کلان شهرتهران دربخش های مختلف شهری و در زمانهای متفاوت با معضلات فراوانی روبرو بوده است. یکی از مشکلات مهم پایتخت درحوزه حمل ونقل جابجایی مسافران در نقاط مختلف تهران است. درحقیقت سال هاست که تردد تاکسی های متعدد در خیابانهای پایتخت موجب شده است تا به نوعی کسب درآمد وتامین معیشت از راه مسافرکشی […]
کلان شهرتهران دربخش های مختلف شهری و در زمانهای متفاوت با معضلات فراوانی روبرو بوده است. یکی از مشکلات مهم پایتخت درحوزه حمل ونقل جابجایی مسافران در نقاط مختلف تهران است. درحقیقت سال هاست که تردد تاکسی های متعدد در خیابانهای پایتخت موجب شده است تا به نوعی کسب درآمد وتامین معیشت از راه مسافرکشی برای رانندگان خودروهای شخصی سخت تر از گذشته شود.البته نباید از به بازارآمدن اپلیکیشن هایی مانند اسنپ،تپسی وکارپینو که خدمات حمل ونقل را به پایتخت نشینان ارائه می دهند غافل شد.اما با وجود تاکسی های متعدد و رانندگان خودروهای شخصی از یک طرف و وجود اپلیکیشن های جابجایی مسافر در پایتخت از طرف دیگر در این روزها شاهد حضور خودروهایی با پلاک هایی ناآشنا و جدید در حوزه حمل ونقل مسافر در تهران هستیم؛ خودروهای غریبهای که از شهرهای دور و نزدیک ایران با سودای سهمخواهی از بازار جابجایی مسافران پایتخت، پای در خیابانهای تهران گذاشتهاند.درواقع با توجه به اینکه تهران به لحاظ نظم ترافیکی در وضعیت اسفناکی به سر می برد به نظر می رسد اضافه شدن خودروهای پلاک شهرستان به این وضعیت، بحران ترافیکی را برای پایتخت نشینان به ارمغان آورده است.بحرانی که موجب قفل شدن بزرگراه ها وخیابان های اصلی تهران با هجوم انبوه وبدون برنامه خودروهای پلاک شهرستان به آن شده است.
به منظوربررسی وضعیت ترافیکی تهران وآثار منفی حضورخودروهای پلاک شهرستان بر اوضاع ترافیک پایتخت نظر کارشناسان ومسئولان حوزه شهری را جویا شدیم تا با مطلع شدن از نظرات آنها، راهکاری اساسی واجرایی به منظورحل مشکلات پایتخت ارائه شود.
ضرورت ورود شورای امنیت استانداری به معضل مسافرکشی
معاون سابق حملونقل ترافیک شهرداری تهران از فعالیت خودروهای پلاک شهرستان به منظور جابجایی مسافر در پایتخت گلایه کرد و گفت : گوش رانندگان خودروهای پلاک شهرستان به این گلایهها بدهکار نیست.
مازیار حسینی با ابراز نارضایتی از فعالیت خودروهای شخصی بهخصوص پلاک شهرستان در خیابانهای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه رانندگان این خودروها بهصورت تیمی فعالیت کرده و عموماً به سلاح سرد نیز مجهز هستند و با ایجاد رعب و وحشت به فعالیت خود ادامه میدهند و این در حالی است که مراتب به پلیس اعلام شده است.
وی با بیان اینکه لازم است برای تعیین تکلیف این موضوع، شورای امنیت استانداری به موضوع ورود کند، ادامه داد: فعالیت مسافرکشهای شهرستانی در پایتخت یک موضوع چندمؤلفهای است که ابعاد مختلف دارد و باید مسئولان امنیتی نیز به موضوع ساماندهی آنها وارد شوند.
عدم بررسی صلاحیت رانندگان مسافرکش شخصی
محسن سرخو رییس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره حضور پررنگ مسافرکش های شخصی شهرستانی در تهران گفت: رسیدگی و پرداختن به این مساله غیرقانونی و غیرممکن است. وی افزود: از شهروندان می خواهم تا از خودرو مسافربران شخصی استفاده نکنند چراکه هیچ تضمینی در تامین امنیت آنان وجود نخواهد داشت. سرخو تصریح کرد:در مورد صلاحیت رانندگان ماشین های شخصی هیچ بررسی صورت نگرفته است، فعالیت آنان در جایی ثبت نشده است و هیچ ارگان یا نهادی به آنان مجوز جابه جایی مسافر نداده است. بنابراین، تامین امنیت صد درصدی از سوی آنان با تردید روبروست. وی اضافه کرد: افرادی که در قالب تاکسی ها فعالیت می کنند، مطمئن ترین رانندگان اند زیرا به طور کامل شناخته شده اند، خودروها و صلاحیت رانندگان بررسی شده است. این عضو سابق شورای شهر افزود: اگر مسافربران شخصی که به عنوان شغل دوم و برای امرار معاش یا هر دلیل دیگری اقدام به مسافربری می کنند در قالب های قانونی خود را ساماندهی نکنند، مردم نباید به آنان اعتماد کرده و از آن ها استفاده کنند و تنها راهکار تامین امنیت مسافران این است که از مسافربران شخصی استفاده نکنند. وی خطاب به رانندگان خودروهای شخصی که مسافران را در سطح شهر ساماندهی می کنند ۲پیشنهاد داد. نخست اینکه یکی از تاکسی ها موجود را خریداری کنند و به این شغل بپردازند و دوم اینکه در یکی از آژانس های مسافربری ثبت نام و فعالیت کنند.
