۹۷ درصد مهاجران به‌ ايران، افغانستانی‌ هستند
۹۷ درصد مهاجران به‌ ايران، افغانستانی‌ هستند
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین آمارهای نیروی کار در سال ۱۴۰۲، جمعیت مهاجران افغان در ایران را اعلام کرد.

طبق این آمار، بیش از ۲ میلیون و ۷۸۸ هزار نفر مهاجر رسمی در کشور حضور دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها افغانستانی هستند. باید تاکید کرد که این آمار مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و صرفا مهاجران رسمی که تابعیت آن‌ها در آمارها ثبت شده، توسط مرکز آمار ایران اعلام شده است. البته که باید عنوان کرد این آمار حداقل جمعیت افغان در کشور است که به صورت رسمی در آمارها عنوان شده و در این آمار جمعیت مهاجران غیرقانونی نیامده است. طبق گفته کارشناسان رقم دقیقی از تعداد کل مهاجران افغان در کشور در دست نیست، اما تخمینی در حدود پنج تا هفت میلیون نفر برای جمعیت مهاجرین افغانستانی در رسانه‌ها عنوان شده است.
بررسی هرم سنی جمعیت مهاجر افغانستانی کشور نشان می‌دهد هم در مردان و هم در زنان بیشترین سهم جمعیتی مربوط به افراد در سنین «بین ۲۵ تا ۶۴ سال» است. طبق آمارها سهم این جمعیت بیش از ۴۰ درصد جمعیت مهاجر است. بر این اساس می‌توان گفت سهم بالای این جمعیت در کشور به وضوح می‌تواند در بازار کار تاثیرگذار باشد.
سنین «۱۵ تا ۲۴ سال» و «۱۰ تا ۱۴ سال» به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بیشترین سهم جمعیتی افغانستانی‌های مقیم ایران قرار دارند. بر اساس این آمارها کمترین سهم جمعیتی برای افغانستانی‌های مقیم ایران مربوط به سنین «بالای ۶۵ سال» بوده که ۲.۹ درصد از جمعیت مردان و ۱.۸ درصد از جمعیت زنان را شکل داده است.
اين آمار درحالی اعلام‌ شده‌ است که‌ مدتهاست بحث درباره مهاجران افغان بالا گرفته‌ است. کار به‌جایی رسیده است که‌ کارزاری برای اخراج مهاجران غیرقانونی خطاب‌ به‌ رئیس‌جمهور ايجاد شد که‌ متن آن از این قرار است:
استحضار دارید که جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین کشورهای پناهنده‌پذیر در جهان بوده است که در سال‌های اخیر به دلیل فقدان سیاست‌های مبتنی بر حفظ منافع ملی، امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور در معرض هجوم کنترل نشده و لجام‌گسیخته میلیون‌ها تبعه افغان قرار گرفته است و در این ارتباط سازمان مهاجرت که با حکم وزیر کشور و بدون رعایت ضوابط و قواعد قانونی تشکیل شده است، اقدام به اجرای طرح‌های غیر کارشناسی نموده است تا زمینه تثبیت حداکثری افغان‌های غیر مجاز در کشور با هدف تشکیل امت واحده جهانی و تغییر ترکیب جمعیت ایرانی تسهیل شود.
افزایش نگران کننده جمعیت افغان‌ها در تمامی شهرها و روستاهای کشور و به خصوص نواحی حاشیه‌ای شهرهای بزرگ و مرزی زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی فراوانی از جمله افزایش تنش‌های اجتماعی میان جامعه میزبان و مهاجر، تکدی‌گری، افزایش پدیده کودکان کار و خیابان، افزایش ازدواج‌های غیر رسمی، غیر قانونی و صوری با زنان، دختران و مردان ایرانی به قصد دست‌اندازی به تابعیت ایرانی، تصاحب مشاغل خرد و ساده در بخش‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای، افزایش نرخ بیکاری آشکار و پنهان اتباع ایرانی، افزایش مفاسد و آسیب‌های اجتماعی – اخلاقی گوناگون، تغییر الگوها و فرهنگ کار در ایران و وابستگی شدید برخی خدمات در حوزه‌های ساختمانی، کشاورزی و صنعتی به وجود کارگران خارجی و تغییر بافت جمعیتی در مناطق روستایی، صنعتی، کشاورزی و سکونتگاه‌های غیر رسمی در استان‌ها و شهرهای بزرگ بخصوص استان‌های شرقی، مرکزی و شمالی، افزایش گستره حاشیه‌نشینی با تمام ابعاد و تالی فسادهای اجتماعی و امنیتی کشور شده است.
از سوی دیگر حضور جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر با وجود آسیب‌پذیری‌های فراوان، مستلزم تأمین هزینه‌های مادی و معنوی سنگینی است که تماما بر دوش جامعه ایرانی است و دولت جمهوری اسلامی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های مادی و معنوی و نیز آثار جبران‌ناپذیر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی حضور میلیون‌ها تبعه بیگانه در کشور از انجام هرگونه اقدام موثر پرهیز نموده است.
در این رابطه ضمن تبریک رای اعتماد ملت ایران به حضرتعالی، انتظار دارد تا:
۱- سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده برای اخراج اتباع افغانستان فاقد مدارک ورود و اقامت غیر قانونی در ایران در اولویت برنامه‌های اجرایی دولت چهاردهم قرار گیرد.
۲- اجرای طرح انسداد مرزهای شرقی با قوت و سرعت هر چه تمام‌تر ادامه و تکمیل گردد.
۳- فعالیت‌های سازمان مهاجرت به همراه تمامی طرح‌های غیرقانونی اجرا شده متوقف گردد.
۴- قوانین تابعیتی کشور در مسیر جلوگیری از سوء‌استفاده و دست‌اندازی بیگانگان به تابعیت و شناسنامه ایرانی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
۵- اجازه تعدی و حرمت‌شکنی اتباع بیگانه به ایران و ایرانی را ندهید.