پویش پورمحمد فهرست بهترین یونیکورن‌های جدید سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد استارتاپ‌های موفق، چگونه در حال تغییر دادن شیوه‌های سنتی کسب‌وکار هستند. شاید امروزه کسب ارزش یک میلیارد دلاری پدیده‌ی نادری محسوب نشود، ولی هنوز اکثر استارتاپ‌ها آرزو دارند عنوان «یونیکورن» را از آن خود کنند. شاید به این دلیل که یونیکورن بودن، به‌نوعی سیگنال موفقیت […]

پویش پورمحمد

فهرست بهترین یونیکورن‌های جدید سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد استارتاپ‌های موفق، چگونه در حال تغییر دادن شیوه‌های سنتی کسب‌وکار هستند. شاید امروزه کسب ارزش یک میلیارد دلاری پدیده‌ی نادری محسوب نشود، ولی هنوز اکثر استارتاپ‌ها آرزو دارند عنوان «یونیکورن» را از آن خود کنند. شاید به این دلیل که یونیکورن بودن، به‌نوعی سیگنال موفقیت را ارسال می‌کند و مسیر IPO آینده را هموار می‌کند. سال ۲۰۱۸، ۳۰ یونیکورن جدید به دنیای استارتاپ‌ها افزوده شد، ولی ازاین‌بین برخی شرکت‌ها با ایده‌های نوآورانه و پیاده‌سازی هوشمندانه‌ی فناوری‌های مدرن، توجه جهان را معطوف به خود کرده‌اند.

 

Babytree، یک سرویس جامع مراقبت از کودک است که هم والدین پرمشغله و هم پرستاران حرفه‌ای کودک از آن منتفع می‌شوند. درواقع این سرویس به خانواده‌های چینی کمک می‌کند به تمام نیازهای فرزند خود از بدو تولد تا دوران کودکی، رسیدگی کنند. Babytree در سال ۲۰۰۶ توسط بائو شو که از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده بود، در شهر پکن تأسیس شد و در طول سال‌ها به رشد خود ادامه داد تا جایی که نظر سرمایه‌گذارانی نظیر ماتریکس پارتنرز و TAL Education Group را به خود جلب کرد.

موفقیت واقعی Babytree در سال ۲۰۱۵ رقم خورد، یعنی زمانی که دولت چین سیاست «تک‌فرزندی» را تغییر داد. تعداد کاربران سایت Babytree در سال ۲۰۱۷ به ۲۰۰ میلیون نفر رسید. سال ۲۰۱۸ نیز پس از یک دوره جذب سرمایه از شرکت‌هایی نظیر علی‌بابا، ارزش خود را ۲۰۰ میلیون دلار دیگر افزایش داد و به یک یونیکورن تبدیل شد.

اپلیکیشن چت ویدیویی دیسکورد (Discord)، برترین برنامه‌ی موردعلاقه‌ی گیمرهای آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر است. زمانی که استن ویشنوسکی، در استارتاپ بازی‌های ویدیویی OpenFeint کار می‌کرد، به این ایده رسید که گیمرها به یک اپلیکیشن چت ویدیویی نیاز دارند که در زمان بازی، در چت روم‌های آن بتوانند با امنیت استراتژی‌های خود را با یکدیگر مطرح کنند. پس‌ازاینکه شرکت OpenFeint در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد، ویشنوسکی کار خود را به‌عنوان مدیرعامل استارتاپ جدید آغاز کرد و جیسون سیترون نیز به او کمک کرد اپلیکیشن موردنظر خود را توسعه دهد. آن دو در سال ۲۰۱۵ نخستین نسخه از برنامه‌ی خود را عرضه کردند و متوجه شدند که گیمرها، به یک رابط کاربری سبک و آسان نیاز دارند. دیسکورد در طول سال‌های بعد به‌سرعت رشد کرد. تعداد کاربران این برنامه در سال ۲۰۱۷ به ۴۵ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۸  به ۱۳۵ میلیون نفر افزایش یافت. ماه آوریل سال ۲۰۱۸ ، شرکت دیسکورد ۱.۶ میلیارد ارزش‌گذاری شد و این‌زمانی بود که  آن‌ها هنوز دور جدید جذب سرمایه‌ی خود را (۵۰ میلیون دلار) تکمیل نکرده بودند.

Hellobike: سال ۲۰۱۶، هان مای تصمیم گرفت شغل خود را در شرکت علی‌بابا رها کند و استارتاپ اشتراک‌گذاری دوچرخه‌ را راه‌اندازی نماید. گرچه پیش از هلوبایک، شرکت‌های چینی مشابهی وارد بازار شده بودند، ولی این استارتاپ با متمرکز شدن روی شهرهای کوچک‌تر، به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. سال ۲۰۱۷ هلوبایک با جیانگ سو، یکی دیگر از شرکت‌های اشتراک‌گذاری دوچرخه ادغام شد. از آن زمان هلو بایک به‌سرعت و بدون هیچ مشکلی در حال رشد بوده و حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه، از شرکت‌هایی مانند  Fosun Group و WM Motor و Ant Financial جذب کرده است. ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، هلوبایک با دریافت ۳۱۹ میلیون دلار، سری F سرمایه‌گذاری خود را تکمیل کرد و یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد.

داشتان استارتاپ گت از جایی شروع شد که دو کارآفرین به نام‌های دیو وایسر و روی مور، از اینکه باید مدت‌زمانی طولانی منتظر تاکسی می‌ماندند، خسته شده بودند. آن‌ها تصمیم گرفتند استارتاپی راه‌اندازی کنند که به سرعت کاربران را به رانندگان تاکسی متصل کند. گرچه لندن یکی از اولین شهرهایی بود که خدمات گت را دریافت کرد، اما این شرکت در سال ۲۰۱۲ به بازارهای آمریکا و روسیه نیز راه یافت. سال ۲۰۱۶، آن‌ها مشارکت خود را با فولکس‌واگن اعلام کردند و با دریافت ۳۰۰ میلیون دلار، به این شرکت آلمانی کمک کردند بخش «سواری اشتراکی» خود را راه‌اندازی کند. سال ۲۰۱۷، گت استارتاپ سفر اشتراکی جونو (Juno) واقع‌شده در نیویورک را به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و به‌این‌ترتیب، مرزهای فعالیت خود را تا حدود زیادی گسترش داد. استارتاپ گت در ماه ژوئن ۲۰۱۸، ۱.۴ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد.

دوردش (DoorDash) در سال ۲۰۱۴ توسط یک گروه چهارنفره از فارغ‌التحصیلان استنفورد تأسیس شد و قرار بود نقشی شبیه به شرکت Postmates را برای کسب‌وکارهای کوچک داشته باشد. اما رشد سریع این شرکت باعث شد خدمات خود را به شرکت‌های بزرگ‌تر نیز ارائه کند. در آغاز سال ۲۰۱۸، استارتاپ دوردش در ۲۸ ایالت آمریکا و چهار شهر بزرگ کانادا سرویس‌های خود را عرضه می‌کرد. در سال جاری دوردش با شرکت‌های والمارت، ردلابستر و وندیز قرارداد بست تا غذای این شرکت‌ها و رستوران‌ها را به مشتریان تحویل دهد. ماه مارس ۲۰۱۸، ارزش دوردش به ۱.۴ میلیارد دلار رسید و این استارتاپ هم به فهرست یونیکورن‌های برتر راه یافت. دور جدید فاندینگ دوردش با سرمایه‌گذاری ۵۳۵ میلیون دلاری شرکت‌های سکوییا کپیتال و سافت بانک به پایان رسید.