار نشست با مدیران عامل شرکتها چه به صورت انفرادی و یا گروهی است.
وی تصریح کرد : لازمه این موضوع همکاری تمام اعضا و تیمهای حسابرسی در شرکتهای بیمه است که به امید خدا و همچنین اعضای محترم هیات امنای کانون و همچنین هیات عامل این مهم صورت گیرد حضور در جلسات کانون است نقطه عطفی جهت تعاملات، همفکری و پیشنهاد راهکارهای اساسی و کاربردی جهت ارتقا کمی و کیفی نقش حسابرسی داخلی در صنعت است که در این خصوص جهت چارچوب دادن و همچنین استانداردسازی بیمه مرکزی همراه کانون است.
خانم تاجداری تاکید کرد: دست یافتن به اهداف کانون مستلزم همکاری وهمراهی همه شرکتهای بیمه است به طوری که تعداد حسابرسان داخلی شرکت ۱۱۰ نفر است که میبایست نقش فعالانه بیشتری داشته باشند، راه دشواری است و نیاز به تلاش و جدیت زیادی هست.
وی در ادامه افزود: با وجود حسابرس مستقل در شرکتهای بیمهای و همچنین تمرکز آن برصورتهای مالی، میبایست حسابرس داخلی علاوه بر تمرکز بر صورتهای مالی بر نحوه اجرا و همچنین اصلاح روشها در صدور، خسارت بیمهنامه نقش بسزایی داشته باشد این بدان مفهوم است که اثر اصلاح روشها و صحیح اجرا شدن آن کمک بزرگی به ساختار اجرایی شرکتهای بیمه خواهد کرد.
تاجداری در پایان خاطر نشان کرد: حسابرسی داخلی در صنعت بیمه باید بصورت حرفهای بر حوزه بیمه تمرکز کند بطوری که در بسیاری از موارد این خلاء وجود دارد بطور مثال در بیمهنامه کشتی هیچگونه چک لیست جهت حسابرسی بیمهای این رشته طراحی نشده است و این موضوع برای اولین بار در شرکت بیمه تجارتنو تهیه و طراحی شده است و این موضوع ضرورت تمرکز حسابرسی داخلی بر عملیات بیمهگری را نشان میدهد.شایان ذکر است اهداف این کانون شامل تشکل حسابرسان داخلی و برقراری ارتباط مستمر، گسترش کیفی و کمی، ارتقا دانش، حمایت حقوق اعضا، همکاری با شرکتهای بیمه، تعامل با تشکلهای علمی و حرفهای و تعامل با نهادها وسازمانهای تاثیر گذار است.کانون حسابرسان صنعت بیمه که در تاریخ ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹ تاسیس شده است شامل هیات امنا و هیات عامل است که هیات امنا ۹ عضو دارد و هیات عامل هم ۵ عضو دارد.
هیات عامل شامل پنج عضو از شرکتهای بیمه تجارتنو، بیمه کوثر، بیمه معلم، بیمه نوین و بیمه سرمد است.
یک پیشنهاد بیمهای برای مدیران ساختمانهای مسکونی و تجاری
بیمه سرمد در راستای گسترش خدمات بیمهای خود، طرح بیمهای پوشش مسئولیت مدنی مدیران ساختمانهای مسکونی و تجاری را ارائه کرده است.به گزارش روابط عمومی بیمه سرمد، مدیران ساختمانهای مسکونی و اداری و تجاری، در قبال ساکنان و مهمانان مسئولیت دارند. حتی اگر برای نظافتچی، سرایدار، تعمیرکار آسانسور یا تاسیسات اتفاقی بیفتد یا خسارتی به مشاعات ساختمان وارد شود که به دلیل قصور و سهلانگاری آنها باشد و مقصر شناخته شوند، موظف به جبران خسارتهای مالی و جانی هستند.اما یک پوشش بیمهای میتواند امنیت خاطر مدیران ساختمانها را فراهم کند و این نوع خسارتهای مالی و جانی را جبران کند.بیمه مسئولیت مدنی مدیر یا هیات مدیره ساختمانهای مسکونی در قبال ساکنان و اشخاص ثالث، یکی از محصولات جدید بیمه سرمد است که با هدف جبران خسارت جانی و مالی وارد شده به ساکنان ساختمانها و اموال آنان و همچنین اشخاص ثالث طراحی شده است.در این بیمهنامه، هزینه پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو در کنار جبران خسارت مالی پوشش داده میشود.همچنین این بیمهنامه برای مدیران و هیات مدیره ساختمانهای تجاری، اداری و پزشکان نیز ارائه میشود.برای تهیه این بیمهنامه، میتوانید به نمایندگان بیمه سرمد در سراسر کشور مراجعه کنید که اطلاعات کامل آنان در وب اپلیکیشن سرمد به آدرس webapp.sarmadins.ir در دسترس شما است. بیمه سرمد، یکی از شرکتهای فعال در صنعت بیمه است که با پشتوانه بانک صادرات ایران، کارنامه موفقی در این صنعت دارد. این شرکت با تایید بیمه مرکزی در هشت سال فعالیت خود، سطح یک توانگری مالی را کسب کرده است و با یک شبکه فروش قدرتمند، خدمات بیمهای را به مجموعههای بزرگ کشور مانند بانک صادرات ایران، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهاد دانشگاهی، سازمان فنی و حرفهای و… ارائه میکند.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اعلام کرد؛
ایجاد شفافیت و رقابت در بازار خودرو با عرضه در بورس کالا
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: این روش عرضه، بازار خودرو را به سمت شفافیت و رقابت سوق میدهد.
