۶۰۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور افتتاح شده است
۶۰۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور افتتاح شده است

    زهرا ایران‌شاهی / سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل در کشور در حال احداث است که معادل۳۰ درصد کل شبکه ریلی کشور یعنی حدود ۱۱هزار و۵۰۰ کیلومتر است. این در حالی است که تنها در سال گذشته ۴۲۲ کیلومتر راه و بزرگراه وهمچنین ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور افتتاح شده است. درواقع […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل در کشور در حال احداث است که معادل۳۰ درصد کل شبکه ریلی کشور یعنی حدود ۱۱هزار و۵۰۰ کیلومتر است. این در حالی است که تنها در سال گذشته ۴۲۲ کیلومتر راه و بزرگراه وهمچنین ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور افتتاح شده است.
درواقع از روزهای نخست دولت دوازدهم تا به حال در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راه در دست اجرا بوده اما حجم اعتبار سالیانه برای انجام این پروژه ها شش هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که طبق وعده قرار است در همین یکی دو سال حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح شود و با وجود بودجه نه چندان مناسب در حال حاضر همه پروژه‌های آزادراهی هم فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه‌ ها کار می‌کنند. وزیر راه و شهرسازی کشورمان در همین ارتباط وعده داده بود که تا پایان دولت دوازدهم، می‌توانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم.
حال با این سطح بودجه و به رغم وجود مشکلات اقتصادی در سایه تحریم های ظالمانه و شرایط جنگ اقتصادی، از ظرفیت تهاتر، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و… استفاده خواهد شد تا ر‌اندمان کار افزایش یابد. گفتنی است که طول بزرگراه‌های کشور نیز در حال حاضر حدود ۱٨ هزار کیلومتر است و در بخش بزرگراهی نیز در حال حاضر هفت هزار و ٨۰۰ کیلومتر راه در حال ساخت است.

۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دست اقدام
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل پیش از این، به عنوان سکان‌دار سازمانِ متولی ساخت ِ راه و راه آهن در کشور، در اینباره گفته است که در بخش آزادراهی نیز اقدامات بسیار بزرگ انجام شده و تاکنون یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی آنان بالای ۵۰ درصد است همچنین شرایط برای اقدامات بزرگراهی در سال آینده وجود دارد.
خادمی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم دولت به این پروژه ها اختصاص یافته است، گفت: ۶۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال ۹۸ در دست اقدام داریم که امیدواریم به بهره‌برداری برسد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی امسال ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه نوسازی شده و البته همچنان حرکت آزاد راه سازی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه دو هزار و ۲۲۱ کیلومتر قرارداد سرمایه‌گذاری در دست داریم، بیان کرد: ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجرا است و سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از پروژه های بزرگراهی تکمیل و به شبکه های بزرگراهی تحویل می شود.
گفتنی است که طبق وعده‌ای که وزارت راه و شهرسازی داده است، تا پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲هزار کیلومتر راه روستایی هم در کشور آماده بهره‌برداری می‌شود. آخرین پروژه قابل افتتاح احداث بهسازی و روکش آسفالت راه‌های روستایی در قالب طرح ابرار به همت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به طول ۲۴۰ کیلومتر به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است که طبق وعده‌ای که وزارت راه و شهرسازی داده است، تا پایان امسال بالغ بر ۲هزار کیلومتر از آن به بهره‌برداری می‌رسد. خوشبختانه تکمیل و احداث راه‌های روستایی در کشور به یک نهضت راه‌سازی تبدیل شده است و در ماه گذشته هم شاهد افتتاح ۲۴۰ کیلومتر شامل ۱۲۰ کیلومتر روکش و ۱۲۰ کیلومتر احداث راه‌های روستایی بودیم.
تبدیل بزرگراه‌های موجود به آزادراه
قانونی با توجه به تبصره ۶ قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری وجود دارد که می گوید از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور در مسیرهای پرتردد و کریدورهای اصلی کشور می توان بزرگراه‌ها به آزادراه تبدیل کرد.
پیش از این، خادمی در این ارتباط نیز عنوان کرده است: رعایت بالاترین مشخصات فنی و استانداردهای ایمنی از مزایای اصلی این طرح است و برخی بزرگراه‌های کشور دارای مشخصات فنی و هندسی مناسبی نیستند و دسترسی‌های همسطح متعدد در آنها ایمنی را کاهش داده است. بنابراین با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیک ایران ارتقای شبکه آزادراهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
او این قانون را برای سرمایه‌گذاران نیز سودمند عنوان کرد و افزود: هزینه‌های پایین ارتقاء بزرگراه به آزادراه و بهره‌برداری سریع آن نسبت به احداث آزادراه جدید برای سرمایه‌گذاران نیز جذابیت ایجاد کرده است که دارای توجیه اقتصادی مطلوبی است.
این در حالی است که در طراحی تبدیل بزرگراه به آزادراه تسهیل ترددهای محلی موجود نیز در نظر گرفته می‌شود و طول این طرح‌ها بطور کلی در کشور ۳۳۰ کیلومتر است و اردکان- یزد- مهریز- انار، قم- سلفچگان، بخش‌هایی از مسیر ساوه- بویین زهرا و بندرعباس- ایسین نمونه‌ای از این بزرگراه‌ها محسوب می‌شوند که در حال تبدیل شدن به آزادراه هستند.
بطور کلی می توان گفت که در حال حاضر تعداد کل طرح‌های آزادراهی کشور برابر با ۲۰ پروژه به طول هزار و ۶۷۰ کیلومتر است. ارزش این طرح‌ها به مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است که در اکثر آنها بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سرمایه مورد نیاز طرح در تعهد سرمایه‌گذار است و برای مابقی آزادراه‌ها نیز فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار داده شده است. در حال حاضر ۲۳۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که با ساخت ساخت ۱۱۰۰ کیلومتر آزادراه جدید، معادل ۵۰ درصد به مسافت آزادراه‌های فعلی اضافه می‌شود.
این در حالی است که در افتتاح پروژه‏های آزادراهی همواره نام آزادراه تهران-شمال به عنوان یکی از مهمترین پروژه های آزادراهی کشور مطرح است.