كوچك تر كه بوديم، گيلاسي دور لاله گوش هايمان مي انداختيم، گلبرگي روي ناخن هايمان مي چسبانديم، با شاتوت لب هاي مان را قرمز مي كرديم، كفش هاي پاشنه بلند مادرمان را مي پوشيديم و زيبا مي شديم. امروز بهترين لوازم آرايش خارجي را استفاده مي كنيم، آخرين ژورنال هاي مد را ورق مي […]
كوچك تر كه بوديم، گيلاسي دور لاله گوش هايمان مي انداختيم، گلبرگي روي ناخن هايمان مي چسبانديم، با شاتوت لب هاي مان را قرمز مي كرديم، كفش هاي پاشنه بلند مادرمان را مي پوشيديم و زيبا مي شديم. امروز بهترين لوازم آرايش خارجي را استفاده مي كنيم، آخرين ژورنال هاي مد را ورق مي زنيم، لباس مارك دار مي پوشيم، هر روز وزن مان را اندازه مي گيريم، مرتب به آرايشگاه مي رويم و… ولي زيبا نمي شويم. ما خود را با الگوهاي رسانه اي مقايسه مي كنيم و كم مي آوريم. به فكر چاره مي افتيم و جراحي مي كنيم. بزرگ تر، كوچك تر، چاق تر، لاغرتر و… مي شويم، اما زيبا نمي شويم. بلندتر، كوتاه تر، تنگ تر، گشادتر، تيره تر، روشن تر و… مي پوشيم، اما زيبا نمي شويم. چرا؟
جراحیهای زیبایی شاید عمر زیادی نداشته باشند اما در دهه اخیر به شدت مورد اقبال قرار گرفتهاند و این استقبال عمومی موجب شده است، زیبایی به صنعتی سودآور تبدیل شود. صنعتی که هرچند قدمت زیادی داشته اما امروزه دامنه گستردهای یافته و طیف وسیعی از مواد آرایشی و بهداشتی گرفته تا انواع عملها و جراحیهای پلاستیک را در بر میگیرد. این روزها آنها که بیشترین سود را از پایین بودن اعتماد به نفس انسانها می برند، با وعده گارانتی مادام العمر برای عمل بینی، به دنبال سودهای بیشتر هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، این روزها زندگی اغلب آدمها در جوامع مختلف تحت تاثیر تبلیغات مختلف در فضای مجازی قرار گرفته است و سلبریتیها و افراد سرشناس و مطرح، سردمدار تایید و تمجید این تبلیغات و دنبال کننده آن به شمار میروند. افراد خارج رفته و مثلا تحصیلکرده و پزشکی هم هستند که در انبوه تبلیغات شبکههای مجازی از آب گلآلود ماهی میگیرند و راه کسب درآمدی قابل توجه را برای خود باز میکنند.
ماهیانه ۲۰ هزار عمل جراحی زیبایی بینی در تهران
افراد نام آشنایی که بیشتر آنها را به نام «پزشک زیبایی» میشناسند و کمتر کسی است که مراجعان به مطب خود را از انجام عمل زیبایی بینی منصرف کند. این موضوع وقتی صحت پیدا میکند که نگاهی هرچند گذرا به چهرههای مصنوعی دختران و پسران اطرافمان بیندازیم.
انسانهای بیحوصلهای که چسبی به بینی دارند و البته پاسخ اغلب آنها در تشریح اینکه چرا بینیشان را عمل کردهاند، این است که پولیپ داشتم و از این دست بهانهها، تا بتوانند توجیه مناسبی را به دیگران عرضه کنند و نگاهی کوتاه به تصاویر صفحات اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی نیز مهر تاییدی بر مسابقهای است که این افراد با یکدیگر به راه انداختهاند. همه مشکلات جامعه حل شده است و این روزها تنها دغدغه گارانتی مادام العمر بینی جوانان است که این مشکل هم به لطف مدعیان جراحی زیبایی برطرف میشود!
رییس انجمن جراحان پلاستیک کمتر از یک سال پیش با بیان اینکه عمل زیبایی جراحی بینی به یک عمل رایج تبدیل شده است، گفت: متاسفانه در روز حدود ۳۰۰ عمل جراحی بینی در تهران انجام میشود که به طور متوسط ماهیانه ۲۰ هزار عمل جراحی بینی میشود.
سیدابوالحسن امامی، تاکید کرد: امروز ما با اپیدمی جراحی زیبایی مانند عمل بینی، ساکشن، بوتاکس و … مواجه هستیم که تبدیل به معضلی برای جامعه ما شده است و بهتر است راهکارهای مناسبی برای مقابله با این معضل اندیشیده شود.
دماغ عملیهای عقدهای
جامعه شناسان و روانشناسان بر این عقیده هستند که افرادی که بدون اینکه دلیل موجهی داشته باشند، به جراحی بینی خود و همچنین به انجام دیگر عملهای زیبایی تصمیم میگیرند، به لحاظ شخصیتی و روانی دچار اختلال خود کم بینی و عقدههای حقارت هستند.
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و مردم شناس معتقد است: انسان به طور ذاتی زیبایی طلب است و دوست دارد که همیشه از دیگران یک سر و گردن زیباتر و جذابتر به نظر برسد و در جهت تحقق این آرزو گاهی از هیچ اقدامی دریغ نمیکند.
قرائی مقدم افزود: برخی افراد تصور میکنند که زیباتر به نظر آمدن خود در چشم دیگران و ترفیع جایگاهی که در جامعه دارند را میتوانند با انجام اموری چون جراحی بینی به دست بیاورند؛ البته مسئله ظاهرگرایی سایر افراد نیز بر این موضوع دامن میزند.
وی تاکید کرد: در این میان افراد خودساخته به توانمندی خود تکیه میکنند و کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند به هر ترفندی متوسل میشوند تا کمبودهایی را که با آن مواجه هستند را به گونهای دیگر جبران کنند.
این جامعه شناس در ادامه تصریح کرد: در جامعه امروز افرادی که دچار اختلالات رفتاری هستند، بیش از سایرین به تغییر در ظاهر خود دست میزنند و جان خود را بدون نقصی واقعی، به تیغ جراحانی میسپارند که اغلب اوقات از تخصص، سواد و تجربه موردنیاز برخوردار نیستند.
قرائی مقدم خاطرنشان کرد: زیبایی و زیباتر به نظر آمدن در نهاد انسان است و بر این اساس در فرهنگها و طبقات اجتماعی در سایر جوامع، تلاش برای زیباتر به نظر رسیدن به اشکال مختلف بروز میکند.