ایجاد تغییرات در نحوه پرداخت حقوق کارکنان دستگاههایی که به نحوی از بودجه دولتی استفاده میکنند، با ابهاماتی مواجه شده و شائبه حذف اعتبار مزایا و فوق العادههای غیرمستمر را ایجاد کرده که البته به نظر میرسد موضوع چیز دیگری است. در واقع بودجه پرداختهای پرسنلی حذف نشده، ولی نحوه پرداخت و اختیارات سازمانها برای […]
ایجاد تغییرات در نحوه پرداخت حقوق کارکنان دستگاههایی که به نحوی از بودجه دولتی استفاده میکنند، با ابهاماتی مواجه شده و شائبه حذف اعتبار مزایا و فوق العادههای غیرمستمر را ایجاد کرده که البته به نظر میرسد موضوع چیز دیگری است. در واقع بودجه پرداختهای پرسنلی حذف نشده، ولی نحوه پرداخت و اختیارات سازمانها برای اعتبارات جاری با تغییراتی مواجه شده است.
حقوق کارکنان دولت در سال جاری برای خود ماجراهای زیادی را از زمان تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۷ تا بررسی در مجلس و حتی بعد از آن داشته است؛ از اختلاف نظرها در رابطه با درصد و نحوه افزایش حقوق تا اخیرا که شیوه نامه اجرایی پرداخت حقوق و مزایای مستمر دستگاههای اجرایی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با پرداختها منتشر و ابلاغ شده است.
به طور ساده میتوان گفت که تا پیش ازاین دولت خود بودجه جاری دستگاهها برای پرداخت حقوق و مزایا و سایر پرداختهای مربوطه را در اختیار میگرفت و ماهانه واریز را انجام میداد؛ اما با اجرای شیوهنامه حقوقی، پرداختها به گونهای شده که حقوق مستمر به طور مستقیم و بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمانها از سوی خزانه واریز و مابقی مزایا و فوقالعادههای غیر مستمر با توجه به اعتبار در اختیار دستگاه اجرایی و از سوی سازمان مربوطه پرداخت میشود. در این حالت با توجه به جدا شدن پرداختها که بخشی بر عهده دولت و بخشی به عهده دستگاه اجرایی خواهد بود، ممکن است در پرداخت فوقالعادههای غیر مستمر با حقوق پایه فاصله ایجاد شده و پرداخت حقوق یکجا نبوده و دو مرحلهای باشد. این در حالی است که با توسعه بودجهریزی مبتنی بر عملکرد و بهای تمام شده در دستگاههای اجرایی که این نوع از بودجه ریزی را در دستور کار دارند، آنها از این اختیار برخوردارند که تمام اعتبارات خود را بر اساس اختیار خود هزینه کنند و در مقابل در دستگاههایی که از بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تبعیت نمی کنند، دولت مسئولیت پرداخت حقوق مستمر را بر عهده گرفته و مابقی را به دستگاه واگذار کرده تا با اعتبار مصوب خود نسبت به پرداخت اقدام کند.
همه چیز درباره شیوه نامه حقوقی
اما جزئیات شیوهنامه اجرایی پرداخت حقوق و مزایای مستمر دستگاههای اجرایی موضوعی است که محمد کردبچه – مشاور سازمان برنامه و بودجه – که حدود ۴۰ سال است در این سازمان حضور داشته و امور بودجهای را بر عهده دارد تشریح کرد. آنطور که او میگوید ماجرای ابلاغ شیوهنامه جدید حقوقی از سوی سازمان برنامه و بودجه به نحوه توزیع بودجه جاری دستگاهها بر میگردد.
مشاور سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: در سالهای قبل از سال ۱۳۸۶ مشکلاتی در پرداختهای پرسنلی دستگاهها پیش آمد؛ چرا که دستگاهها به ویژه دستگاههای استانی به گونهای عمل میکردند که پرداخت غیرپرسنلی را از بودجه در اختیار انجام میدادند و در اواخر سال برای پرداخت بودجه پرسنلی و به عبارتی حقوق و مزایا با مشکل مواجه میشدند و از دولت میخواستند این کسری را جبران کند و دولت ناچار به تقبل آن بود. در این حالت توازن پرداختها بهم میریخت و دولت در پرداختهای بودجهای با مشکل مواجه میشد.
دولت خود عهده دار حقوق و مزایا شد
وی با بیان اینکه به دنبال این مشکل دولت تصمیم گرفت تا در سال ۱۳۸۶ تغییراتی در روش پرداخت اعمال کند ادامه داد: بر این اساس در بند «و» تبصره (۱۹) قانون بودجه اینگونه پیشبینی شد که تمام اعتبار مربوط به پرداختهای پرسنلی اعم از حقوق و انواع فوقالعادههای مستمر را از سقف بودجه دستگاه اجرایی کسر و در یک ردیف خاص در متفرقهها متمرکز شود؛ بنابراین بودجه جاری دستگاه اجرایی که معمولا در دو ستون حقوق و مزایا و سایر پرداختها قرار داشت را تا آخر فروردینماه از بودجه دستگاه کسر کرده و به ردیف متفرقه میبرد. در این حالت حقوق و مزایای دستگاههای اجرایی از بودجه آن کسر شده و در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار میگرفت تا پرداختی حقوق و مزایا توسط وزارتخانه و طبق لیستی که از دستگاهها دریافت شده بود انجام شود. در این شرایط دیگر دستگاه هیچ اختیاری در مورد حقوق و مزایایی که پرداخت میکرد نداشت و کاملا در اختیار وزارتخانه بود. با اینکه این تبصره مربوط به بودجه سال ۱۳۸۶ بود و در قوانین سالهای بعد تکرار نشد، ولی همچنان براساس این حکم پیش میرفتند، یعنی حقوق و مزایا و سایر پرداختها خارج از اختیار دستگاهها بود.