رقابت رانندگان شهرستانی برای یک لقمه نان حلال
از طرف دیگر اگر پای دغدغه ها وصحبت های رانندگان خودروهای شخصی وبه خصوص رانندگانی که با خودروهای پلاک شهرستان در تهران بزرگ اقدام به مسافرکشی می کنند بنشیم متوجه خواهیم شدکه بسیاری از این رانندگان به منظور تامین امرار معاش وبرطرف کردن مشکلات اقتصادی خانواده خود با وسایل نقلیه راهی خیابانهای پایتخت شده اند.
یکی از همین رانندگان که مایل به معرفی خودش نبود گفت: هر روز صبح از شهرستان ملارد به چهار راه پارک وی و میدان تجریش عزیمت می کنم تا با سرویس دهی به مسافران دربستی، امورات و مخارج روزمره خود و خانواده ام را تامین و مدیریت کنم. وی در خصوص علت انتخاب پایتخت به عنوان محلی برای جابجایی و انتقال مسافران تصریح کرد: حجم انبوه جمعیت،ما را از شانس بیشتری برای سوارکردن مسافر برخوردار می کند و در این میان، مناطق شمالی تهران همچون میدان تجریش از شرایط مطلوب تری برای انتقال مسافران بصورت دربستی دارند.
راننده دیگری گفت: ۳۲ سال سن دارم واهل کرمانشاه هستم ویک پراید سفید رنگ قدیمی دارم. وی می افزاید:از خروس خوان تا انتهای شب در خیابانهای پر دود و دم تهران دنده عوض میکنم تا یک لقمه نان به دست آورم.این راننده بیکاری را علت اصلی مهاجرت به تهران عنوان می کند وتصریح می کند: چارهای ندارم. در شهرمان کار نیست و مجبورم به تهران پناه بیاورم تا خرج زندگی را درآورم. رانندگی در تهران هم که برای آدم اعصاب نمیگذارد. شلوغی و ترافیک از یک طرف و درگیری با مسافرکشها از طرف دیگر آن چنان خستهام کرده که در صورت مناسب بودن شرایط حتما به دیار خود باز میگشتم. وی ادامه داد: در تهران رانندگان مسافرکش رقیب هم هستند و مجبورند برای آنکه لقمه نانی را بر سر سفره خود بگذارند تن به انواع درگیریها بدهند، چون وضعیت معیشتی مردم خراب است راهی ندارند جز اینکه خلأ درآمدی خود را با مسافرکشی پر کنند. این راننده کرمانشاهی تاکید میکند: در میان رانندگان کم نیستند افرادی که از شهرهای دیگر آمده اند و در تهران مشغول به مسافرکشی هستند.
سخن آخر
بنابراین با نگاهی اجمالی ودقیق به نظرات مسئولان وکارشناسان حوزه شهری از یک طرف و صحبت های مسافرکش های پلاک شهرستان که در تهران اقدام به جابجایی مسافر می کنند از طرف دیگر در می بیابیم که وجود مشکلات گسترده اقتصادی وافزایش بی سابقه بیکاری در مناطق مختلف کشور به خصوص شهرستان های کوچک موجب شده است تا بومیان شهرستانی به منظور بدست آوردن یک لقمه نان به کلانشهرهای بزرگ کشور از جمله تهران جهت مسافرکشی مهاجرت کنند.درحقیقت با توجه به اینکه مسافرکش های شخصی با پلاک شهرستان به دنبال بدست آوردن پول بیشتر هستند به طور طبیعی شاهد افزایش حضور این افراد در مناطق شمالی پایتخت هستیم. از سوی دیگر نبایدازنظارت ضعیف دستگاههای اجرایی درحوزه شهری پایتخت از شورای شهر وشهرداری گرفته تا پلیس راهوار تهران بزرگ،استانداری وحتی وزارت کشورغافل شد به طوری که حمل ونقل مسافر به صورت شخصی در پایتخت نیازمند یک ساماندهی منظم توام با نظارتی دقیق است که به نظر می رسد پایتخت نشینان برای وقوع این اتفاق باید حالا حالاها صبر کنند.