محسن علیزاده به عرضههای خودرو در بورس کالا پس از مصوبه شورایعالی بورس اشاره کرد و اظهار داشت: تجربه همین چند عرضه اخیر خودرو در بورس کالا نشان داد که با کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری، منافع مصرفکننده نهایی نیز در کنار تولیدکننده حفظ میشود چراکه قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا ارزانتر از قیمت همان خودروها در بازار آزاد کشف شد و مصرفکنندگان توانستند خودرو را در مکانیسمی شفاف و عادلانه و با قیمت بهتر خریداری کنند. وی با اشاره اینکه بورس کالا، بسترساز عرضه و تقاضای کالا و معاملات شفاف است، تصریح کرد: سازوکارهای بورس کالا دورنمای روشنی را در اختیار سیاستگذار قرار میدهد که میتواند بر مبنای واقعیتهای موجود در معاملات، سیاستها و تصمیمهای درست و روشنی اتخاذ کند. علیزاده با بیان اینکه قیمت خودروهایی همچون فیدلیتی، دیگنیتی و هایما که در بورس کالا عرضه شدند در قیاس با بازار آزاد فاصله چشمگیری دارد، گفت: به طور مثال، قیمت هر یک از این خودروهای عرضه شده در بورس کالا نزدیک ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزانتر از بازار آزاد هستند؛ این در حالی است که این وضعیت به نفع مصرفکننده نهایی است و ادامه آن به تعدیل قیمت و تعادل بیشتر بازار کمک میکند. عضو ناظر مجلس در شورایعالی بورس با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در بلندمدت علاوه بر حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده به سود صنعت خودرو خواهد بود، گفت: سازوکارهای شفاف در بورس کالا مسیرها و بسترهای رانتزا را مسدود میکند و در یک بستر شفاف و رقابتی را برای سیاستگذاری فراهم میکند. وقتی قرار نیست خودرو به صورت دستوری تعیین قیمت شود، سود اصلی به بخش تولید میرسد و انگیزه برای تولید بیشتر و با کیفیت تر افزایش مییابد و کل صنعت خودرو از این رویه منتفع میشود.وی در پایان افزود: برخلاف برخی سوءتفاهمها مبنی بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به معنای دادن مجوز افزایش قیمتهاست، اما تجربه اخیر بهوضوح نشان داد استمرار عرضهها در بورس به ثبت قیمتهای غیرواقعی در فضای مجازی پایان میدهد.
در ادامه دیدارهای رئیس کل بیمه مرکزی با مقامات رسمی کشور:
تعاملات صنعت بیمه با نهادهای مرتبط افزایش می یابد
مهندس مجید بهزادپور پس از دیدار و گفتگو با دکتر سید محمد حسینی_ معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت : تشریح ظرفیت های صنعت بیمه برای دستگاه های اجرایی و حاکمیتی کشور از جمله ماموریت هایی است که در قانون تاسیس برای نهادناظر صنعت بیمه پیش بینی شده است.رئیس کل بیمه مرکزی، تبیین آخرین وضعیت صنعت بیمه و خدمات ارایه شده این صنعت به مردم را برای مسئولان ارشد کشور، ضروری دانست و گفت: کاهش دغدغه های دولت و مجلس در حوزه های گوناگون نظیر درمان، رفاه اجتماعی و آرامش اقتصادی از تکالیفی است که صنعت بیمه می تواند بر عهده بگیرد.
در این جلسه دکتر حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور هم با بیان این نکته که تعاملات بین اجزای دولت و مجلس باعث پیشبرد تحقق اهداف و تسهیل در امور اجرایی خواهدشد ، تصریح کرد معاونت امور مجلس ریاست جمهوری هم حمایت های تقنینی خود از همه ارکان اجرایی به ویژه قوانین و مقررات مرتبط با صنعت بیمه کشور را انجام داده و دراین مسیر از همفکری و همکاری صاحب نظران و متخصصان امر بیمه بهره گیری خواهد کرد.
گفتنی است مهندس مجید بهزادپور پیش از این نیز با دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز با محور همکاری های گسترده دیدار و گفتگو کرده است.