پای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد میان آمد
کردبچه به روی دیگر ماجرا نیز اشاره کرد و از هدفگذاری برای تغییر نظام بودجهریزی بر اساس بهای تمام شده سخن گفت و این گونه توضیح داد که در این بین بودجهریزی مبتنی بر عملکرد یعنی اختصاص بودجه دستگاه بر اساس بهای تمام شده. باید یادآور شد که شروع به کار در این مورد در سازمان برنامه و بودجه برای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در سال ۱۳۸۴ بود و تا ۱۳۸۷ اقدامات مناسبی انجام شد، اما به هرحال با تغییرات مدیریتی این روال متوقف شد تا اینکه از سال ۱۳۹۲ با تغییرات مدیریتی جدید بار دیگر بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در دستور کار قرار گرفت تا بتوان بین اهداف کمی دستگاهها و بودجه آن ارتباط برقرار کرده و بودجه را به طور هدفمند به سمت افزایش اثربخشی بودجه دستگاههای اجرایی حرکت داد.
وی یادآور شد: در بند «پ» ماده (۷) قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده تا سالانه بودجه ۲۰ درصد از دستگاههای اجرایی را بر مبنای نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد تهیه کند تا در پایان برنامه ششم، بودجه همگی دستگاهها بر مبنای بهای تمام شده باشد. از اینرو با اقداماتی که انجام شد برای سال جاری بودجه ۳۴۰ دستگاه ملی و تمامی استانی از بین حدود ۱۰۵۰ دستگاه و ردیف موجود در بودجه بر مبنای عملکرد تهیه شده است که بیش از ۳۰ درصد دستگاههای اجرایی را در بر میگیرد که تا حدی جلوتر از آنچه در حکم قانون برنامه ششم توسعه پیشبینی شده حرکت کردهایم.
اختیار اعتبارات به دستگاهها رسید
برای اجرای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در سال ۱۳۹۷ باید الزاماتی تعیین میشد که در تبصره (۲۰ )قانون بودجه پیش بینی و تاکید شد که دستگاههای اجرایی مکلف هستند در قبال فعالیت خود پاسخگو باشند. در این حالت لازم بود برای اینکه دستگاهها با انگیزه بیشتری قانون را اجرا کنند برای آنها اختیاراتی در نظر گرفته شود که یکی از این اختیارات مهم طبق جز (۳) بند (ج) تبصره (۲۰) این بود که مدیران دستگاه اجرایی بتوانند اختیار کامل برای جابهجایی اعتبارات خود داشته باشند؛ چرا که اگر قرار است از مدیری بخواهیم تا بهای تمام شده فعالیتهای سازمان خود را کاهش داده و براساس آن عمل کند باید از اختیار کافی برای جابهجایی اعتبارات برخوردار باشد؛ از این رو در دستگاههایی که بودجهریزی مبتنی بر عملکرد دارند دیگر قرار نیست مانند گذشته تمام اعتبارات بودجه جاری در اختیار خزانه قرار گرفته و پرداختها را انجام دهند بلکه در اختیار خودشان است.
احتیاط در مورد برخی دستگاهها
مشاور سازمان برنامه و بودجه در ادامه به اینکه هنوز برخی دستگاهها بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را اجرا نمیکنند و اینکه دادن اختیار کامل برای جابجایی هزینه و اعتبار به آنها ممکن بود مشکلاتی را ایجاد کند اشاره داشت و افزود: در این شرایط این احتمال وجود داشت که که همان مشکل قبل سالهای ۱۳۸۶ در مواردی تکرار شود یعنی برخی دستگاههایی که بودجهریزی مبتنی بر عملکرد را اجرا نمی کنند با مشکل پرداخت هزینه پرسنلی مواجه شوند؛ از اینرو در تبصره (۲۰) قانون بودجه ۱۳۹۷ تاکید شده که دستگاههای اجرایی مکلف هستند تمام اطلاعات مربوط به حقوق کارکنان رسمی و پیمانی خود را به وزارت امور اقتصاد دارایی و همچنین سازمان برنامه و بودجه، و سازمان اداری و استخدامی قرار دهند. در اجرای همین بند قانونی در ماده (۱۸) ضوابط اجرایی قانون بودجه ۱۳۹۷ تاکید شد که خزانه مکلف است حقوق و مزایای دستگاههای اجرایی اعم از مشمول و غیرمشمول را براساس شیوهنامهای که سازمان برنامه و بودجه تهیه میکند پرداخت کند؛ بنابراین شیوهنامهای که اخیرا سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده ناشی از همین جریان و قواعد قانونی بودجه است.