کارگاه علمی – آموزشی و کاربردی سراسری روسای ادارات حراست با هدف ارتقاء دانش تخصصی مسئولان ادارات استانی و ستاد دفتر مرکزی حراست با حضور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، قائم مقام سازمان حراست کل کشور، مدیرکل خدمات اجتماعی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات و اعضای هیات عامل سازمان برگزار شد . به […]
کارگاه علمی – آموزشی و کاربردی سراسری روسای ادارات حراست با هدف ارتقاء دانش تخصصی مسئولان ادارات استانی و ستاد دفتر مرکزی حراست با حضور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، قائم مقام سازمان حراست کل کشور، مدیرکل خدمات اجتماعی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات و اعضای هیات عامل سازمان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهر سازی و رئیس سازمان، در مراسم آغاز کارگاه آموزشی تاکید کرد : سازمان ما یکی از سازمانهای اثر گذار در اقتصاد کشور و سفره مردم است و ۸۰ درصد از حمل و نقل کشور در حوزه حمل و نقل جادهای رقم میخورد و افزایش هزینهها در حوزه حمل و نقل تاثیر خود را به طور مستقیم در سفره مردم نشان میدهد .
امانی با اشاره به چالشها و مسائل معیشتی رانندگان ادامه داد: امروز بسیاری از رانندگان با دستمزدهای ناچیزی در حوزه حمل و نقل بار و مسافر فعالیت میکنند که این مسائل باید از سوی مسئولان رسیدگی شود .
امانی همچنین با اشاره به وظایف سازمان در دو بخش حمل و نقل و راهداری بر اهمیت هر دو بخش تاکید کرد و افزود : در بخش حمل و نقل با سرمایهگذاری ۹۰ درصدی بخش خصوصی در زمینههای مجتمعهای خدماتی، رفاهی بین راهی، معاینه فنی، پایانههای بار، ناوگان و تاسیس شرکتها رو به رو هستیم و در بخش راهداری نیز با ۲۲۱ کیلومتر طول راههای اصلی، وظیفه سنگینی را در زمینه نگهداری راهها بر عهده داریم که بایستی با تدابیر مدیریتی زیر بنایی راهکارهای مناسبی را در راستای به رسیدن اهداف کلان سازمان در نظر بگیریم .
معاون وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: اقدامات موثری در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل کالای کشور در سال گذشته صورت گرفته که با پیگیریها و تلاشهای سازمان توانستیم ۳۰ هزار ناوگان وارداتی زیر ۳سال کارکرد را در بخش حمل و نقل کالا ثبت سفارش کنیم .
وی با اشاره به وضعیت نگهداری راهها گفت: اگر بخواهیم سرویسهای مناسبی در راههای موجود به مردم ارائه دهیم طبق شاخص بین المللی که قیمت نگهداری هر یک کیلومتر راه را ۴ تا ۶ درصد در نظر میگیرند، به ۱۶۰هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم . وی همچنین افزود: از طریق استفاده از ظرفیتهای قانونی سازمان توانستیم با افزایش عوارض جادهای به میزان ۵ درصد بخشی از هزینههای نگهداری راهها را جبران کنیم .
وی با اشاره به احصاء مشکلات و تهدیدهای پیش رو در سازمان توسط مدیران حراست تاکید کرد و افزود : دستاوردها و تجارب گسترده مدیران با رعایت اولویتها در پیشبرد بهتر امور برای رسیدن به اهداف کلان سازمان باید مد نظر قرار گیرد.
در این مراسم آغاز این دوره آموزشی، محمود امامی، قائم مقام سازمان حراست کل کشور، شرایط حال نظام را مدیون خون پاک ریخته شده شهدا در راه پاسداری از مرزهای ایران اسلامی و دستاوردهای انقلاب دانست و با اشاره به خدمات شبکهای گسترده سازمان راهداری در سراسر کشور به لزوم توجه به امور تصدی گری در سازمان و اهمیت آن در ایجاد امنیت یا ناامنی اشاره کرد.
