حیدرمستخدمین حسینی- کارشناس اقتصادی حسابهای ملی فصلی مرکز آمار ایران بر مبنای سال پایه ١٣٩٠، نشان میدهند که نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال ١٣٩٦ حدود ۷/۳ درصد بوده است، نتایج مذکور حاکی از آن است که رشته فعالیتهای گروه کشاورزی یک درصد، گروه صنعت (شامل: استخراج نفت خام و گاز […]
حیدرمستخدمین حسینی- کارشناس اقتصادی
حسابهای ملی فصلی مرکز آمار ایران بر مبنای سال پایه ١٣٩٠، نشان میدهند که نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال ١٣٩٦ حدود ۷/۳ درصد بوده است، نتایج مذکور حاکی از آن است که رشته فعالیتهای گروه کشاورزی یک درصد، گروه صنعت (شامل: استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) ۶/۱ و فعالیتهای گروه خدمات ۸/۶ درصد رشد داشته است.
همچنین مطابق با آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی سهم فعالیتهای خدماتی از رشد اقتصادی سال ۱۳۹۶ حدود ۲/۲ درصد است که از دیگر بخش های صنعت، معدن و کشاورزی بسیار بیشتر است.
خدمات یا سرویسها هرگونه فعالیت یا مزیتی است که از یک طرف به طرف دیگر ارائه میشود و لزوماً نامحسوس است و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد.
این بخش از اقتصاد در دهههای اخیر رشد چشمگیری را در کشورهای توسعهیافته داشته و تا سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۸۰ درصد از میزان ارزش افزوده در کشورهایی همچون فرانسه و ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.
با این حال رشد این بخش در همه کشورهای دنیا به یک معنا نمیتواند مثبت باشد؛ زیرا که رشد حوزه خدمات در کشورهای توسعه یافته عمدتا به خاطر ایجاد ارزش افزوده ناشی از تولید علم و تکنولوژی است، در حالی که در کشورهای نفتی یا در حال توسعه این رشد می تواند ناشی از رشد فعالیتهای واسطهای مربوط به واردات عظیم کالاها یا محصولات مصرفی باشد.
اساسا بخش خدمات با مصرف رابطه مستقیمی دارد، در چارچوب فعالیتهای اقتصادی و مناسباتی که برای تولید ناخالص داخلی کشور انجام میشود بخشهای مختلفی درگیر هستند؛ بخشهای تولیدی که شامل بخش صنعت و معدن و کشاورزی است و همچنین بخشهای خدماتی که بازارهای مالی و بانکها، بورس و فعالیتهایی که در خدمت تولید و توزیع محصولات گرفته میشود.
در دو دهه گذشته ترکیب رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته دنیا از صنعت به سمت خدمات حرکت کرده است و جایگاه بخش خدمات در ترکیب رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه باید مورد تحلیل قرار گیرد. در این کشورها تولید سهم کمی از رشد اقتصادی دارد و در عوض خدمات بسیار بیشتر رشد کرده است که بخشی از آن به واسطه رشد بنگاههای مالی است. همچنین استارتآپها بخش بزرگی از حوزه خدماتی را در سالهای اخیر به خود اختصاص دادهاند که شبکههای تاکسیرانی اینترنتی و سایت های اینترنتی توزیع کالا از جمله آنها هستند.علاوه بر این موضوعات موسسات بانکی و بورس هم در این حوزه سهم زیادی دارند.
در سالهای گذشته سرمایهگذاری در بسیاری از حوزههای تولیدی کاهش پیدا کرده است. اینکه ما خودمان را با کشورهای توسعه یافته که در آنها بخش خدمات رو به رشد است مقایسه کنیم کار درستی نیست، چرا که باید به جنس خدماتی که گسترش یافته هم توجه داشته باشیم.
بزرگ شدن بخش خدمات لزوما مساوی با تسهیل هر چه بیشتر خدماترسانی در کشور نیست، گفت که بخشی از این موضوع به دلیل رشد واسطهگریها دراقتصاد است که به خودی خود موجب میشود یک محصول دست به دست بچرخد و چه بسا در نهایت گرانتر به دست مصرفکننده برسد.
ما باید سرمایه گذاری در مجموعههای تولیدی مانند معدن و کشاورزی و یا هرچیزی که میتواند منجر به ایجاد ارزش افزوده شود را افزایش دهیم. اینکه بخش خدمات در کشور ما رشد داشته است دلیل بر ایجاد ارزش افزوده تولیدی نمیشود. بخش بزرگی از خدمات در کشور به مباحث مربوط به واردات یا صادرات کالاها مربوط میشود.
درحقیقت بخش خدمات که از آن به عنوان بخش سوم اقتصاد هم تعبیر میشود، مجموعه فعالیتهایی است که به تولید ارزش از طریق محصولات غیرقابل مشاهده یا ناملموس منجر میشود.