در برنامه‌ریزی‌ها به عنوان بخش مصرف کننده دیده شده است که دو اشکال بنیادی و راهبردی کلان دارد. همچنین شاهد غفلت‌هایی در این عرصه بودیم و امیدواریم نگاه فعلی به آموزش و پرورش اصلاح شود. رئیس سازمان بسیج فرهنگیان افزود: تحقق آرمان ها و اهداف جامعه در سایه قدرت و اقتدار اتفاق می‌افتد. امروز مهمترین […]

در برنامه‌ریزی‌ها به عنوان بخش مصرف کننده دیده شده است که دو اشکال بنیادی و راهبردی کلان دارد. همچنین شاهد غفلت‌هایی در این عرصه بودیم و امیدواریم نگاه فعلی به آموزش و پرورش اصلاح شود.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان افزود: تحقق آرمان ها و اهداف جامعه در سایه قدرت و اقتدار اتفاق می‌افتد. امروز مهمترین ابزار قدرت در دنیا علم است. این قدرت علم در آینده نیز روزبروز توسعه بیشتری خواهد داشت. اگر قدرت نظامی، اقتصادی و… وجود دارد با ابزار علم است که به ثمر می نشیند و گسترش می یابد.

حسن مرادی با بیان اینکه قرار گرفتن این علم در هریک از مسیرهای بینشی، ماهیت قدرت را تغییر می‌دهد گفت: معرفت مبتنی بر مکتب به علم جهت می دهد.

مرادی با اشاره به جایگاه حوزه تعلیم و تربیت گفت: در هندسه پاسخگویی به مسائل کشور و مهندسی قدرت و سرمایه گذاری، زیرین‌ترین لایه آموزش و پرورش است. متاسفانه در دولتهای گوناگون شاهد اشکالات اساسی و بنیادین در رویکردها نسبت به این حوزه بوده‌ایم و آموزش و پرورش در برنامه ریزی ها به عنوان بخش مصرف کننده دیده شده است که دو اشکال بنیادی و راهبردی کلان دارد، در حالی که اگر نگاه تعالی‌گرا داشته باشید رسیدن به اهداف میسر نمی‌شود مگر آنکه نگاه بلند مدت و سرمایه گذارانه به آموزش و پرورش حاکم باشد.

وی افزود: حوزه تعلیم و تربیت دارای دو عنصر اساسی علم و فرهنگ است. آموزش و پرورش جایی است که باید تفکر راهبردی بر آن حاکم باشد و سرمایه گذاری اساسی در آن اتفاق بیافتد. با این حال شاهد غفلت‌هایی بودیم و امیدواریم این نگاه فعلی به آموزش و پرورش اصلاح شود.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با اشاره به منابع انسانی در آموزش و پرورش گفت: دو عنصر دانش آموز و معلم اساسی‌ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت هستند. این ظرفیت در میان فرهنگیان فرهیخته وجود دارد که با توجه به وظایفی که دارند رسالت خود را به نحو احسن ایفا کنند.

مرادی به بخش دوم چالش‌های آموزش و پرورش که چالش های راهبردی هستند اشاره کرد و گفت: روندهایی که در سطح جهانی و منطقه‌ای در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… شاهد هستیم در سال‌های آتی چه تاثیری بر آموزش و پرورش خواهند داشت و آموزش و پرورش چگونه می‌تواند به کمک مقابله با چالش ها بیاید؟

 

وی ادامه داد: فرهنگیان باید بتوانند راهبردهای مناسب را در اختیار تصمیم گیران قرار دهند. باید تلاش کنیم همه بسیجیان فرهنگی در چنین مسیری قرار بگیرند.

کاظم دل‌قندی، دبیر علمی این جشنواره نیز با بیان اینکه بیش از ۳۰۰۰ مقاله در مناطق و شهرستان‌های مختلف سطح کشور جمع آوری شد و داوری اولیه در سطوح استانی صورت گرفت گفت: بیش از ۱۹۰۰ مقاله توسط خواهران نوشته شده بود و آذربایجان غربی با ۶۰۵ مقاله مقام اول را داشت.

وی افزود: آثار برای داوری نهایی به دبیرخانه مرکزی ارسال شد و بیش از ۷۰ داور ۲۷۶ مقاله را در ۱۲ محور بررسی کردند و در نهایت به ۳۶ مقاله رسیدیم و نفرات اول تا سوم در ۱۲ محور انتخاب شدند که تقدیر می‌شوند.

سردار رودکی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس دانشگاه عالی دفاع ملی نیز با بیان اینکه در پژوهشگاه به دنبال آن هستیم علوم و معارف دفاع مقدس را نهادینه سازی، بازتعریف کرده و در کتب درسی و سایر منابع علوم انسانی وارد کنیم گفت: ریزعلی خواجوی دهقان فداکار، در سال های قبل مصداق ایثار در کتب درسی بود و هنوز در جسم و روح ما تجلی دارد و ماندگار شده است؛ اما به هزاران مصداق ایثار، خلاقیت، شجاعت و. مقاومت در دفاع مقدس کمتر پرداخته‌ایم.