وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد مدارس کانکسی در کشور زیاد نیست، اعلام کرد: ۳۹۰۰ مدرسه کانکس از مجموع بیش از ۱۱۵ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که رقم قابل توجهی نیست، اما موظفیم فضای آموزشی مناسب برای همه دانش آموزان فراهم کنیم. محسن حاجی میرزایی، با اشاره به اینکه […]
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد مدارس کانکسی در کشور زیاد نیست، اعلام کرد: ۳۹۰۰ مدرسه کانکس از مجموع بیش از ۱۱۵ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که رقم قابل توجهی نیست، اما موظفیم فضای آموزشی مناسب برای همه دانش آموزان فراهم کنیم.
محسن حاجی میرزایی، با اشاره به اینکه خیران درک عمیقی از نقش تعلیم و تربیت در آینده این سرزمین دارند، اظهار کرد: در این راستا شاهد افتتاح مجتمع آموزشی فرقدانی به همت یکی از خیران بزرگ اصفهان هستیم که مجتمع آموزشی کاملی با ۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع زیربنا است و نمونه آن کمتر در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه همواره از خدمات و حمایت خیران در احداث، توسعه و نوسازی فضاهای آموزشی برخوردار بوده ایم، گفت: از جمله این خیران آقای فرقدانی است که این بنای باشکوه را پایه گذاری و صد در صد هزینه های آن را پرداخت کرده اند. وزیر آموزش و پرورش در مورد برقراری عدالت در فضاهای آموزشی گفت: در این زمینه با رشد و جابجایی جمعیت روبرو هستیم که باعث می شود در جایی نیاز به فضای آموزشی داشته باشیم و در جایی با فضای خالی یا تعداد کم دانش آموز مواجه شویم، به طوری که اکنون بیش از ۵ هزار مدرسه کمتر از ۵ دانش آموز داریم. وی با تاکید براینکه دولت حداکثر توان خود را برای توسعه فضاهای آموزشی بکار بسته است، تصریح کرد: اعتبارات دولت برای مدرسه سازی بیش از ۴ برابر شده است و تقریبا به ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است، همچنین ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتباری است که دولت برای مشارکت خیران پیش بینی کرده است. حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنانش به حادثه سردشت دزفول در خوزستان اشاره و اظهار کرد: عمیقا متاسف هستم و به خانواده عزیزی که فوت کرده تسلیت می گویم. این حادثه در مدرسه اتفاق نیفتاده بلکه محل اقامت معلم مدرسه بوده که شب گذشته میهمانانی داشته و متاسفانه حادثه تلخ آتش سوزی اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه تعداد مدارس کانکسی در کشور زیاد نیست، اعلام کرد: ۳ هزار و ۹۰۰ مدرسه کانکس از مجموع بیش از ۱۱۵ هزار مدرسه در کشور داریم که رقم قابل توجهی نیست، اما موظفیم فضای آموزشی مناسب برای همه دانش آموزان فراهم کنیم. در این راستا تلاش می کنیم سال به سال با کمک خیران به ویژه در ۱۰ استان کشور که زیر خط متوسط دسترسی به فضای آموزشی قرار دارند اقدام به توسعه فضاهای آموزشی کنیم.
آمار مدارس ناایمن کشور از ۳۰ به ۱۹.۵ درصد رسید
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد که آمار کلاس های درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی از ۳۰ درصد به ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است.
مهرالله رخشانی مهر در گفت وگو با ایسنا، در این باره توضیح داد که در سال ۹۵ آمار مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی ۳۰ درصد بود که سهم مدارس نیازمند مقاوم سازی ۱۸ درصد و سهم مدارس نیازمند تخریب و بازسازی مجدد ۱۲ درصد بود که اکنون با کاهش آمار به ۱۹.۵ درصد، شمار مدارس نیازمند مقاوم سازی به ۱۲.۵ درصد و شمار مدارس نیازمند تخریب و بازسازی به هفت درصد رسیده است. وی افزود: همچنان تهران بیشترین آمار مدارس تخریبی را دارد. در این استان نیز اقداماتی صورت گرفته و آمار کاهشی بوده اما هنوز تهران از حیث مدارس تخریبی در رتبه اول قرار دارد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یک علت مهم کاهش مدارس ناایمن در سطح کشور را توجه به اعتبارات عمرانی و رشد بودجه ای این حوزه دانست و گفت: در سال ۹۱، اعتبارات عمرانی برای مدرسه سازی ۳.۲درصد، در سال ۹۲ حدود ۲ درصد، در سال ۹۳ حدود ۱.۶ درصد، در سال ۹۴ حدود ۲ درصد، در سال ۹۵ حدود ۱.۹ درصد و در سال ۹۶ حدود ۱.۵ درصد بود. رخشانی مهر ادامه داد: اعتبارات عمرانی دوباره از سال ۹۷ قوت گرفت و به ۳ درصد رسید و این رشد ادامه یافت تا جایی که در سال ۹۸ به ۳.۳ درصد و در سال ۹۹ به ۴.۸ درصد رسید و در لایحه بودجه سال آینده نیز روی ۵ درصد بسته شده است. اینکه از اعتبارات عمرانی کشور سهم بیشتری دریافت کنیم نشان می دهد که به حوزه ساخت و ساز مدارس توجه بیشتری شده است. وی با بیان اینکه در سال ۹۶ اعتبارات عمرانی مدرسه سازی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود که در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۵۱۰۰ میلیارد تومان رسیده و حدود شش برابر شده است گفت: رشد بودجه ای کمک کرده است تا روند تکمیل پروژه های نیمه تمام سرعت بگیرد و آمار مدارس نیازمند ایمن سازی کاهش یابد.
استقبال دانشآموزان روستایی و عشایر از بازگشایی مدارس
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشآموزان مناطق روستایی و عشایری استقبال بیشتر و گستردهتری از بازگشایی مدارس داشتهاند.
محمد محسن بیگی درباره شرایط بازگشایی مدارس افزود: دانش آموزان در شهرهای بزرگ استقبال چندانی از بازگشایی مدارس نداشتهاند، بیشتر دانشآموزانی که از نظر یادگیری با مشکل مواجه بودند، در مدارس حضور پیدا کردند. وی با بیان اینکه کلاسهای درس در مناطق شهری با تراکم کمتری برگزار میشود، ادامه داد: هر چند پوشش درصدی دانشآموزان روستایی پس از بازگشایی مدارس بیشتر از مناطق شهری است، اما تعداد جمعیت دانش آموزان در مدارس روستایی معمولا زیر ۵۰ نفر است، از این رو جمعیت هر کلاس هم به مراتب کمتر میشود.
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای حضور دانشآموزان در مدارس نمی توان درصدی اعلام کرد؛ چرا که حضور در مدارس اختیاری است. بطور مثال ممکن است دانش آموزی امروز در کلاسی شرکت کند و فردا همین دانش آموز در مدرسه حضور پیدا نکند. محسن بیگی همچنین درباره رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس گفت: در حال حاضر حساسیت خانوادهها و رعایت دانش آموزان بسیار بیشتر از گذشته است.
وی افزود: گروههایی پس از بازگشایی مدارس وظیفه نظارت بر رعایت پروتکلها در مدارس را دارند که البته گزارش ها حاکی از نگاه مثبت این کارشناسان بوده است و بیشتر مدارس در وضعیت مناسبی به سر میبرند.