وی مهمترین وظیفه حراستها را کمک به ارائه خدمات به مردم دانسته و افزود: حراست میبایست ضمن شناسایی شرایط محیط تحت پوشش و نواقص موجود به هر طریق ممکن موجبات رضایتمندی مردم و دریافت کنندگان خدمات را فراهم کند.
براساس این گزارش، محمد تیموری، معاون برنامهریزی سازمان با اشاره به توسعه مسئولیتهای سازمان در سالهای اخیر گفت: شناسایی آسیبها و تهدیدات حوزههای مختلف سازمان از اولویتهای کاری حراست محسوب میشود که با توجه به این موضوع مسئولیت حراست نیز حساسیت و اهمیت ویژهای برخوردار است . تیموری با بیان این مطلب افزود: حراست در این برهه زمانی وظیفه دارد، تهدیدها و آسیبهای پیش روی سازمان را شناسایی کند و پیشبینیهای لازم را در خصوص مقابله با آنها در سریعترین زمان ممکن به منظور پیشگیری از وقوع فساد اداری به مدیران بدنه سازمان ارائه کند.
وی تصریح کرد: حراست بایستی با تعامل ادارات ومجموعه دفاتر ستادی اطلاعات لازم را جمع آوری نموده تا با بررسی و ارزیابی تخصصی با کارشناسان مربوطه آسیب شناسی لازم صورت گیرد و با اصلاح فرآیندها از بروز مشکلات جلوگیری شود .
حمیدرضا شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به عدم وجود سامانههای یکپارچه در حمل و نقل به ضرورت ایجاد چنین سامانههایی به منظور پیشگیری از تخلفات تاکید کرد. وی افزود: این سازمان با استفاده های از سامانههای مختلف در حوزه ITS (دوربینهای کنترل سرعت ثابت، تابلوهای پیام متغیرVMS، سامانه توزین در حال حرکت، تردد شمارهای سامانه جریمه هوشمندIFS، سامانه کنترل تردد ناوگان سپهتن و…) صدور اسناد مکانیزه حمل در بخش کالا (بارنامه) و مسافر (صورت وضعیت) سامانه جامع حمل و نقل بین المللی سامانه مکانیزه صدور پروانه ترافیک سامانه اینترنتی فروش بلیط مسافری، انواع اپلیکیشنهای فعال در زمینهی نوبت دهی مجازی اعلان بارمجازی، سامانه برخط نوسازی ناوگان و … در حال ارائه خدمت است .
شهرکی بر استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در جهت پیشبرد اهداف سازمان اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و طرح های فناورانه می تواند در بخشهای مختلف از جمله فناوریهای هوشمند حمل و نقل جادهای توانمند سازی ذینفعان حمل و نقل ایمنی حمل و نقل و مدیریت بحران بهینه سازی ناوگان جادهای پایش هوشمندسازی ناوگان استقرار نظام لجستیک روشهای نوین شفافسازی در حوزه تبادل کالا تبادلات مالی و تبادل اطلاعات و ترانزیت کالا و مسافر مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
وی با اشاره به برگزاری اولین رویداد حمل و نقل جادهای که سازمان برای جذب ایدههای نو داشته اظهار داشت: فراخوانی برای جذب نخبگان و ایدههای نو توسط سازمان صورت گرفته است تا بتوانند به صورت فردی یا گروهی در امور مربوط به هوشمند سازی و نوآوری فناورانه سازمان خلق فرصت کنند و با مشارکت خود امکان ارائه راهکارهای تحولی در حمل و نقل را فراهم نمایند.
گفتنی است، در این همایش از کتابهای «گلوگاهها و تهدیدات سازمان» و « برنامه عملیاتی و راهبردی دفتر مرکزی حراست» رونمایی و دوره آموزشی جمع آوری اخبار برای پرسنل استانی و ستادی دفتر مرکزی حراست برگزارشد.